Vad grundar du det på?
strunta i det han vill nog bara hacka lite
Vad grundar du det på?
1. Nej. Faktum är att du inte kan laga mat på ett korrekt sätt om din kniv inte är vass. Om vi tar ett sådant exempel som brunoise. Du fixar helt enkelt inte denna tämligen vanliga teknik om du inte har en vass kniv. Likaså julienne eller mirepoix. Du kan heller inte filea på ett tillfredsställande sätt och gör dig skyldig till råvaroslöseri. Du riskerar att bli utkastad ur köket! En vass kniv är helt enkelt en förutsättning för ett väl utfört jobb. Det räcker således inte med bra råvaror i ett i övrigt bra kök.
2. Varför ställer du dessa två begrepp mot varandra? Självklart så letar man efter de bästa råvarorna man kan få tag i. Det är ens plikt. Men det betyder inte att man samtidigt måste köra med slöa knivar tillverkade i undermåliga material.
3. En del skulle säkert klara det, andra inte. Men det är ju inte det som den här frågeställningen handlar om. Vi diskuterar ju vare sig teori och praktik hör ihop och leder till ett bättre arbetsresultat eller ej. Vilket jag tycker är självklart att det gör.
4. Absolut.
~Paul~
Kolla lokala räddningstjänstens eller länsstyrelsens statistik över eldningsförbud över en längre period så får du se att det råder eldningsförbud i största delen av landet under sommaren.
Alltså låt oss jämföra de olika stålsorterna.Depaul; kan min erfarenhet stämma att hultafors knivarna har ett mera sprött blad
Tackarjag tycker det där var väldigt bra svar, som går att tillämpa på många olika typer av arbeten och hantverk, där verktyg och redskap används, där liknade diskussioner förövrigt också brukar uppkomma.
Ett tillägg.Snarare handlar det om vare sig man väljer kolstål eller rostfritt.
~Paul~
1. Håller med. De flesta inom yrket vet vad de talar om.1. Jag tycker de är bra på sin utrustning. De kanske inte kan ståldata men de har ändå hittat fram till bra material som de gärna pratar om.
2. Slaktarna använder inte Icas slaktknivsformade skapelse utan de debatterar mer om det är dick, geisler eller mora som är bra samt huruvida fällknivens nya superdyra slaktknivar kan va nåt. De vet kanske inte vad dick använder för stål men de har en klar åsikt om kvaliten på det de använder. detsamma gäller snickarna, altifrån kniven till hur många tänder som är lämpligt på cirkelsågen eller vilken skruvdragare som har bästa chucken.