Kebnekaise

Vi är fyra tjejer som tänkt bege oss uppför kebnekaise i augusti. Har bokat tåg och buss till nikkaloukta och det närmar sig med stormsteg. Grymt kul.

Men eftersom jag inte är en särskilt van fjällvandrare har jag lite funderingar kring framförallt kläder vad som är bra och hur mycket som är tillräckligt. Så klart inser jag att det är individuellt hur mycket/lite kläder man behöver ha på sig för att hålla sig varm.

Men vad jag har införskaffat hittills är följande:
Underställ i merinoull
Tunna samt tjocka ullsockor
Skjorta
Fleece
Regn/vindtät jacka som andas
vattenavvisande och vindtäta byxor
Kängor

Ska givetvis packa ner regnbyxor också eftersom byxorna enbart är vattenavisande.

Låter detta som rimliga/bra kläder inför en fjällvandringstur?
 
Vi är fyra tjejer som tänkt bege oss uppför kebnekaise i augusti. Har bokat tåg och buss till nikkaloukta och det närmar sig med stormsteg. Grymt kul.

Men eftersom jag inte är en särskilt van fjällvandrare har jag lite funderingar kring framförallt kläder vad som är bra och hur mycket som är tillräckligt. Så klart inser jag att det är individuellt hur mycket/lite kläder man behöver ha på sig för att hålla sig varm.

Men vad jag har införskaffat hittills är följande:
Underställ i merinoull
Tunna samt tjocka ullsockor
Skjorta
Fleece
Regn/vindtät jacka som andas
vattenavvisande och vindtäta byxor
Kängor

Ska givetvis packa ner regnbyxor också eftersom byxorna enbart är vattenavisande.

Låter detta som rimliga/bra kläder inför en fjällvandringstur?
Absolut.
Jag brukar kompletterar med T-shirt och underkläder som är snabbtorkande.

HåkanF
 
Låter perfekt. Men komplettera gärna med något för händer och huvud. Om du har 1 ombyte tunna och tjocka ullsockar så har du i princip samma sak som i vart fall jag har för 2 veckors solovandring i fjällen. Det kanske inte behövs för dig.

Ha så skoj
Peter P.
 
Ull och framförallt Merrino är det bästa som finns! Fleece är bland det sämsta, även om det är billigt. Men kommer man inte i närheten av fukt, eld eller svett så passar svett väldigt bra ;)

// Jocke, som försöker köpa så mycket som möjligt i ull
 
Jag har två tjocka ullstrumpor och tre par tunna. Har hört att ull håller sig fräscht ganska länge och inte luktar speciellt. Så då kanske det räcker med ett ombyte bara eller kan jag strunta i det med?

Vad det gäller underkläder så har jag kikat lite på en trosmodell i micro. Är det ett bra material?

Fleecen har jag tänkt ha över skjortan/t-shirten om det behövs. Gör det nån skillnad eller är det lika dåligt? Vad är bra att ha istället isf?

Till huvudet har jag tänkt ta med en mössa och ett pannband och till händerna ett par vantar. Bör man ta med ett par tunna och ett par tjockare vantar?
 
Ull håller sig mycket väl, både att hålla värme och att inte lukta! Jag brukar ha ett ombyte oavsett, man vet aldrig om man sliter sönder något eller går och ramlar i en johkk. Strumpor har jag ett ombyte av då jag går med gympaskor modell trekking som släpper in vatten (men samtidigt vädrar ut fukt och väta på någon halvtimme också..).

Micro är väldigt väldigt tunnt, livslängden är lite sämre, men kvaliteten är mycket fin och varm. Tvätten är det som är svårast, men annars är den som andra plagg.

Varför inte ta med en till ulltröja? Lite tjockare variant.. För denna ska väl knappast ersätta jackan? Fleece är ju inte vindtätt för fem öre om den inte är förstärkt med vindtätt skikt och då passar ull bättre än fleece. Jag tycker dessutom att merrinoull är grymt skönt att ha när man är ute på stan/paddlar kajak/fjällvandrar/tränar.. hur ofta har du på dig fleece i dessa situationer?

// Jocke
 
Temperaturen vid toppen är oftast runt 0-10 plusgrader, men kan falla under nollan också. Men ett par tunna handskar ska absolut räcka. I värsta fall stoppar du in händerna i jackan när du vilar, när du är på väg upp och ner lär du vara tillräckligt varm för att slippa handskar överhuvudtaget.

// Jocke
 
Glöm inte att bomull är no-no! T-shirtar är oftast i bomull! Välj hellre ull eller polyester. Anledningen till att bomull inte är att föredra är att det inte värmer det minsta när det är fuktigt och torkar utomordentligt värdelöst för att beskriva situationen..

// Jocke, som är lite lagom senil och glömmer att besvara hälften av frågorna..
 
Så dåligt är faktiskt inte fleece. Har du redan en fleecetröja så behöver du ju inte springa iväg o lägga massa pengar på en ny ulltröja.
Jag kör med fleecetröja (hel dragkedja) och den håller mig varm. Skulle det ösregna har man ju regnjacka. Speciellt mycket vind släpper den inte igenom heller..
En buff eller liknande är skönt att ha runt halsen o det blåser kallt.

Go tur!
 
Fleece är ju inte vindtätt för fem öre om den inte är förstärkt med vindtätt skikt och då passar ull bättre än fleece. Jag tycker dessutom att merrinoull är grymt skönt att ha när man är ute på stan/paddlar kajak/fjällvandrar/tränar.. hur ofta har du på dig fleece i dessa situationer?

// Jocke

Jag har ofta på mig microfleece i kombination med en bättre underställströja när jag vandrar & tränar just av den anledningen att det släpper igenom luft så bra. Vill jag ha vindtätt drar jag på mig en skaljacka..
 
Handskar mössa

En bra mössa och ett par handskar är ett måste! Var upp i augusti förra året och då var det snöstorm när vi gick upp, hade inte riktigt planerat det men som tur var hade vi ordentliga huvudbonader med!
 
Mera tips

Men vad jag har införskaffat hittills är följande:
Underställ i merinoull
Tunna samt tjocka ullsockor
Skjorta
Fleece
Regn/vindtät jacka som andas
vattenavvisande och vindtäta byxor
Kängor

Ska givetvis packa ner regnbyxor också eftersom byxorna enbart är vattenavisande.

Låter detta som rimliga/bra kläder inför en fjällvandringstur?

Det du skaffat kommer du långt på :)!
Ett bra komplement är en vindtät jacka, tex marmot Ionshirt el liknande! Regnjackan är ingen höjdare att vandra i om det inte regnar såklart!
Men vindjacka räcker det med en ull t-shirt(200) mot kroppen eller en långärmad ullis (200)!
Fleecen mera som förstärkningsplagg!
Investera i underkläder/trosor i ull, smartwool har bra modeller och ha med lite ulltvättmedel!

Byxor hade du redan, annars tycker jag att lätta zip-off byxor utan någon bomullsblandning är bästa valet!

Och som någon skrev, tunn mössa och vantar!

Lycka till :)!

//A
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
Kvinna saknas på Kebnekaise Fjällvandring 51
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
kollebolle Skylt på Kebnekaise syd? Fjällvandring 5
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
IvanQ Singi - Kebnekaise Topp - Tarfala - Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 5
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7
SugarGlider Kebnekaise summit staying at Tarfala and Singi huts Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.