Chansen finns.
Hej!
Jag har bestigit Kebnekaise midsommardagen för ett antal år sedan. Fantastiskt!
Den gången var det inga problem. Gick västra leden, eftersom den östra inte var att rekommendera. Rasrisk, lavin etc.
Kittelbäcken kunde vi lätt gå över på snö och även sträckan från Kaffedalen gick fint på hård snö. På några ställen brast det dock och då var det mer än lårdjupt. Hade inte snön burit så pass bra som den gjorde hade hela projektet misslyckats. Det var även lätt att ta sig uppför toppglaciären den gången. Senare samma sommar blev det besvärligt och krävde stegjärn eftersom isen var barsmält.
Solen vräkte på ordentligt den dagen och trots solskyddskräm var vi ordentligt grillade när vi kom tillbaka till fjällstationen.
Vad gäller dina övriga planer, så får ni vara beredda på att ha alternativ och ändra er rutt efter förhållandena. Man vet aldrig hur det ser ut i förväg, den tiden på året.
Skulle kunna tänka mig att ni får svårigheter med Tarfala-Nallo-varianten om ni har tänkt gå jojo-leden. Samma år som ovanstående beskrivning gick jag även upp till Tarfala, men där var det stopp. Rena vintern, trots högsommarvärme. Men snön brast och vi var tvungna att vända. Snöskor eller skidor hade funkat. Dessutom kan jag tänka mig att passet mot Unna Reaiddavaggi är exponerat för slasklaviner så där på "vårkanten".
Det är ett vågspel att vandra vid midsommartid. Håll koll på väderrapporterna veckorna innan, så att ni kan göra en bedömning angående snösmältningen. Bästa bilden får man genom att gå in på
http://www.smhi.se/ och idka forskning där. Kebneområdet har mycket snö i år. Kom själv från Abisko-Riksgränsen i lördags. Det var vitt-vitt-vitt.
Slutet av juni är annars en bra tid att vandra. Ljust hela dygnet, inga myggor, men massor av fågelliv.
Kom igen med fler frågor, om du vill.
Mvh
Bert
[Ändrat av nidob49 2005-03-21 kl 13:49]