Första gången till Kebnekaise

Hej,

Vi är fyra killar (18, 27, 30 och 57 år) från Finland som inkommande helg skall bege oss till Kebnekaise för en toppbestigning samt vandring i ca en vecka. Vi har alla god kondition samt fjällvana från Finska Lappland, vilket till karaktären dock skiljer sig avsevärt från Kebne-området. Inför resan har jag nu några saker jag undrar över, och vilka jag hoppas jag kan få hjälp med.

1. Vi avser att ta helikopter från Nikkaluokta till fjällstationen på lördag eftermiddag för att hinna anmäla oss på en guidad tur längs den Östra leden upp till sydtoppen på söndag. Då jag ringde till fjällstationen, blev jag informerad om att inga förhandsreservationer tas emot förrän kvällen innan avfärd. Finns det rum på de guidade turerna för alla villiga, eller är det bara de snabbaste som hinner med?

2. Rutten vi har planerat för de följande fem dagarna är följande: Fjällstation - Tarfala - Kaskasavagge - Unna Räitastugan - Nallostugan - Vistasstugan-Nikkaluokta. Nu är det närmast etappen mellan Kaskasavagge och Unna Räitastugan jag undrar över. Vi har ingen glaciärvana, vilket innebär att vi måste gå runt glaciärerna mellan Pyramiden och Knivkammen. Är denna rutt möjlig att vandra? Hur verkar ruttplaneringen annars? Skulle uppskatta om någon med mer vana kommenterade.

3. Hur är det med nattemperaturerna i området i början av augusti? Vi kommer att övernatta i tält, och med tanke på packningen undrar jag vilken av mina sovsäckar jag skall bära med mig? Den lättare av sovsäckarna har en komfortgräns på fem grader och en extremgräns på minus åtta. Räcker det, eller skall jag ta den tyngre men varmare?

Tacksam för alla svar och kommentarer.

Mvh,

Lasse
 

avslutad210712

Gäst
2. Mellan Kaskasavagge och Unna Räita stugan brukar man normalt gå Pyramidpasset vilket innebär att man inte behöver gå runt några glaciärer utan man går raka spåret. Antingen i kanten av glaciären som ligger i själva övergången eller på själva glaciären vilket kan bli ett problem om den är barsmält dvs halkig. Föreslår att du söker på utsidan på jojo-leden, trepass-leden respektive pyramidpasset så får du massor avv information om den övergången.

3. Svårt att säga för det beror mycket på hur frusen du är och hur stor skillnad det är i vikt men jag skulle nog gå på den varmare säcken.
 
1) Beror på. Nu är det i och för sig ett par år sedan jag besökte Keb senast, men om allt är sig likt så finns det ett begränsat antal platser på de guidade toppturerna. Och när listan är fulltecknad så är den…

Sedan har det inträffat, inte bara en gång, att toppturen blivit inställd. Oftast då på grund av vädret, till exempel att det snöat mycket, eller att toppglaciären varit alltför barsmält och det därför ansetts för riskabelt för att toppturen ska kunna genomföras.

Så ni kanske inte med 100 procents säkerhet kan genomföra turen till Sydtoppen om det är så att ni bara har en enda dag att spela på.

/Göran
 
1) Sedan har det inträffat, inte bara en gång, att toppturen blivit inställd. Oftast då på grund av vädret, till exempel att det snöat mycket, eller att toppglaciären varit alltför barsmält och det därför ansetts för riskabelt för att toppturen ska kunna genomföras.

Så ni kanske inte med 100 procents säkerhet kan genomföra turen till Sydtoppen om det är så att ni bara har en enda dag att spela på.

/Göran

Vi är medvetna om det varierande vädret och de föränderliga förhållandena. Toppbestigningen har vi därför placerat först på vår ca veckas vistelse i området. Vi har planerat alternativa dagsturer utgående från fjällstationen ifall vädret skulle förhindra toppturen på söndag. Om många dagar går "förlorade" i väntan på bättre väder för toppbestigningen, måste antagligen den återstående vandringsrutten kortas av något.

Mvh,

Lasse
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Rollofunk Första gången till Sarek, tipps uppskattas Fjällvandring 26
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
ddoo första vandringen, vars? :) Fjällvandring 8
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Stenelaw Första fjällvandringen med barn Fjällvandring 9
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Hemskis Fjällvandring första veckan i juni Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
veni Första Sareksvandring Fjällvandring 24
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
Kottisch Första fjällvandringen Fjällvandring 11
adesse Första vandringsskorna... Fjällvandring 12
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
backeby Första gången, för svår vandring? Fjällvandring 7
Norris När gjordes Stora Sarektraversen första gången sommartid? Fjällvandring 6
waltruz Första fjällturen med vandring och fjällfiske. Tips tack! Fjällvandring 4
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
rödräven Första fjällvandringen i sommar Fjällvandring 40
Evajar SAREK för första gången Fjällvandring 6
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
fetgris Helags - första gången i fjällen Fjällvandring 6
zeddo Första fjällvandringen. Fjällvandring 40
christoffer_w Första lång vandring Fjällvandring 16
Fantomax Hjälp med första vandringen! Fjällvandring 6
maskrosfjun mot kebnekaise första dagen eller stanna i nikkaloukta? Fjällvandring 7
laserlars Äventyr i skogen, första gången Fjällvandring 104
neverstop Turförslag första gången i Sarek Fjällvandring 14
egilviking Jämtlandstriangeln första gången Fjällvandring 10
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
mm123 Kebnekaise för första gången, tips? Fjällvandring 19
Charlotte_LL Första vårvintertur i Sarek - tips? Fjällvandring 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.