Kebnekaise midsommar

Hejsan, vi är två killar som ska upp till kebne vid midsommar. Vi har räknat med en del snö, och vissa andra omständigheter såsom vatten och vad. Vi är till viss del intresserade av toppbestigningar, och sydtoppen är ju given, men eftersom vi planerat in kebne-runt tarfala varianten och även förbi Nallo så finns det ju en hel del. Ideér och förslag/erfarenheter från toppar vid denna årstid vore mycket uppskattat. Och även all info som ni kan dela med er om årstiden och kebne. Ses där uppe !!!
/Christian

Chansen finns.

Hej!

Jag har bestigit Kebnekaise midsommardagen för ett antal år sedan. Fantastiskt!

Den gången var det inga problem. Gick västra leden, eftersom den östra inte var att rekommendera. Rasrisk, lavin etc.

Kittelbäcken kunde vi lätt gå över på snö och även sträckan från Kaffedalen gick fint på hård snö. På några ställen brast det dock och då var det mer än lårdjupt. Hade inte snön burit så pass bra som den gjorde hade hela projektet misslyckats. Det var även lätt att ta sig uppför toppglaciären den gången. Senare samma sommar blev det besvärligt och krävde stegjärn eftersom isen var barsmält.

Solen vräkte på ordentligt den dagen och trots solskyddskräm var vi ordentligt grillade när vi kom tillbaka till fjällstationen.

Vad gäller dina övriga planer, så får ni vara beredda på att ha alternativ och ändra er rutt efter förhållandena. Man vet aldrig hur det ser ut i förväg, den tiden på året.

Skulle kunna tänka mig att ni får svårigheter med Tarfala-Nallo-varianten om ni har tänkt gå jojo-leden. Samma år som ovanstående beskrivning gick jag även upp till Tarfala, men där var det stopp. Rena vintern, trots högsommarvärme. Men snön brast och vi var tvungna att vända. Snöskor eller skidor hade funkat. Dessutom kan jag tänka mig att passet mot Unna Reaiddavaggi är exponerat för slasklaviner så där på "vårkanten".

Det är ett vågspel att vandra vid midsommartid. Håll koll på väderrapporterna veckorna innan, så att ni kan göra en bedömning angående snösmältningen. Bästa bilden får man genom att gå in på http://www.smhi.se/ och idka forskning där. Kebneområdet har mycket snö i år. Kom själv från Abisko-Riksgränsen i lördags. Det var vitt-vitt-vitt.

Slutet av juni är annars en bra tid att vandra. Ljust hela dygnet, inga myggor, men massor av fågelliv.

Kom igen med fler frågor, om du vill.

Mvh
Bert
[Ändrat av nidob49 2005-03-21 kl 13:49]

Re: Chansen finns.

nidob49; sa:
Jag har bestigit Kebnekaise midsommardagen för ett antal år sedan. Fantastiskt!

Den gången var det inga problem. Gick västra leden, eftersom den östra inte var att rekommendera. Rasrisk, lavin etc.

Mvh
Bert
[Ändrat av nidob49 2005-03-21 kl 13:49]

Är det alltid ras och lavinrisk den östra leden denna tid på året? Planerar att gå upp på kebankaise ca 17/6 i år, 2006. Vilken led kan rekomenderas?

Re: Re: Chansen finns.

[/QUOTE]

Är det alltid ras och lavinrisk den östra leden denna tid på året? Planerar att gå upp på kebankaise ca 17/6 i år, 2006. Vilken led kan rekomenderas? [/QUOTE]

Östra leden består till övre delen av lätt klättring. Där finns normalt fasta rep, men eftersom det är en östlig brant är det ofta hängdrivor ovanför, som utgör fara.

Jag har svårt att tänka mig att en vanlig (ursäkta uttrycket) amatör :) skall försöka ta sig upp där, så tidigt.

Normalt öppnar leden kanske någon gång i början eller mitten av juli. Ett år gjordes ingen bestigning där förrän den 23 juli.

Men personalen, guiderna på STF:s station bör kunna ge uppdaterad information.

//Bert

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jenny579 Kebnekaise midsommar Fjällvandring 11
DHCP Kebnekaise topptur runt midsommar? Fjällvandring 4
Ohjay Tältning & proviantera längs "Kebnekaise runt"? Fjällvandring 10
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
Kvinna saknas på Kebnekaise Fjällvandring 51
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
kollebolle Skylt på Kebnekaise syd? Fjällvandring 5
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg