Kastruller och stekpanna till MSR Pocketrocket

Jag köpte ett MSR Pocketrocket i vintras och nu börjar jag fundera om det finns bättre kastruller och stekpannor än de från mitt trangia 27 som jag hade tänkt att använda. Jag misstänker att både kastruller och stekpannan lätt kan glida av köket och det är kanske inte det roligaste när man är hungrig och se maten hamna på marken...

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Varför lättviktskök

greendanger; sa:
Jag köpte ett MSR Pocketrocket i vintras och nu börjar jag fundera om det finns bättre kastruller och stekpannor än de från mitt trangia 27 som jag hade tänkt att använda. Jag misstänker att både kastruller och stekpannan lätt kan glida av köket och det är kanske inte det roligaste när man är hungrig och se maten hamna på marken...

När du pratar om kastruller och stekpanna? Står köket stadigt, fixa. Använd kastrullen väl! Vatten först till thermosen sen matlagning. Disk först med fingret sen med grus, gräs. Behöver du stekpanna, för pannkakor, bröd, köp en lätt i järnplåt. Kastrullen över blir din ugn.

Go tur

Re: Varför lättviktskök

Varför lättviktskök

Trangia + en liter T-röd väger strax över 1,5 kg och tar plats
Pocketrocket + gas + kastruller väger under kilot och tar mindre plats

När du pratar om kastruller och stekpanna? Står köket stadigt, fixa.

Jo, att få köket att stå stadigt kan man göra med några stenar eller kila fast det med tältspikar, däremot så vilar ju kastrullen på bara tre stycken "fingrar" och det tycker jag verkar lite rangligt jämfört med trangian

Behöver du stekpanna, för pannkakor, bröd, köp en lätt i järnplåt. Kastrullen över blir din ugn.

Det här låter jäkligt smart ska testa detta, kanske fuska och använda det som Wolf25 tipsade om, har funderat på denna kombination, får gasbehållaren plats inne i "paketet" man får när man lägger ihop kastrullerna och pannan?
Vad använder alla andra "Rocketeers" på utsidan till sina Pocketrockets?

Minitrangia

Ett Minitrangia vore väl rätt lämpligt om man inte lagar någon avancerad mat. Då får man både gryta och stekpanna i ett lätt och litet format.

För att få köket att stå stadigt är väl trefoten (utfällbar, svart plast) till gasburken första steget. Antar att du redan använder den, men den tål alltid att nämnas.

Sedan kan du öka friktionen mellan fickraketens tre "kastrullben" och kastrullen, förslagsvis genom att jacka kastrullbotten lite, mha sandpapper eller en fil. En ruggad kastrullbotten mot kökets tre kastrullben borde göra susen!

För mig har det inte varit något problem med att köket riskerat välta, trots många års användning i varierande förhållanden, men man ska aldrig säga aldrig...

Simmerplåt/stekplåt/lock

Är funktionerna av en ände av en restaurangjärnkonservburk. Blir den för stor, smärgla ner den i lämpligt mått. Fila kanten. Lätt, funkis och gratis. Inte illa.
Den hårdoxiderade al burken är OK men det finns dyrare och lättare. Titta hos http://www.Globetrotter.de.
Oavsett om du gräver en halvgrop till burken eller sätter trefoten på den, ökar det stabiliteten. Grovt slippapper, golvslipmodell, fungerar bra (Går att få beg. gratis, rengörs med skurborste och tvål-vatten). Gängfil över trådstöden på raketen hjälper oxså till. Peppar-peppar men hitintills har jag inte vält min.

Go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips