Hjälp att välja kniv.

Det rör sig om en s k bushcraftkniv. En kniv av den här designen används oftast i samband med diverse tälj- och späntningsarbeten, samt att skära i snören, rep och eventuellt tyg.

Både Böhler K720 och Sandvik 12C27 klarar den här typen av uppgifter med tanke på bladets form och tjocklek. 12C27 är förstås slitstarkare medan Böhler K720 är slagsegare men rostar lätt och kräver en del skötsel/omsorg. Det betyder att man bör tänka igenom vilka arbetsuppgifter man sysslar med mest därute.

Själv valde jag Böhler K720-varianten eftersom jag inte använder kniven till mycket annat än "träarbeten". Till fiske och jakt har jag andra knivar.

~Paul~

Tack för svaret, Paul!

Rätt vanligt bland knivovana är välja långt och häftigt tjockt blad, det blir ju en stor kniv. 95% av alla knivjobb klarar man med några centimeter blad, inte alltför tjockt men med rejält skaft. Ser inte mycket ut men är det.
go tur

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Nya Casström SFK No 10,

Det finns förstås detaljer som jag skulle vilja ändra på. En sådan är den utskjutande "näbben" på parerskyddets nedre del. Men man kan inte begära allt från första generationens utgåva ;).

~Paul~

Jag fick tillåtelse att vidarebefodra smygtitt på nästa generations utgåva, om jag understryker att bilderna är av prototyper och inte färdig produkt. Så för säkerhets skull citerar jag...

Här kommer en smygtitt på nya SFK No. 10 som kommer i December. Det är bara en prototyp men formen blir i stort den samma. Längre skaft, lite bredare blade och inget utskutande parerskydd.
Kommer att finnas i skandi grind och Full flat grind i O2 till att börja med.
Mvh,
David

Själv har jag inte kniven i originalutgåva heller, men jag tycker det ser lovande ut och parerar er invändningar mot parerskydd mm.:)

Bilagor

• sheath modified back 07 10 2013.jpg
    sheath modified back 07 10 2013.jpg
    25.6 KB · Visningar: 1,609
  • NewBlade.jpg
    NewBlade.jpg
    12.9 KB · Visningar: 1,361
  • NewSheath.jpg
    NewSheath.jpg
    22.2 KB · Visningar: 1,395

Cannonball

Gäst
Jag fick tillåtelse att vidarebefodra smygtitt på nästa generations utgåva, om jag understryker att bilderna är av prototyper och inte färdig produkt. Så för säkerhets skull citerar jag...

Här kommer en smygtitt på nya SFK No. 10 som kommer i December. Det är bara en prototyp men formen blir i stort den samma. Längre skaft, lite bredare blade och inget utskutande parerskydd.
Mvh,
David

Själv har jag inte kniven i originalutgåva heller, men jag tycker det ser lovande ut och parerar er invändningar mot parerskydd mm.:)

Ser riktigt bra ut, den står på inköpslistan! :)

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

Mvh,
David

Jag har vetat om dessa förändringar sedan den 11. februari i år.

Det finns dessutom lite fler hemlisar som inte har framkommit ännu. Mer än så kan jag inte säga eftersom jag lovade David att inte lämna ut dessa uppgifter på diverse fora. Blir därför lite förvånad att han nu går med på att släppa förhandsinfo och bilder!

Till saken hör att David har kikat in i den långa knivtråden med jämna mellanrum och tagit intryck av det som sagts, dvs både ris och ros.

~Paul~

Novis som man är så måste man fråga varför man sänker bladryggen mot spetsen så mycket på nya casström. Borde man inte få ett mer effektivt blad om man gör det rakt som tex
121n.jpg

Novis som man är så måste man fråga varför man sänker bladryggen mot spetsen så mycket på nya casström. Borde man inte få ett mer effektivt blad om man gör det rakt som tex
121n.jpg

Det beror på vad man vill använda kniven till. På bushcraftknivar så är det väldigt vanligt med så kallad "spearpoint" där alltså spetsen ligger i bladets mittlinje. Anledningen är väl att kniven ska bli lättare att "borra" med.

Mvh,
David

Bredare blad och längre skaft är inget som intresserar mig. Någon minuts arbete med dremeln tar hand om parerskyddet. Jag får nog ta och beställa några till av "gen 1" innan dom tar slut. :)

Det beror på vad man vill använda kniven till. På bushcraftknivar så är det väldigt vanligt med så kallad "spearpoint" där alltså spetsen ligger i bladets mittlinje. Anledningen är väl att kniven ska bli lättare att "borra" med.

Vad brukar man borra med en kniv? Jag tänkte att jakt är ju populärt och då borde man vinna på att kunna flå med spetsen. Sen jagar ju självklart inte alla men det känns som större kundgrupp än kanske dom som vill borra. Är den när man gör fällor man vill ha den fördelen. Den absolut vanligaste kundgruppen tror jag är medelsvensson som gör upp eld och grillar korv samt jagar och fiskar lite när det går. Bara rena tankar. Det känns ju som man får mer skäregg med ett rakt blad. Det är dock inte första gången jag tänker fel :)

På bushcraftknivar så är det väldigt vanligt med så kallad "spearpoint" där alltså spetsen ligger i bladets mittlinje. Anledningen är väl att kniven ska bli lättare att "borra" med.
Det är korrekt. Framför allt i Staterna så är det populärt med diverse överlevnadstekniker. En av de går ut på att fix egen bågdrill. I det sammanhanget vill man förstås ha en kniv med en sådan här spets.

Men faktum är att en centrerad spets ger det bästa momentet oavsett hur man vrider på det hela. Konstigt nog så är den nya Casström inte helt optimal i det avseendet. Kolla på bilden så förstår ni ;).

Bilagor

• Casström, NewBlade.jpg
    Casström, NewBlade.jpg
    12.2 KB · Visningar: 1,712
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 1,269
Jag tycker iaf att det är surt att man prioriterar möjligheten att borra med en kniv istället för att skära. Skär kategorin slår nog borr nissarna med hästlängder. Sen är jag tråkig och tycker jag det ser "fult" ut.:). Nu ska jag sluta störa tråden :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips