• Vi har ju bytt forum och det finns säkert en del att förbättra. Har du problem? Titta först i forumet Felrapporter om felet redan är känt. Om inte så kan du starta en ny tråd där. Har du förslag på förbättringar eller andra synpunkter så passar ett inlägg i Funktionsförslag bättre.

Klättermusen/Reklamation?

Har haft min klättermusenjacka (med cutan 2) i c:a 1,5 år och det uppstod små små bubblor i det yttersta lagret, plus att jag tyckte att den lättare släppte igenom vatten sedan den fick dessa bubblor.. Så nu är den inne på reklamation så det är bara att hoppas på att dom skickar en ny..
Är detta ett känt problem eller var/är det en engångsföreteelse? Tycker att när man köper en jacka i den prisklassen så borde den hålla och inte "krångla"...


MVH/Johan
 
Även om jackan kostar massor med pengar så är det svår att tillverka en hel serie med plagg utan att det går galet med nått/några plagg.

Har själv haft ett par Klättermusen byxor på reklamation ( läckte )men det fixade dom till.
 
Känner igen bubblorna

Jag hade en Tierra jacka från 1990 som fick likanade bubblor efter 5 år. Jag tänkte reklamera jackan men gjorde det inte. Ångrar mig idag, reklamera!
 
Nu när man känner till problemet så dyker detbupp överallt..
En kompis kompis hade samma problem med sina Finbulbyxor, och nu har jag upptäckt bubblorna på ett område på mina Megin byxor också...
Så det var tydligen mer än en "engångsföreteelse"!
 
undar; sa:
Nu när man känner till problemet så dyker detbupp överallt..
En kompis kompis hade samma problem med sina Finbulbyxor, och nu har jag upptäckt bubblorna på ett område på mina Megin byxor också...
Så det var tydligen mer än en "engångsföreteelse"!
Hej!

Bubblorna bildas när *TEX väven släpper mot yttertyget.
Det man brukar kalla Gore-Tex släpp. Men det kan inträffa på alla liknande material. Reklamera om produkten inte är mycket sliten eller gammal.

MVH
Magnus Kling
 
undar; sa:
Har haft min klättermusenjacka (med cutan 2) i c:a 1,5 år och det uppstod små små bubblor i det yttersta lagret, plus att jag tyckte att den lättare släppte igenom vatten sedan den fick dessa bubblor.. Så nu är den inne på reklamation så det är bara att hoppas på att dom skickar en ny..
Är detta ett känt problem eller var/är det en engångsföreteelse? Tycker att när man köper en jacka i den prisklassen så borde den hålla och inte "krångla"...


MVH/Johan
Hur har det gått med reklamationen?
//
E
 
Min Bifrost Jacka!

Min Bifrost Jacka i Event delaminerade också efter ett halvår och reklemationen gick igenom utan problem. Problemet låg snarare i att de inte hade en likadan jacka för tillfället så jag fick vänta fyra månader på en ny.
Har hört att risken för delaminering ökar om man slarvar med att tvätta jackan. Vet inte om det ligger någon sanning i detta.

-Åke
 
delaminering

Har haft min nuvarande Fimbuljacka i snart 5 år nu. Innan dess fick jag liknande problem på den jacka jag hade + att tejpen släppte, men problemet uppstod förmodligen för att jag torktumlat jackan. I mitt fall löste butiken problemet, eftersom de gett mig det skötselrådet. Tvättråden satt nämligen mellan inklämda mellan fickfodret och ytterväven, så ingen av oss hade uppmärksammat att jackan skulle skontvättas och dropptorka...
Klättermusen brukar lösa ev. problem, förutsatt att man sköter grejorna enligt deras anvisningar. Och om man inte gjort det brukar de erbjuda reparation till vettig kostnad. Tycker det är OK inställning. Som kontrast kan jag nämna att när jag frågade Naturkompaniet varför sömmarna i fickorna i mina nya Grönlandsbrallor släppt efter en veckas användning fick jag till svar att "kvaliteten ibland varierar eftersom Fjällräven skiftar leverantör vart tredje år...". Det kändes inte så himla kvalitetsmedvetet...

mvh

Anders
 
Klättermusens service är toppen!

Det hjälper inte att klaga här.

Jag har själv haft problem med en Grim jacka och då gick jag tillbaka till inköpsstället (Fjällsport i Göteborg) och på mindre än en vecka hade Klättermusen avhjälpt felet och jag hade jackan åter i min ägo.

Klättermusen har den i särklass bästa service jag har träffat på.

/Christian
 
Re: Klättermusens service är toppen!

mrcj; sa:
Klättermusen har den i särklass bästa service jag har träffat på.

/Christian

Jag håller med. Klättermusen värnar om sina kunder till 100 %. Jag har haft både mina byxor och min jacka på reparation och de fixade alltihop så nu är de i toppskick igen!

/ Niclas
 
Christian,

Vad tycker du annars om Grim? Funktionalitet, detaljer, rörlighet etc etc?

Jag står nämligen i valet och kvalet att köpa en.Varför valde du Grim istallet för Bifrost eller Arcxteryx Alpha/Theta?

mvh
johan
 
Klättermusen=kvalitet eller?

De flesta i dessa forum verkar vurma för klättermusens produkter, många trådar handlar dock om tejpningar, bubblor reklamationer osv på klättermusenprodukter.

Är de verkligen så bra, eller är det bara en "hype" en image att ha det värsta och dyraste.

Visst, de har säkert suverän service vid reklamationer osv , men jag väljer hellre att slippa använda mig av den.

Har jag kastat sten i ett glashus nu? ;-)
 
Om kvalitet=välgjort, svar JA

Nemo; sa:
Är de verkligen så bra, eller är det bara en "hype" en image att ha det värsta och dyraste.
Det är väl som det mesta subjektivt, men min tidgare Peak Performance-jacka höll två-tre år, sedan la sömmarna och laminatet av. Då hade jag ändå fått två omsömnader av Peak. Min Fimbul-jacka har som sagt hängt med åtminstone fem år. Har lite svårt att komma ihåg när jag exakt köpte den.

Nu är jag ingen extremanvändare, jackan är på till vardags och ute i skogen om helgerna och så. Men den är kraftigare sydd än andra plagg jag haft/provat. Har hittills inte haft ett enda sömproblem. Och inga laminatproblem sedan jag såg till att följa skötselråden. Väven (i mitt fall Cutan) är slitstark och alla utsatta delar är förstärkta med Kevlar, så fram tills nu är det bara kantbanden som fransat sig något. Det kan jag leva med. Vet inte om det är så många andra tillverkare som ens har kantband på sina skalplagg. Jag får intrycket att laminatet kommer lägga av långt före sömmar och ytterväv. Och jag är mest intresserad av funktionen och de praktiska detaljerna. Grenskyddet är suveränt vintertid, det skyddar vitala delar... Och huvan är verkligt effektiv när det blåser hårt. Fast min nya favorit är Nunatak... Härligt med ett "tyst" plagg igen.

mvh

Anders
 
Kvalitet?

När man läser inläggen om reklamation etc så finner man att vissa märken går igen vad gäller tejpning och laminat som släpper, främst framträder märken av skandinaviskt ursprung.

Jag tittade på en Fimbul i julas och när jag frågade om kvalitet i jämförelse med andra märken i samma prisklass så svarade expediten att i samma prisklass (Arcteryx, Marmot i detta fallet) håller mycket högre klass i fråga om tillverkningsmetoder och material. Han påstod tillochmed att det låg år emellan i utveckling.

Är det stor skillnad i kvalite mellan scandinavien, europa och nordamerika vad gäller gore-tex kläder?
Vilka märken får aldrig eller sällan den här typen av reklamationer? Marmot, Arcteryx, Mammut etc...
 
Re: Kvalitet?

joask202; sa:
Är det stor skillnad i kvalite mellan scandinavien, europa och nordamerika vad gäller gore-tex kläder?
Vilka märken får aldrig eller sällan den här typen av reklamationer? Marmot, Arcteryx, Mammut etc...
Det är ju sånt som man som konsument vill veta, men av nån anledning försöker tillverkare (oavsett produkt) att hålla det hemligt...

/Håkan
 
Svår nöt att knäcka detta. Jag tror inte att man generellt kan säga att det handlar om olika geografiska kvaliteter. Utan det handlar snarare om storleken på företaget, hur många ex man producerar eller produktkontroll på monteringsstället.

Det finns inget märke som inte har reklamationer utan det handlar om att ta hand om dessa på ett så bra sätt, så att det inte "läcker ut" illvilliga rykten (företagen pratar ofta om "good will" mot slutkonsumenten). De flesta respekterade märken har ungefär samma andelar reklamationer, procentuellt sett.

Orsaken till att du har lagt märke till reklamationsbenägna skandinaviska märken kan kanske förklaras med mängden levererade produkter. Ta t.ex lundhags gentemot meindl. Meindl producerar lite fler kängor än vad lundhags gör idag.
Det kostar också att hålla en hög kvalitetskontroll idag. För att minska kostnaderna syr de flesta sina plagg där det är som billigast, och de stackars sömmerskorna syr oftast på accord... vilket kan resultera i sviktande kvalitet. Arcteryx sys väl i canada fortfarande vill jag minnas rätt och deras kvalitetsmedvetenhet är ju vida känd.

Detta med material och utveckling då...
Hade försäljaren någon baktanke med förslaget eller vill han dig bara väl? Svår nöt även detta. Ditt eget omdömme får väl bestämma.
Men stora företag har mer pengar till bla material och produktutveckling än små. Enkelt.

Jag tror oxå att scandinaviska företag "månar om de sina" på ett sätt som inte utomscandinaviska gör. Mängden konsumenter i sverige är procentuellt inte så stor om man ser till den globala.

Hoppas att mina stilla funderingar hjälper dig...

/Thim
 
Zalt; sa:
Hur har det gått med reklamationen?
//
E
Jo det gick bra.. Jag fick vänta ett tag pga storhelgerna sa men annars var det inga problem.
Jag har varit i kontakt med deras kundservice
ett par ggr och dom har alltid varit
"service minded".
Fast nu har samma grej blivit pa byxorna och
eftersom jag nu bor i Österrike far det vänta..
Har kanske slarvat lite tvättningen av jackan och byxorna sa nu ska jag sköta mig sa far vi se om det blir nagon skillnad.. /Johan
 
Smarta möss

Nämn en annan tillverkare som har lika bra lösningar som Klättermusen vad gäller huvor och ärmstängning?
De flesta andra tillverkare har värdelösa vindstrutar och kardborre att dra ihop ärmarna med. Alla vet väl hur bra kardborre och snö går ihop..

Jag tycker det är helt ofattbart att ingen kopierar Klättermusens fenomenala lösningar.

/Per Wiklund, Umeå
 
Re: Smarta möss

Luffarn; sa:
Nämn en annan tillverkare som har lika bra lösningar som Klättermusen vad gäller huvor och ärmstängning?
De flesta andra tillverkare har värdelösa vindstrutar och kardborre att dra ihop ärmarna med. Alla vet väl hur bra kardborre och snö går ihop..

Jag tycker det är helt ofattbart att ingen kopierar Klättermusens fenomenala lösningar.

/Per Wiklund, Umeå
Har för mig att iallafall ärmstängningen är patenterad...

Men det skulle gå att göra liknande ändå.

Och jag håller med om att det är konstigt att andra inte kopierar mer, men jag tror att det är för att Klättermusen inte gör modekläder utan funktionskläder(som har kommenterats i en annan tråd av Klättermusen, tror jag)

Andra tillverkare ser kanske inte bara till funktionen utan även till moderiktighet

Dock tycker jag personligen att Klättermusens kläder är stilrena och håller sig "moderna" länge.

/ Niclas
[Ändrat av Niclas 2003-01-29 kl 18:31]
 
Problem med cutan ?

Har en bifrost med cutan som använts sparsamt.
Fick i vintras en rejäl förslitningsskada på insidan av ryggen (använde ryggskydd en dag), såg sedan att det även fanns förslitningsskador vid handlederna.
Jag tycker att materialet cutan verkar väldigt känsligt.
Är det fler än jag som upplevt samma problem ?

Janne
 

Logga in