Kläder till vandringen

För kläder finns det fantastiskt många märken och de flesta är riktigt bra. Det handlar nog mer om vilka märken som har rätt passform och prislapp för just dig.

Sedan har alla märken mer eller mindre lyckade modeller och produktlinjer.

Själv tycker jag Houdini och Norröna gör helt fantastiska plagg som kanske framförallt blir favoriter på grund av bekvämlighet. Mountain Hardwear har jag några lättviktsprylar ifrån som funkar väldigt bra också.

Andra kör Lundhags rakt igenom. Eller Fjällräven. Mer smaksak än att något märke skulle vara bättre än något annat tycker i alla fall jag.

Tipset är att alltid googla varje modell noga innan köp. Vissa märken har urbra saker generellt men totalt misslyckats med vissa produkter (tex mycket snack om strul med klättermusens skalplagg medans deras ryggsäckar och softshelljackor är väldigt omtyckta).
 
test byxor

http://www.lundhags.se/assets/VillmarkslivBastitest.pdf

Själv så använder jag ett par Lundhags Ahke till de flesta aktiviteter. Det bör gå finna dem på någon outlet för ~1300:-
Jag anser att de flesta byxorna i samma kategori inte håller måttet.
Haglöfs, fjällräven etc faller på att de inte har mesh i ventilationen så myggorna kommer in. Klättermusens priser kontra kvalitén är helt orealistiska. Sedan känns många av dem allmänt klumpiga och ej genomtänkta.
Authentic pants känns intressant men Lundhags tidigare modeller stretchpaneler har haft bekymmer med att vinden blåser genom dem. Jag avvaktar lite med att införskaffa dem.
Ahke är i kategorin slitstarka byxor och de finns flertal väldigt fina "vindbyxor" där du kan kapa en del vikt mot sämre slitstyrka. Passformen på Ahke kan vara problem för vissa om man läser recensioner tidigare här på forumet. http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3879
För Kungsleden så kan du damma av farsans poplinställ och ta med de.
 
Har för närvarande bara kommit över Fjällräven och Haglöfs kläder. Det tidigare har fungerat bra. Om vi skall nämnda några rader runt Haglöfs.


Fick deras Spitz II jacka i present för kanske 2-3 år sedan, har använts sparsamt. 3st dragkedjor har ballat ur och fungerar inte som de skall. (gore-tex pro shell)- top line jacka när det begav sig.

Ett par vandringsbyxor, hela sömmen mot dragkledjan i skrevet har öppnat sig.

Ett par handskar, gick hål i lädret efter en månad (bat glove).

2 av dessa saker var presenter, jackan bör ha legat på runt 5k när den var ny, byxorna runt 1800:-, handskar en tusing.

Mailade haglöfs om detta, påpekade just kring dragkedjorna, de krövde då in köpebevis vilket jag hade svårt att styrka då det var närmare 2-3 år gamla. Jag frågade dem om de inte tyckte det var lite dåligt att jag faktiskt sitter med haglöfs-prylar som är autentiska, och som de faktiskt borde ha ansvar för. Men visst, jag köper att de inte kommer ordna något för mig, mer än adress till någon sömmerska som är duktig på Gore Tex, jag kommer aldrig i mitt liv igen lägga ut pengar på "märkesvaror".

Haglöfs har flyttat sin produktion till Kina för länge sedan, och det var iom den flytten som allt började gå riktigt åt helvete.

Lundhags har haft samma problem iom sin flytt till portugal. När skall företagen förstå?
 
Grejen är väl att de dubblat sina marginaler. Då det är billigare att ersätta ett trasigt reklamerat plagg än att erbjuda ett med hög kvalitet. De flesta använder ju bara sina grejer på stan ändå och de byter ju varje år för att för dom är det inte funktionella utan modeplagg. Tror tyvärr riktiga användare av plaggen har fallit bott som målgrupp. Risken att det straffar sig i längden är väl ändå minimal.
 
Funktionen och vikten glöms lätt bort i kläddebaklet. Dvs vilka plagg kräver du? Till vilket bruk? Hur varm/svettig blir du när du går och bär?
Vindtäta textilier är numera frekventa, men få som inte prövat förstår hur mycket lättare kläderna kan bli.
Stridsropet rejält regerar hörs fortfarande väldigt ofta. Flera rejäla s k friluftsbyxor skulle i diskretare färger göra sig bra som militära operationsbyxor. Frågan är hur många civilister behöver den vikten förutom klättrare och grottkrypare?
En vanlig vit herrskjorta är oftast tillräckligt vindtät, likaledes lätta syntetiska eller blandsyntetiska arbetarbyxor. En stor fördel med lätta hel eller halvsyntetiska plagg är de snabbt kan torka i fält igen efter att ha blivit dyngsura. Men det gäller att ha rätt underkläder och värmeplagg.
Syntetiska fibrer håller inget vatten i sig själva och torkar snabbt, men somliga modeller avsedda för idrott avleder mer värme än önskvärt.
Vilka modeller som fungera bäst för dig får du faktisk stå ut med att pröva själv när du väljer bort ull.
Syntetiska underkläder levererar olika resultat nya och efter några tvättar, så ett tips är att tvätta före bruk.
Andra funktioner har strumpor och sockar, inte bara att skapa ett värmande luftlager kring foten, fylla skonsinreutrymme, bolstra runt foten, sprida ut fotsvetten, ta en del av bromsfriktionen vid steget etc.
Så att utifrån dina uppställda parametrar ge dig ett korrekt råd rakt igenom är närapå omöjligt. Det vi kan råda om är det som vi kommit fram till fungerar för oss och givetvis är detta individuellt.
Lycka till och go tur
 
Det behöver inte vara dyrt eller märkvärdigt för att vara funktionellt. Mycket kanske du redan har i garderoben!


Vid vandring använder jag:


Närmast kroppen:
- Kalsonger, strumpor och t-shirt i funktionsmaterial (jag använder merinoull)

Skyddande vindlager:
- Byxor som står i mot vind (Kan vara allt ifrån "friluftsbyxor" från t ex haglöfs, lundhags, fjällräven etc till träningsoverallsbyxor , arbetsbyxor, osv.
- Vindjacka (t ex en löparjacka eller en polyester/bomulls-skjorta)

Regnplagg:
- Enkelt och lätt regnställ. Används endast vid regn. Dyra skaljackor för flera tusen är både tungt och onödigt dyrt.

Värmeplagg:
- Fleecejacka (kan även vara dunväst eller ull-tröja), mössa, vantar, buff samt underställsbyxor.

Övrigt:
- Skor - kängor eller lätta trailrunning-skor
- Stavar

Med en uppsättning som denna skulle jag säga att man klarar sig utmärkt från temperaturer mellan 25+ ned till -10 grader. Och man tar sig igenom både ösregn, storm och solsken! :) Sovsäcken sätter nog den främsta begränsningen för hur kallt det får vara. En grundregel man kan förhålla sig till när man letar nya saker är att skala ned plagget till vilken funktion det ska ha. Det blir både enklare, billigare och lättare om vindjackan håller sig till den funktionen, och inte halkar in lite på värmeplagget eller regnplaggets funktion (som till exempel softshell-jackor gör). Vidare ska värmeplaggen endast leverera maximal värme. Dessa behöver inga dyra detaljer som till exempel vindresistens eller någon vattenavstötande förmåga. Det är vindjackan respektive regnställets uppgift.

Mycket av detta kan man hitta hemma, begagnat eller billigt på sportaffärer. Det behöver inte vara exklusiva märken från naturkompaniet under första turen, för då vet man inte alltid vad man gillar eller inte.

Lycka till!

~Slif
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mattias1981 Imprenex sportwax till kläder?? Kläder 0
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
action2 Kläder till löpning och cykel Kläder 6
Nordstjärnan Lagnings lappar till nylon och membran kläder? Kläder 6
Kristofer S Kläder till havskappsegling? Kläder 3
Novisenvidspisen Tåliga kläder för skogen Kläder 16
Elvah Luktfri impregnering av kläder Kläder 0
gundj Söker myggsäkra kläder. Kläder 9
Livetiskuggan Storlekstabell kläder Kläder 3
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Likelaika Taiga kläder Kläder 2
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
Jonsey Råd om kläder för vinterfjälltur Kläder 21
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
sanoj89 För lite kläder för fjälltur? Kläder 8
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
Tundraman Kläder för turskidåkning i fjällen... Kläder 21
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
rJohansson Förvara kläder i ca 1-2år? Kläder 15
sofus81 Nya kläder inför sommarens vandringar Kläder 18
sloman Kläder vid lägerelden Kläder 8
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
thomas.vastervik Bambu kläder Kläder 25
Alejandr0 Vad skulle ni specifikt använda för kläder för en augustivandring i Kebnekajse? Kläder 15
Riddleo Kläder för vandring och friluftsliv. Kläder 10
Davva2 Snygga UL-kläder som också kan användas som citykläder i varmare länder Kläder 25
Tritorn Storlek på Mammut kläder Kläder 10
maria83 Råd: Kläder i Abisko i feb Kläder 7
lina__85__hotmail.com Kläder för inkaleden? Kläder 7
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
Jörgen64 Kläder av siden Kläder 4
GAVIAARCTICA Miljövänliga, klimatsmarta och etiska kläder Kläder 47
djungelPete Windy Peak kläder? Kläder 0
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
n1ghtcrawler Black Diamond släpper kläder Kläder 0
baffinguarapo kläder på vintervandring? Kläder 12
3056Claesson Impregnering kläder Kläder 1
Bulingen Regntäta kläder med andasmembran är bara nys/skröna/lurendrejeri! Kläder 127
Glännman Kläder Sarek v.30-31 Kläder 4
Stfn Kläder för lång överkropp Kläder 6
erik555 Hur mycket kläder? Kläder 8
Svenofuch SilverShield-kläder med ZeroLoft aerogel Kläder 3
samuel99 Kläder för tropisk värme? Kläder 19
everest4ever Kläder Kläder 1
kälkåkarn Kvaliten över Norrönas kläder? Era erfarenheter Kläder 9
dangerousdave Kläder för storvuxna? Kläder 9
espirituosa Kläder för Kebnekaise i augusti Kläder 6
såg lite varma och biliga kläder för kylan Kläder 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.