Klibbig insida på Thermarestpåse

Rubriken beskriver problemet. När jag väl rullat ihop mitt Thermarest till nödvändigt liten storlek så börjar nästa utmaning: påsrackarn är "klibbig" på insidan. Det gör det klart svårare att få in liggunderlaget i påsen-

Det hela är väl någon slags beläggning för att göra det hela vattentätt. Själv vill jag ha bort beläggningen. (Påsar till andra nyare? thermarest har inte denna klibbighet.)

Om jag nu inte vill sy. Om jag nu inte vill köpa ny påse. Vad tror ni, kan man få bort det klibb-beläggningen? (Vattentät eller inte spelar ingen roll, det räcker om påsen håller ihop det hela).

- Tvätta varmt?? Vågar man det? Risker? Någon nytta?
- Utsätta insidan för UV-strålning på balkongen ett par månader?
- Annat?

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Rubriken beskriver problemet. När jag väl rullat ihop mitt Thermarest till nödvändigt liten storlek så börjar nästa utmaning: påsrackarn är "klibbig" på insidan. Det gör det klart svårare att få in liggunderlaget i påsen-

Det hela är väl någon slags beläggning för att göra det hela vattentätt. Själv vill jag ha bort beläggningen. (Påsar till andra nyare? thermarest har inte denna klibbighet.)

Om jag nu inte vill sy. Om jag nu inte vill köpa ny påse. Vad tror ni, kan man få bort det klibb-beläggningen? (Vattentät eller inte spelar ingen roll, det räcker om påsen håller ihop det hela).

- Tvätta varmt?? Vågar man det? Risker? Någon nytta?
- Utsätta insidan för UV-strålning på balkongen ett par månader?
- Annat?
Jag skulle nog köra den i tvättmaskinen en vända eller två! Allt att vinna inget att förlora enligt mig! Hur viktig är en dylik påse egentligen? Kan i värsta fall ersättas med vilken annan påse som helst.

Om den är klibbig för att det är en vattentät beläggning så kan du nog köra den bäst du vill i tvättmaskinen. Även om du kör den i 90grader så tror jag inte att du kommer få bort den.
Men du kan ju alltid pröva.
//Peter

Gummibeläggningen

på gamla "vattentätatyger" kan du få bort med knofett, nagelborste och rejäl skurning, sen kan du tvätta bort resterna. 60 grader brukar fungera bäst.
Att sy en ny tar 20 minuter och att borsta tvätta tar minst 2 timmar, du väljer själv.....

på gamla "vattentätatyger" kan du få bort med knofett, nagelborste och rejäl skurning, sen kan du tvätta bort resterna. 60 grader brukar fungera bäst.
Att sy en ny tar 20 minuter och att borsta tvätta tar minst 2 timmar, du väljer själv.....

Bra svar. Även om det blir den långa minuten in min tjugominutersräkning...
Och - vad är knofett?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips