Att komprimera eller inte komprimera...

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Komprimering?

millimeter; sa:
Jag vill betona att hela situationen berodde på det klassiska fenomenet "bra att ha" vilket ledde till att vandraren ifråga hade såväl full ryggsäck som sista-minutentillägg till packningen. Därav impulsen "jag får ta det sista i händerna, det är ju bara 16 km" Men jag tjatar såklart på vandraren för att få henne/honom att banta ner dessa "bra att ha"-grejer. Det går trögt..

Jag håller helt med om det motbjudande i att vandra med händerna upptagna!

Tråden går uppenbarligen på övertid. Ämnet var kompression av packning vilket flertalet tycks ha glömt. Det är dock uttömt.

Alldeles bortsett: varför tjata? Varför lägga sig i?
Den accepterade sociala tonen i Sverige är att man inte lägger sig i; man får därför räkna med närmast fientliga reaktioner om man gör det. Själv tycker jag inte om fientliga reaktioner så jag låter bli.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Komprimering?

marmotta; sa:
Tråden går uppenbarligen på övertid. Ämnet var kompression av packning vilket flertalet tycks ha glömt. Det är dock uttömt.

Alldeles bortsett: varför tjata? Varför lägga sig i?
Den accepterade sociala tonen i Sverige är att man inte lägger sig i; man får därför räkna med närmast fientliga reaktioner om man gör det. Själv tycker jag inte om fientliga reaktioner så jag låter bli.

Övertid är ordet!

Jag tjatar därför att jag ibland får bära grejerna i slutet av turen. Och så för att jag inte kan låta bli.

För att anknyta till trådens ursprung: att komprimera är ibland ett sätt att få med sig ännu mer "bra att ha"-saker.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Re: Re: Re: Re: Komprimering?

Nordesjö; sa:
Samma här! Scoutungdomar (lätta att känna igen och därför lätta att anklaga :) ) på resa brukar ju vara värsta julgranarna med allt från sovsäckar till t-spritflaskor just hängande från ryggan.

Det FINNS en orsak.

Scouternas ryggsäck packas hemma (ofta av mamma) med kläder, sovsäck, liggunderlag, godis, matsaker, toalettsaker osv.

Sen när scouterna kommer till samlingen så delar deras ledare ut trangiakök, vattendunkar, mat, vindskydd, lyktor, yxa, såg, spade, fotogen, T-sprit, tändstickor, toarulle etc som skall fördelas mellan patrullmedlemmarna.

Smarta (eller lata?) som scouterna är ser de till att ha proppfulla ryggsäckar när de kommer till samlingen, för då slipper de bära de stora tunga sakerna ("Jag har ingen plats i min ryggsäck"). Det innebär att som ledare får man stå och tjata på dem och tala om att "om ingen av er tar köket får ni äta kall mat".

Vi har försökt lösa det genom att dela ut all den gemensamma utrustningen veckan innan, så de kan fördela den och ta med hem och packa den hemma. Det fungerar lite bättre. Men maten blir fortfarande problem för de lyckas aldrig planera så de kan handla nån dag innan utan de kommer till samlingen med maten nyhandlad och ska försöka fördela den... Vi brukar dock säga till dem att ha två tomma bigpack i ryggan för att stoppa ömtålig mat i (det gör att de ju har fyra liter "luft" med sig som går att fylla ut med mat).

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: Re: Re: Komprimering?

bananmannen; sa:
Nordesjö; sa:
Fördelen är ju att allt man bär i händerna eller i kläderna såklart inte räknas när man väger sin rygga (och därmed sin "last") ;)
[Ändrat av Nordesjö 2007-01-27 kl 20:30]

Härmed förutspår jag för 2007 att den nya UL-trenden blir att bära all packning i ICA-kassar. Då blir ju vikten noll kilon.

Redan för 25 år sedan mötte jag fyra personer som gått in för UL-trenden för de vandrade med två platspåsar var samt gympadojor på fötterna. Bitvis var det rena lervällingen där leden gick. Troligtvis de enda vandrare jag mött i mitt liv som inte ville/orkade hälsa :)

pal2; sa:
Du har väl egentligen svarat på din egen fråga. Hopsamlade i färglada påsar så blir prylarna inte så packbara. Själv skulle jag dock bli nojig om ALLT låg huller om buller i säcken. Det blir en gyllende medelväg med en del i färgglada påsar och en del liggandes löst.

Mvh
Peter P.

Kan inget annat än instämma!

Be careful out there /Joel

Ta det gottaste. Komprimera i packpåse.

pase_4.jpg

pase_1.jpg

Per Brune

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar