Klimatförändringar - vi lever i det

Inte för att jag själv känner mig träffad av pejorativet ”klimatalarmist”, men jag blir ändå nyfiken på hur du kan veta så mycket om andras privata förehavanden här i tråden? Särskilt hur dom tänker om saker som ingen har skrivit om.

Det är ju inte så svårt, det handlar inte om hur folk tänker utan mer om handling-konsekvens.

Det finns ju andra trådar än den här på Utsidan där dom mest hugade i klimattrådarna beskriver vart dom varit och dom planerar åka.....få verkar leva som dom lär och ägnar sig mera åt det man skulle kunna kalla för "symbolhandlingar" snarare än ta det ansvar som de signalerar är så viktigt.

Har du upptäckt att även dom mest hugade klimatalarmisterna här på Utsidan går som katten kring het gröt gällande just denna fråga ?

Senast ändrad:
Med sågbockar går det inte att föra en seriös dikus, Då grundläggande fakta avfärdas med visa dina källor nådde totteman ett nytt booenrekord i avfärdande. Är det så illa att miljövännern inte erkänner solsystemets främsta värmekälla längre, då förtjänar de en ny istid för att lära sig. Hav ett gott liv och en go tur.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag har börjat sätta mina val i ett större perspektiv och kommit fram till att de inte gör skillnad globalt. Och Sveriges val gör bara något större skillnad globalt än bara mina privata. Det är vad jag ser när jag lägger fram det på bordet och tänker i mer resultatinriktade och matematiska termer.
Jag räknar andelar.

Jag är en 1 av 10 miljoner (ca 0,00001% av sveriges).
Sverige är 10 miljoner av 8 000 miljoner i världen (0,125% av världens)
Jag är 1 av 8 000 mijoner (mikroskopiskt liten andel 1,25E-8%)

Utifrån dessa siffror tycker inte jag det är lönt att ändra på mig så värst, även om det klart "känns bra", men är det meningsfullt för att det känns bra?

Klimatförändring går inte att isolera till ett svenskt problem, utan hänger ihop med resten av världen, och om inte resten är med på våra höga krav är det bara dumt att hålla på som vi gör tycker jag. Vi borde snarare chilla lite och vänta in de andra.
Det är bara vi och några till i väst som vill ändra på hur vi lever. Det är väldigt lätt för oss att säga det också, eftersom vi har det så bra. Inte lika lätt för länder som kämpar med fattigdom, krig och annat elände. Tycker det är rent av korkat att säga åt andra att låta bli att göra som vi en gång också gjorde för att blir rika.
Konsekvensen av detta argument är att ingen behöver göra någonting. Är det rimligt?

Fast det klimatsmarta valet är ju inte att ta tåget till fjällen, det är rent krasst att semestra i hemområdet.

Bor man på fjällstation bör man dessutom fundera på hur mat/dryck kommer till fjällstationen och sopor och avfall därifrån.

Fast klimatalarmisterna i tråden verkar inte bekymra sig över sådana "bagateller", antagligen för att det inte är lika lockande om klimatengagemanget sätter käppar i hjulet för ens egna förehavanden och intressen.
Det beror ju på vad du gör i hemområdet. En enda hotellnatt "kostar" mer än en veckas tågburen tältvandring.

Men visst. Hänsynsfullast mot jorden vore kanske om jag inte ens fanns.

Men i verkliga världen, bland verkliga månniskor, inte halmgubbar, så har vi alla ett mänskligt behov av att unna oss en del "onödig" njutning.
Jag skäms inte över att jag har en hel del "onödig" konsumtion. (Vilket en fjällresa ju definitivt är)
Däremot försöker jag, faktiskt, göra hyfsat genomtänkta val när det gäller vad jag unnar mig, hur ofta och hur.
Jag försöker begränsa min onödiga konsumtion till saker jag verkligen inte vill avstå från. Jag försöker dra in på meningslös slentriankonsumtion.

Exakt vad som är meningsfullt respektive slentrian för mig är en sak. För dig troligen en annan. Vi behöver inte vara perfekta, men det är bra om vi åtminstone försöker att inte vara sämst.

Konsekvensen av detta argument är att ingen behöver göra någonting. Är det rimligt

Svensken är den i vandringssällskapet som ligger 1 km före de andra och undrar varför de går så långsamt, blir frustrerad och ropar allt högre för att de ska förstå vilken bra stig han har hittat.
Det är bara det att de andra inte vill göra som han. De vill hitta sina egna stigar, istället för att följa nån gapande kille där framme som tagit på sig nån självutnämnd ledarroll.

Jag har börjat sätta mina val i ett större perspektiv och kommit fram till att de inte gör skillnad globalt. Och Sveriges val gör bara något större skillnad globalt än bara mina privata. Det är vad jag ser när jag lägger fram det på bordet och tänker i mer resultatinriktade och matematiska termer.
Jag räknar andelar.

Utifrån dessa siffror tycker inte jag det är lönt att ändra på mig så värst, även om det klart "känns bra", men är det meningsfullt för att det känns bra?

Klimatförändring går inte att isolera till ett svenskt problem, utan hänger ihop med resten av världen, och om inte resten är med på våra höga krav är det bara dumt att hålla på som vi gör tycker jag. Vi borde snarare chilla lite och vänta in de andra.
Det är bara vi och några till i väst som vill ändra på hur vi lever. Det är väldigt lätt för oss att säga det också, eftersom vi har det så bra. Inte lika lätt för länder som kämpar med fattigdom, krig och annat elände. Tycker det är rent av korkat att säga åt andra att låta bli att göra som vi en gång också gjorde för att blir rika.
Din matematik kring hur stor andel av jordens befolkning du utgör är nog korrekt. Vitsen är ju dock inte att endast du ska göra kloka val, utan att så många som möjligt skall göra det.
Vad får dig att tro att "de andra" kommer sträva mot förändring om inte vi eller andra mer utevcklade länder gör det? Borde inte vi istället hjälpa de länder som strävar med problemen ovan? Det skall också sägas att det nu finns många relativt tillgängliga lösningar på exempelvis energifrågan. Dvs mindre utvecklade länder behöver inte ha alltför höga trösklar att ställa om till förnybar energi.

Är det meningsfullt för att det känns bra frågar du. Om man kan lägga sig på kvällen och veta att man i alla fall gjort vad man själv kan för att bespara jordens befolkning svält, torka och översvämningar, skulle i alla fall jag säga att det i allra högsta grad, är meningsfullt.

Mvh

Svensken är den i vandringssällskapet som ligger 1 km före de andra och undrar varför de går så långsamt, blir frustrerad och ropar allt högre för att de ska förstå vilken bra stig han har hittat.
Det är bara det att de andra inte vill göra som han. De vill hitta sina egna stigar, istället för att följa nån gapande kille där framme som tagit på sig nån självutnämnd ledarroll.
Kanske det (men är inte du svensk?)

Det kan å andra sidan vara så att det är storm på ingång och vissa i sällskapet bara har en liten tarp och inga förstärkningsplagg med sig eftersom de läst på internet att det ska bli fint väder. Då är det faktiskt en rätt bra idé att lyssna på den där gapiga killen istället för att hitta egna stigar och ta instagrambilder.

Varför är det så svårt att hålla två tankar i huvudet samtidigt? De flesta inser ju att det är strukturella kursändringar på inte ens statlig utan global nivå, som måste till för att vända utvecklingen. Hur mycket hopp man kan hysa om att mänskligheten lyckas med det kan man ju diskutera.

Men det är ju inget hinder mot att vi tänker till även på individnivån. Gör många det, så kräver det inga enorma uppoffringar för att faktiskt så småningom göra skillnad även på global nivå.

Jag har svårt att köpa argumentet "spelar ingen roll vad jag/några få till gör" / "vi är ju ändå redan bäst". Någon måste ju börja, och även massiva mänskliga livsstilsförändringar (och de har varit många gnom historien) har börjat med ett fåtal individer. Individer initierar ringar på vattnet, förmedlar sin livsstil till sina barn, etc.

Vi i Sverige är dessutom inte längre "bäst", ens relativt (utsläppen har ökat de senaste två åren och snart åker vi på EU-böter). Samtidigt är vi ju rika nog att ha råd att vara "bättre" än de flesta människor på jorden, utan att det kostar oss några större uppoffringar. Fattiga människor kan ofta inte välja "klimatvänliga" produkter eller livsstil. Och jag har full förståelse för att det är svårare att avstå från den första bil man har råd med (och då behöva nöja sig med en avgasstinkande bensinslukande skrothög), än att bara vänta längre med att byta sin tjogoelfte bil till en ny (och då ha råd med dyr elbil, som f.ö. inte ens säkert är det mest klimatvänliga alternativet).

Ett närbesläktat sådant resonemang är det svartvita antingen-eller-tänket, som GustavOh reder ut i inlägget #388 ovan. Lika obegripligt för min del. Det är väl bättre att många gör något än att ge upp för att ingen klarar att göra allt.
Det vore t ex bättre för klimatet om många i någon mån sänker sin köttkonsumption, än om några få blir rabiata veganer.
Eller om många väljer tåget fler gånger (men flyger när det verkligen är för krångligt annars), än om några helt avstår från alla flygresor.
Det finns ett klokt svenskt ordspråk om just detta: "låt inte det bästa vara det godas fiende".

(...) Det finns ju andra trådar än den här på Utsidan där dom mest hugade i klimattrådarna beskriver vart dom varit och dom planerar åka.....få verkar leva som dom lär och ägnar sig mera åt det man skulle kunna kalla för "symbolhandlingar" snarare än ta det ansvar som de signalerar är så viktigt.
Har du upptäckt att även dom mest hugade klimatalarmisterna här på Utsidan går som katten kring het gröt gällande just denna fråga ?
Inte jag heller ;) *

* gjort mycket livscykelanalyser i mitt jobb så jag är rätt inkörd på det tänket. Man kan alltid göra mer, men jag som bor i liten tvåa i gammalt stenhus mitt i en tät stadskärna (= optimalt ur klimatsynvinkel), har inrett den med uteslutande loppismöbler och dito porslin/köksprylar, använder cykel till 100% av mina vardagstransporter, kollektivtrafik till alla längre, inte lagar kötträtter (men krånglar inte när jag blir bjuden), och knappt köpt ett nytillverkat klädesplagg sen 80-talet - känner faktiskt inga större samvetskval om jag en gång vart femtonde år köper en ny regnjacka med troligen inte så miljövänligt membran, och någon gång om året tar flyget till ett land eller en skidort det är svårt att åka tåg till (skulle dock inte drömma om att ta flyget till fjällen). Det är det man gör i vardagen som ger största utslaget.

Jag räknar andelar.

Är det inte denna typ av resonemang som har tagit oss dit vi är idag? ”Det är någon annan som borde ta ansvar, inte jag.”

Ni som tänker så, resonerar ni likadant om skattepengar? ”Mina futtiga tusenlappar som jag betalar i skatt spelar ju ingen som helst roll i statens budget, den är på över 1000 miljarder. Varför ska jag betala skatt?”

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips