kniv användning

Kolla lokala räddningstjänstens eller länsstyrelsens statistik över eldningsförbud över en längre period så får du se att det råder eldningsförbud i största delen av landet under sommaren.
 
1. Nej. Faktum är att du inte kan laga mat på ett korrekt sätt om din kniv inte är vass. Om vi tar ett sådant exempel som brunoise. Du fixar helt enkelt inte denna tämligen vanliga teknik om du inte har en vass kniv. Likaså julienne eller mirepoix. Du kan heller inte filea på ett tillfredsställande sätt och gör dig skyldig till råvaroslöseri. Du riskerar att bli utkastad ur köket! En vass kniv är helt enkelt en förutsättning för ett väl utfört jobb. Det räcker således inte med bra råvaror i ett i övrigt bra kök.

2. Varför ställer du dessa två begrepp mot varandra? Självklart så letar man efter de bästa råvarorna man kan få tag i. Det är ens plikt. Men det betyder inte att man samtidigt måste köra med slöa knivar tillverkade i undermåliga material.

3. En del skulle säkert klara det, andra inte. Men det är ju inte det som den här frågeställningen handlar om. Vi diskuterar ju vare sig teori och praktik hör ihop och leder till ett bättre arbetsresultat eller ej. Vilket jag tycker är självklart att det gör.

4. Absolut.

~Paul~



jag tycker det där var väldigt bra svar, som går att tillämpa på många olika typer av arbeten och hantverk, där verktyg och redskap används, där liknade diskussioner förövrigt också brukar uppkomma.

klart man kan byta olja i bilen genom att öppna bottenpluggen med en skiftnyckel, måla om väggen hemma med en pensel från rusta eller spika upp panel med en micki-hammare från lidl.

men sett ur mitt perspektiv är ett sådant jobb lika raffligt utfört som när akademikern särskriver, felstavar och bygger meningar som ett dagisbarn. visst det går att läsa och förstå, men en välskriven text ska också utstråla harmoni, känsla och någon slags rytm.

ett proffs i köket, på bilverkstaden eller i snickarbrallan som har taffliga verktyg och redskap sjunker ganska snabbt i min aktning. det blir lite tattaraktigt, på nå´t sätt.

sen skulle nog den glada amatören vinna en hel del på att snegla mer på vad proffsen använder. förutom att den typiske "gör-det-självaren" har betydligt mindre erfarenhet och kunskap, köper han eller hon ofta både sämre material och redskap. självklart är det svårt att få ekvationen; mindre kunskap + dåliga redskap + dålig råvara /material att gå ihop och komma i nivå med yrkesmannens resultat.
 
Kolla lokala räddningstjänstens eller länsstyrelsens statistik över eldningsförbud över en längre period så får du se att det råder eldningsförbud i största delen av landet under sommaren.

lite OT men
urklipp från www.mbs.se
"Under sommaren kan det vara förbjudet att göra upp eld i naturen på grund av stor brandrisk. Vid eldningsförbud är normalt all öppen eld förbjuden. "

det är skillnd på "kan" och "är" så jag vet inte var du vill komma. ska jag skriva en ursäkt att jag gav ett förslag som någon aldrig någon kan använda enligt dej.
 
det är inte alltid som profs hantverkarna använder bra utrustning som det är på el sidan nu så andvänder de flesta hultafors knivar men enligt mej så är de dåliga, bladena spricker otroligt lätt om man gemför med sandviksbladen så har skulle lite materile kunskap inte vara dåligt. jag ser många som går med trasiga skalkninvar.

Depaul; kan min erfarenhet stämma att hultafors knivarna har ett mera sprött blad
 
Depaul; kan min erfarenhet stämma att hultafors knivarna har ett mera sprött blad
Alltså låt oss jämföra de olika stålsorterna.

Frosts/MoS rostfria är tillverkade i Sandvik 12C27, HRC 56-58 (ändrat under förra året, då den högre gränsen var 59).

De i kolstål i Uddeholm UHB 20C (AISI 1095) kallvalsat och härdat till 59-61 HRC. En annan kolstålstillverkare som Frosts/MoS använder är Tyska C.D. Wälzholz-Brockhaus GmbH CK 101 samt CK 95, kallvalsat kolstål, HRC 60.

Hultafors rostfria är tillverkade i japansk Aichi AUS-8 stål och kolstålsknivarna i japanskt Nishin SK-5 (AISI 1080). HRC för båda ~ 58.

Vi kan självklart inte jämföra kolstål med rostfritt. Jämförelsen måste göras mellan kolstål och kolstål, samt rostfritt och rostfritt.

Således jämför vi Sandvik 12C27 HRC 58 med Aichi AUS-8 och Uddeholm UHB 20C med Nishin SK-5.

När det gäller de rostfria så bör sandvikstålet helt klart vara mer slagsegt och flexibelt. Det skulle ta alltför lång tid att förklara varför det föreligger på det viset men har med den sammanlagda ekvationen av värmebehandling, stålets renhet och den kemiska analysen att göra.

Jämför vi kolstålsknivarna så är förhållandena de omvända. Det japanska stålet är avsevärt slagsegare och därmed flexiblare än det svenska dito. Uddeholmstålet är däremot slitstarkare, dvs tål nötning bättre.

Så det blir dött lopp, med andra ord ;). Snarare handlar det om vare sig man väljer kolstål eller rostfritt.

~Paul~
 
Snarare handlar det om vare sig man väljer kolstål eller rostfritt.

~Paul~
Ett tillägg.

Det är lika viktigt att bladprofilen/geometrin är densamma annars kan man inte jämföra. Dvs, både bladtjocklek, bladbredd och längd, samt gärna inpassning bör vara lika.

Den upplevda skillnaden i hållbarhet kan därför ha att göra med själva bladgeometrin och inte så mycket med stålet som sådant.

~Paul~
 
Intressant diskussion om stålet och om användninge. som vanligt här går det ihop på ett sätt som gör ämnena svårlästa. Tänk om vi hade haft ett underforum här för knivar. Då hade detta kanske utvecklats till flera lättlästa trådar. Sett till antalet inlägg om knivar här på utrustning allmänt så skålle det inte vara tokigt med den lösningen.

Bosse
 
En liten reflektion.
Jag känner endel snickare och även slaktare. Jag tycker de är bra på sin utrustning. De kanske inte kan ståldata men de har ändå hittat fram till bra material som de gärna pratar om.

Slaktarna använder inte Icas slaktknivsformade skapelse utan de debatterar mer om det är dick, geisler eller mora som är bra samt huruvida fällknivens nya superdyra slaktknivar kan va nåt. De vet kanske inte vad dick använder för stål men de har en klar åsikt om kvaliten på det de använder. detsamma gäller snickarna, altifrån kniven till hur många tänder som är lämpligt på cirkelsågen eller vilken skruvdragare som har bästa chucken.

Bosse
 
1. Jag tycker de är bra på sin utrustning. De kanske inte kan ståldata men de har ändå hittat fram till bra material som de gärna pratar om.

2. Slaktarna använder inte Icas slaktknivsformade skapelse utan de debatterar mer om det är dick, geisler eller mora som är bra samt huruvida fällknivens nya superdyra slaktknivar kan va nåt. De vet kanske inte vad dick använder för stål men de har en klar åsikt om kvaliten på det de använder. detsamma gäller snickarna, altifrån kniven till hur många tänder som är lämpligt på cirkelsågen eller vilken skruvdragare som har bästa chucken.
1. Håller med. De flesta inom yrket vet vad de talar om.

2. Är du säker på att du inte snackar om styckare i stället för slaktare? ;)

~Paul~
 
Senast ändrad:
Måste instämma - är i "hantverksbranschen" och där finns det faktiskt hos väldigt många (trots den mediala bilden) som sätter yrkesstoltheten främst och då innebär det alltid att man har rätt verktyg till rätt jobb. Och: man vårdar även sina verktyg väldigt noga.

...hos de mindre skickliga hantverkarna märker man en mer "låt gå" mentalitet när det handlar om material och verktyg - det syns väldigt, väldigt ofta på deras mediokra resultat.
Dessa borde, i mina ögon, inte få kalla sig hantverkare. Jag har länge varit för ett "körkort" (med hårda krav) för alla som vill kalla sig för utövare inom de större skråerna (är det ett ord..?).


Men det är jag det :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
adventure_transport Kniv skarpare efter användning? Utrustning allmänt 5
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
wima Lång kniv - mission impossible Utrustning allmänt 18
wallyvirginia Att smida sig en kniv.. Utrustning allmänt 3
Mattias1981 Kort kniv... ?? Utrustning allmänt 106
seved1 Ny kniv Utrustning allmänt 19
flanell Att hugga med kniv -Aja baja...!!?? Utrustning allmänt 78
seved1 Forum kniv Utrustning allmänt 1064
marja ett inlägg i kniv debatten Utrustning allmänt 1
seved1 En Nessmuk kniv Utrustning allmänt 10
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.