Kebnekaise

Vi ska vandra på Kebnekaise-Abisko området i augusti och vill helst undvika kungsleden...har ni några tips om fina platser där omkring där det kanske inte finns så mycket folk?
Och hur svårt är det att komma upp till Kebnekaise? Jag läste att det går två leder upp dit, östra och västra. Vilken rekommenderar ni? Och går det att gå upp till nordtoppen? Är det möjligt att gå upp från norra sidan?
Det verkar vara svårt att hitta information, det finns bara en massa sidor om kungsleden. Så jag är mycket tacksam för all information :)
 
Sök i diskussionsforum så hittar du nog ganska mycket information. Jag skulle inte tro det är första gången bestigning av Kebnekaise kommit på tal här i diskussionsforumet.
 
Några länkar till hemsidor med vandringsdagböcker, vandringsleder mm.

http://www.svenskaturistforeningen.se/
http://web.comhem.se/~u19317031/
http://fjallen.nygardh.net/
http://www.kebnekaise.nu/se/index.php
http://www.nordesjo.com/uteplatsen/
http://www.folder.nu/fjall/index.shtml

Ta sig upp till toppen:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=32926

Att gå till Nordtoppen görs oftast genom kamvandring från Sydtoppen. Det kan vara mer eller mindre krångligt beroende på underlaget. Kan vara rätt isigt.

I princip går det att gå upp från norrsidan men det är knappast fråga om vandring. Har inte gjort det själv.

Trevlig tur
Peter P.
 
Sitasjaure norr om Ritsem är en bra utgångspunkt. Det går bilväg dit, och sen är det några dagars vandring österut till Keb. Då blir det bäst att gå Durlings led upp till toppen. Den saknar märkning, men så länge det går uppför är det ju rätt!
 
Hur avancerad är du?

kirsi83; sa:
Och hur svårt är det att komma upp till Kebnekaise? Jag läste att det går två leder upp dit, östra och västra. Vilken rekommenderar ni? Och går det att gå upp till nordtoppen? Är det möjligt att gå upp från norra sidan?

Hej!

Välj Östra leden med organiserad tur från Kebnekaise fjällstation, om du är nybörjare.

Västra leden kan man gå utan guide, men den är rätt jobbig, och längre än den östra.

Nordtoppen från norr kräver glaciär- och klätterkunskaper. Kamvandringen från sydtoppen till nordtoppen likaså. Där bör man gå inknuten i rep.

Helt folktomt efter Kungsleden är det ju sällan, men du behöver inte gå långt i någon sidodal förrän högt ställda krav på ensamhet kan tillgodoses. Det finns massor att se och göra.

Mvh
Bert
 
Varför vill alla undvika Kungsleden? Jag har själv gått delar av den och tyckte inte att det var speciellt trångt eller tråkigt (de två största klagomålen). Det kan faktiskt vara mer folk på andra ställen bara därför att Kungsleden inte anses så spännande längre.
Klart att om man har sett Kungsleden en gång är det väl kanske inte så roligt att ta den en gång till. För det mesta tycker jag att folk undviker Kungsleden bara därför att de har hört att den är tråkig och full med folk. Detta alltså utan att själv ha vandrat där.
Tycker själv inte att det alltid behöver vara så jäkla spännande när man går ut till fjälls. Tvärtom, ibland kan det vara skönt att ta en välbekant tur och bara slappna av. Högalpint är ju häftigt men flera dagars stenhelvete kan också ge en ångest ibland.
 
PUDS!!

emmis135; sa:
Varför vill alla undvika Kungsleden? Jag har själv gått delar av den och tyckte inte att det var speciellt trångt eller tråkigt
Kungsleden skulle väl vara ganska OK om det inte vore för alla dessa PUDS (pointless ups and downs). Eftersom vi snackar Keb-området så tänker jag särskillt på sträckan Kebstaionen - Singistugorna där den som lagt leden har dragit upp den på varenda liten höjd han/hon kunnat hitta. Jag och dottern gav upp efter ett tag och följde jåkken och småsjöarna istället.
Leden norrut fram till Kuopervagge är också ganska upp och ner men där har man inte haft mycket val eftersom det rör sig om moränryggar på tvären.
Sedan kan jag kanske tycka att det känns lite mindre som vildmark när man har 4 - 5 djupa upptrampade stigar att välja på (lite hightway)

default.asp')
Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
 
Re: PUDS!!

cnygardh; sa:
Sedan kan jag kanske tycka att det känns lite mindre som vildmark när man har 4 - 5 djupa upptrampade stigar att välja på (lite hightway)

PUDS - roligt :)
Har jag faktiskt aldrig tänkt på men du har nog rätt.

Kommer att tänka på en gång när jag gick från Singi till Keb. Mötte ett par killar som tyckte att det var hemskt med den 8-filiga stigen från fjällstationen. De ville ta sig till "riktig vildmark" men de hade ingen karta liksom så de lånade min och tittade på den...
Funderade länge på hur de skulle ta sig till den "riktiga vildmarken" utan karta men det löste sig väl ;)
 
kirsi83; sa:
Och hur svårt är det att komma upp till Kebnekaise? Jag läste att det går två leder upp dit, östra och västra. Vilken rekommenderar ni?

Östra, snabbare o lättare, svårighetsgraden betingas av väder och snöförhållanden. En fin sommardag är det lätt. Vid dåligt väder eller mkt snöförhållanden kan det vara svårt.

Och går det att gå upp till nordtoppen? Är det möjligt att gå upp från norra sidan?

Ja, det går att gå till nordtoppen, från sydtoppen följer man bara Vargryggen till den. Det är dock relativt exponerat, vid mkt snö finns risk för överhäng senare på sommaren kan det vara blankis, det är alltså en tur man inte bör göra utan klätterutrustning (rep, isyxa o stegjärn) och kompetens att hantera den.

Norrifrån är det mer krävande, man kan antingen gå via Kebnepakte, mkt rolig klättring på fin klippa, eller direkt på halspasset från Tarfalla över Södra klippberget, första hammaren efter detta involverar 4-5 meter lätt tredjegradens klättring (även vana alpinister repar in sig). Vid stabilt väder är det en underbar travers. Men den kräver att man är klätterutrustad och vet hur man använder utrustningen.

Per
 
BD6 + Grundsten

"Vi ska vandra på Kebnekaise-Abisko området
i augusti och vill helst undvika kungsleden...
har ni några tips om fina platser där omkring
där det kanske inte finns så mycket folk?"

Vill ni undvika människor så kanske inte ert val av vandringsområde det allra bästa, men visst ökar chanserna för enskildhet om du inte vandrar Kungsleden.
Börja med att skaffa dig fjällkartan BD6. Där finns markerat en del alternativa vägval. Skaffa sedan Grundstens bok om Abisko/Kebnekaise. Han har beskrivit de vanligaste alternativa vägvalen.

HåkanF
 
Mårma

Ska ni gå från Abisko till Keb vill jag rekommendera att ta vägen över Mårma-passet. Underbar natur och tämligen folktomt.
/Thomas J
 

avslutad210712

Gäst
emmis135; sa:
Varför vill alla undvika Kungsleden? Jag har själv gått delar av den och tyckte inte att det var speciellt trångt eller tråkigt (de två största klagomålen). Det kan faktiskt vara mer folk på andra ställen bara därför att Kungsleden inte anses så spännande längre.
Klart att om man har sett Kungsleden en gång är det väl kanske inte så roligt att ta den en gång till. För det mesta tycker jag att folk undviker Kungsleden bara därför att de har hört att den är tråkig och full med folk. Detta alltså utan att själv ha vandrat där.
Tycker själv inte att det alltid behöver vara så jäkla spännande när man går ut till fjälls. Tvärtom, ibland kan det vara skönt att ta en välbekant tur och bara slappna av. Högalpint är ju häftigt men flera dagars stenhelvete kan också ge en ångest ibland.

Anledningen till att jag undviker Kungsleden är att jag gått/skidat stora delar av den i närheten av Abisko mer än en gång och inte för att jag tycker att den är speciellt trist. Tycker faktiskt att man väljer bort en trevlig vandring om man bara gör det för att det är för mycket folk där. Om man sen vill undvika folk räcker det med att kliva av Kungsleden och ta någon annan dalgång. De enda ställena vid sidan om Kungsleden där jag mött/sett fler än 10 människor under en vandringsdag är i Kårsavagge, upp mot Lapporten, Nissunvagge, mellan Vistas och Nallo samt mellan Unna Allakas och Alesjaure. I övrigt är det väldigt folktomt vid sidan om.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
Kvinna saknas på Kebnekaise Fjällvandring 51
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
kollebolle Skylt på Kebnekaise syd? Fjällvandring 5
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
IvanQ Singi - Kebnekaise Topp - Tarfala - Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 5
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7
SugarGlider Kebnekaise summit staying at Tarfala and Singi huts Fjällvandring 9

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.