Kap till Kap?

Jag och en kompis har tänkt oss att cykla mellan Nordkap och Kapstaden i år. Vi har tänkt starta så snart som möjligt och har gjort en hemsida om det.

http://www.ghdata.nu/kaptillkap

Är det någon av Utsidans medlemmar som är villiga att ge några synpunkter på sidan?

/Stellan
 
Tjena Stellan.

Det ser la bra ut, lättöverskådligt och tydligt. Bilder kommer senare kanske? Kompakt utrustninglista :)

Lite halvtufft uppe nordkap och centrala Ryssland i januari men du vet ju vad du gör.
Intressant vägval, dom flesta kör väl igenom västeuropa när dom kör kap-kap. Varför omvägen in i Turkiet?

Lycka till!

...Johan...
 
Synpunkter om hemsidan!

Hej Stellan!
Kul att du är på gång igen! Intressant rutt ni valt. Ser verkligen fram emot att läsa rapporteringen framför allt ifrån den del av resan som går genom Arabiska halvön!

Men försök att spänn bågen högre och skildra din omgivning mer denna gång.
Som besökare på sajten vill man gärna lära sig mer om de länder och deras samhälle, religion mm. genom att ta del av mer djuplodande synpunkter. Var gärna lite kontroversiell och försök beskriv de olika samhälls system, folkslagen och möten med människor på vägen! Det blir så tradigt att läsa samma slätstrukna resereportage med kilometer och namn på städer staplade på varandra. Kanske skicka in några noveller till Vagabond och Utemagasinet?

Sajten ser i stort sätt bra ut. Tycker att du kan gå ner i tecken storlek och minska det övre fältet så text/bild rutan får mer utrymme. Sen finns det nog trevligare bakgrundsfärg och tecken snitt att välja på.

Redigera gärna din reserapport från Asien resan och lägg in den med!

Lycka till och njut av ditt äventyr!
Med vänliga hälsningar!
Peter T

--- "To Infinity ------- _o
--- and Beyond! --- _\ \>
--- Roam Free!" -- (_)/(_)
¤ø,,,,ø¤º°`°º¤ø,,,,ø¤º°`°¤ø,,,,ø¤ºº°`°¤ø,,,,
 
jd; sa:
Tjena Stellan.

Det ser la bra ut, lättöverskådligt och tydligt. Bilder kommer senare kanske? Kompakt utrustninglista :)

Bilderna kommer efterhand. Det är lite för svårt för mig att lägg ut bilder från en resa som inte är gjord... :) Vill du kolla på bilder så kan du göra det på min andra hemsida istället www.ghdata.nu/stellan. Jag har nu lagt ut nya bilder och fler kommer.
Vad var det för fel på utrustningslistan? Vill du även ha vilket märke det är på alla saker? Lugn, det kommer.


jd; sa:
Lite halvtufft uppe nordkap och centrala Ryssland i januari men du vet ju vad du gör.
Intressant vägval, dom flesta kör väl igenom västeuropa när dom kör kap-kap. Varför omvägen in i Turkiet?

Jag brukar inte kolla så mycket vad andra gör men det kan nog stämma att de flesta väljer västra Europa. Det är inte helt säkert att vi tar omvägen i Turkiet och om vi gör det så är det pga visum-problem till framtida länder.

/Stellan
 
j_stellan; sa:
Vad var det för fel på utrustningslistan? Vill du även ha vilket märke det är på alla saker? Lugn, det kommer.


/Stellan

Jag sa inte att det var nåt fel på listan. Men när man ska cykla 10000-tals km och utrustningslistan ser ut så här:

Cyklar

Cykelväskor

Tält

Sovsäckar

Sovsäckslakan

Ryggsäckar

Kök


Ganska kompakt! Kläder?

För egen del hade jag stor hjälp av detaljerade utrustninglistor som jag hittade på nätet innan jag skulle ut på min första cykelresa. Kanske bättre att skippa allt som har med utrustning att göra om man inte löper hela linan ut (men det kanske inte sponsorerna är så pigga på?). Men det verkar som om sidan är under utbyggnad.

Ser fram emot att läsa dagboken, som vanligt.

...Johan...
 
jd; sa:
j_stellan; sa:
Vad var det för fel på utrustningslistan? Vill du även ha vilket märke det är på alla saker? Lugn, det kommer.


/Stellan

Jag sa inte att det var nåt fel på listan. Men när man ska cykla 10000-tals km och utrustningslistan ser ut så här:

Cyklar

Cykelväskor

Tält

Sovsäckar

Sovsäckslakan

Ryggsäckar

Kök


Ganska kompakt! Kläder?

Det var bra att du påminde mig om att även lägga in kläder på listan. Då blir det 8 saker på listan istället för 7. Betydligt bättre :)

jd; sa:
För egen del hade jag stor hjälp av detaljerade utrustninglistor som jag hittade på nätet innan jag skulle ut på min första cykelresa. Kanske bättre att skippa allt som har med utrustning att göra om man inte löper hela linan ut (men det kanske inte sponsorerna är så pigga på?). Men det verkar som om sidan är under utbyggnad.

Jag la ut sidan idag men jag har mer att göra på den. Det är alltid bra att få några synpunkter under uppbyggnaden. Jag kommer att lägga ut en betydligt bättre utrustningslista eller ta bort den som ligger. Jag håller med dig om att det är bättre att inte ha någon lista alls än att ha en dålig.

Just nu sitter jag och skannar av bilder från den förra turen. Det kommer snart ut nya bilder från min resa från Estland till Hongkong. Har lagt ut ca 30 bilder idag.

/Stellan

/Stellan
 
Ett tips

För att undvika att tvingas vända och ta långa omvägar. Jag och en kamrat körde motorcykel från Kap Aghulas till Göteborg via Egypten. En riktigt kul resa utan stora problem. Men vi lärde oss att det inte är tillåtet att köra mc i vissa nationalparker. Anledningen sas vara risken för lejon mm. Detta gäller inte alla parker men det berör er då ni skall cykla genom framförallt Botswana, där fick vi köra en omväg på ca 100mil, men även i Serengeti om ni skall dit. Just den väg ni ritat in i Botswana går genom en nationalpark. Vi tänkte hyra bil och lasta motorcyklarna på den och sedan köra igenom, det funkar men det blir dyrt...
Lycka till!

Ps, ta god tid på er! det blir roligare då och det kan ta tid med visum till vissa länder. (Vi sökte efterhand och det gick bra)
 
Hej

Hemsidan börjar nu bli klar. Har den blivit bättre? Det som jag tycker fortfarande saknas är vissa delar av utrustningen. Detta beror på att jag inte har packat ännu. Fler tips motags tacksamt.

/Stellan
 
Nya synpunkter

Nu har vi varit ivaeg i lite mer aen tvaa maanader och har uppdaterat hemsidan naagra gaanger. Skulle gjaerna ta emot lite nya synpunkter paa sidan.

www.ghdata.nu/kaptillkap

Det som saknas nu aer bra foto och de som ligger daer aer av daalig kvalitet. Det aer svaart att utfoera bildbehandling paa ryska internet-cafe. Det aenda program som finns aer Mspaint.

/Stellan
 
Mycket intressant att följa med

Hej Stellan.

Er hemsida är mycket givande att följa. Jag blir sugen på att göra en liknande resa själv någon gång i framtiden. Att bilderna har låg upplösning på webben spelar mindre roll.

Hur går det i Moskva? Varför valde ni inte bättre pakethållare?

Lycka till Thure
 
Nu har vi varit ivaeg i 7 maanader och har passerat 1000 mil. Aer inne i det 9:de landet och den andra vaerldsdelen.

karta_040823.jpg


Ge gjaerna en komentar paa hemsidan eller skriv naagot i gaestboken.

www.ghdata.nu/kaptillkap

/Stellan
[Ändrat av j_stellan 2004-09-03 kl 22:20]
 
kan ju bara råda att akta er på vägarna i centralafrika. där är bilar kung på vägarna, cyklar ses som råttor och bilar räknar kallt med att en cyklist kör ner i diket närr det kommer en bil. livsfarligt.. så ta det försiktigt där!!! det gäller alltså tanzania, uganda, rwanda, kenya i alla fall där jag varit. Framför allt uganda som jag minns det. cool resa i alla fall! lycka till! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
j_stellan Kap till kap del 2 Långcykling 5
Jorden runt Kedja till tandemcykel Långcykling 15
niking Ram till Kindernay-navet Långcykling 35
Alexander1 Treriksröset/Tromsø till Smygehuk sommaren 2021, med mig? Långcykling 9
thureb Motsvarighet till Utsidan resp Blocket i Danmark? Långcykling 3
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
Klaus Nya hjul till långfärd! Långcykling 26
Seebra Med velomobil till Nordkap Långcykling 0
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
Anders Nordh Cykling till Albanien Långcykling 2
igs Från hav till hav i Frankrike Långcykling 1
olaab Mavic fälg till 40-622 ? Långcykling 7
olaab Ström till GPS, o mobil? Långcykling 36
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
Tompaa Söker cykelkamrat till Europatur i sommar! Långcykling 1
FrystMargarita Tandem till Spanien Långcykling 10
Erkabubben Söker cykelkamrat till Kina och vidare jorden runt Långcykling 1
morello Indien till vintern Långcykling 0
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
eyck Utmanare till LHT/Thorn Sherpa Långcykling 1
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
CalleNilsson Rosebike 26"-hjul till långfärdscykling Långcykling 8
andy69 Bygga om MTB till långfärd...? Långcykling 20
guldtramp pakethållare till surly lht disc Långcykling 7
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
musse592 ang. visum till centralasien. Långcykling 5
stroeller Söker sällskap till Gibraltar - Nordkapp under juni och juli 2015 Långcykling 0
Fredron Enköping till Helsingborg, ruttförslag önskas. Långcykling 2
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
ihe Anpassa en gammal MTB till krig Långcykling 27
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
jens93 flyg och cykling till/i australien och nya zeeland! Långcykling 8
exbless Resekamrat till Afrika/asien i höst. Långcykling 2
Osynlig Finare sidokorg till cykeln Långcykling 4
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
MagArne Lättrullat 20" däck till cykelkärra Långcykling 8
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
Börner Dokumentärfilm om cykling till Asien Långcykling 3
kallemoberg Videoblogg för långfärdscykling till Indien Långcykling 1
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
Vägslav Visum till ryssland! Långcykling 4
Nordlund75 Första turen för mig - Gdansk till Trieste - bra val? Långcykling 20
arvidsson.anna Cykla från Uppsala till Lund Långcykling 8

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.