Tältplatser Långfjället (Grövelsjön)

Jag tänker inom kort vandra på Långfjället vid Grövelsjön. Rutten hoppas jag syns i bifogad bild (tänker gå moturs). Jag kan inte mycket om området men tycker att det hade varit bra om man kan tälta på de tre ställen jag markerat med ringar. Någon som vet ifall där är lämpligt eller inte att tälta?
Och är det någon som vet hur myggsituationen är där nu..... eller brukar vara i trakten?
Och en fråga till. Är det en bra ide ifall man gör ett instick i nationalparken när man kommer vid den västra spetsen av den? Eller är den helt jäkla svåråtkomlig där?

Bilagor

• Grövelsjön 152955.jpg
    Grövelsjön 152955.jpg
    435.4 KB · Visningar: 79

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Generellt så är fjällheden på kalfjället lättgången på Långfjället och du lär ha relativt lätt att hitta lämpliga tältplatser i närheten till små bäckar.

Töfsingdalens nationalpark har bitvis svåra blockmarkområden i skogen. Runt Särsjön lär du kunna gå eftersom många fiskare rör sig på stränderna av Särsjön och håarna nedströms i Storån. Det är möjligt att gå in mot sjön Töfsingen från väster om jag minns rätt men det är ingen utmärkt led på kartan.

Just nu lär det vara mycket mygg i skogarna eftersom det är så varmt.

Den här kanske du läst redan

Thure

Senast ändrad:
Vid Övre Fosksjön finns det bra tältplatser, en bit ifrån ringen men ändå.

Angående myggsituationen var jag där uppe förra veckan och jag skulle påstå att det var anmärkningsvärt lite mygg, vi rörde oss vid ett tillfälle längs trädgränsen under en halvdag i vindstilla och 20 grader och såg inte en mygga, bitvis var det dock mycket knott. Det här var ju precis innan värmeböljan slog till så situationen kan säkert ha ändrats.

Stort tack till er för era tips och inputs.
Jag ska nog satsa på att tälta vid Fosksjön då istället. Det blir jättebra. Att tälta i Ryvang kan också bli aktuellt. Men jag vill först känna av myggsituationen under dagarna innan då detta ligger nere under trädgränsen om jag tror rätt :)

Jag har tältat både vid Fosksjöarna som redan nämnts (bra men populärt så du blir nog inte ensam...) och vid bäcken som rinner ner till Grötvallssjön, det är ju en liten bit från din norra ring men jag minns det som lättältat och trevligt (och mer enskilt om man gillar det... ).

Det är som sagt lättgånget så det kommer nog inte bli några problem att hitta bra tältplatser längs vägen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips