Känga för vinter i stad och skog?

Vad tycker ni som använt goretex-kängor en längre tid om värmen?

Jag tyckte att mina var hyfsade, som vinterkänga (varma sydsvenska vintrar), men efter några år (med daglig användning vid årstider skilda från sommar) blev de smutsiga på insidan och på nåt sätt permanent svettiga. Och varma blev de aldrig igen. Efter några år sprack gtx-fodret och de har nu blivit ridskor (riktigt bra skor att rida i!).

Jag hoppas att jag har fått en bättre känga nu när jag köpt en ofodrad sko, men ska den här vintern fortsätta blir det nog en riktig vintersko istället, det är ju underbart att vara varm om fötterna.
 
Vad tycker ni som använt goretex-kängor en längre tid om värmen?

Jag tyckte att mina var hyfsade, som vinterkänga (varma sydsvenska vintrar), men efter några år (med daglig användning vid årstider skilda från sommar) blev de smutsiga på insidan och på nåt sätt permanent svettiga. Och varma blev de aldrig igen. Efter några år sprack gtx-fodret och de har nu blivit ridskor (riktigt bra skor att rida i!).

Jag hoppas att jag har fått en bättre känga nu när jag köpt en ofodrad sko, men ska den här vintern fortsätta blir det nog en riktig vintersko istället, det är ju underbart att vara varm om fötterna.

Generellt sett har jag alltid blivit avrådd att använda just Gore-Tex kängor när det är kallt. Argumentet var nog att materialet inte funkar så bra när det är kallt och att det dessutom släpper igenom en hel del kyla (eftersom det "andas"). Men detta kanske kan kompenseras genom att fodra kängan?
 
Jag hade ett par Meindl Island Pro som blev 6½ med måttlig användning innan membranet började läcka = gick inte att ha dem när det var blött. Jag tyckte att de var varmare än mina Lunhags men pga foder så är det väl inte så konstigt.
 
Jag använde några vintrar när det inte var kallare än ca minus 10 ett par kängor från AltBerg, foder som inte går att ta ut och membran, gick att ha en lite tjockare raggsocka i. Sköna, tills de efter några dagars användning ackummulerat fukt som gjorde att fodret frös under natten och kängorna var som att stoppa fötterna i frysta kycklingar på morgonen. Efter någon timme ok, men inte särskilt skönt att börja dagen med.

I stan då fodret kontinuerligt får torka kanske de skulle fungera bra för vintern, och kombinera för fjället under sommaren. Men om inte tillgång till värmerum att kontinuerlight torka upp är det är en stor fördel om fodret går att ta ut, eller om det är filtladdor, eller stora skalkängor med tjocksockor så de går att torka i fält.

Raskesven
 
Plastrfodrade kängor som GTX har begränsad livslängd jmf med skalskor. Förvisso kan man behöva sula om emellanåt men det är inte så märkvärdigt. GTX skor torkar oxså långsammare än skal skor.
Fodrade pjäxor fungerar bäst om man bor varmt och torrt.
Skor som fungerar väl i fält och medger tillräcklickligt mycket sockar, laddor eller fotlappar och ullsulor under, för att fungera väl när det är kallt blir lätt volymösa och mindre stadslämpliga. I stan med salt, slask och modd tycker jag att vinterstövlar med luddor fungerar bäst.
Utanför asfalten är bondeförbundare inget dåligt val vare sig det står Graninge, Jörn eller Lundhags på dem. Det viktigaste är att de passar din fot väl.
 
Lundhags Ranger?

I helgen var jag och testade runt lite kängor, bla Scout, Professional, Park och Ranger. Jag tyckte att Ranger kändes riktigt bra och att det verkade vara en bra all-round känga. Vad säger ni som har denna modell? Är ni nöjda eller har ni något att invända?

Har ni förresten märkt av någon krympning eller att tåhättan "svänger" uppåt efter en tids användning och fukt/torka?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
shinobi M90 vinter känga Kläder 21
såg M/90 vinter känga Kläder 1
Timbo Dilemma ang. kombnerad vinter/sommar känga! Kläder 14
Smogz Minirecension GEA Waldviertler Jaga Flex känga Kläder 6
Sejrla Tåskav från känga Lundhags Kläder 26
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
thomas.vastervik Känga klämmer nerv? Kläder 13
100826 Haglöfs Astral Gtx känga! Kläder 0
seobserver Känga 90 ut och nya in Kläder 15
bash Viking Hunter 2 GTX ...KÄNGA Kläder 3
Crilloan tips på allroundsko lättare känga? Kläder 2
varghusse Finns denna känga? Kläder 18
Minnatur Lundhags känga eller Haglöfs Grym??? Kläder 11
robinlu Rätt känga/vård av känga ? Kläder 3
Schmack Bagheera Ridge, låg känga - erfarenheter ? Kläder 3
skyspy Lundhags känga Kläder 9
c-oma Hjälp med att hitta rätt känga! Kläder 11
j_felix Ny känga - Haglöfs GRYM Kläder 15
McFee Känga: Jörn eller Lundhags? Kläder 5
Mathias PHS Rengöra Goretexfoder i känga! Kläder 7
Fredrik021 Genzo känga Kläder 4
Martin_Be Vilken känga?!? Kläder 6
pefsiN Merrel känga Kläder 4
T.S Ska byta känga, behöver tips! Kläder 40
tobe68 Hög eller låg känga? Kläder 9
Ethelwulf Hjälp att hitta känga för ökenklimat Kläder 7
avslutmedlemsk1008 Tålig All-Around Känga Kläder 1
Polarnatt Tips på känga/pjäxa Kläder 8
Bwana Anges vikt per känga, eller per par? Kläder 2
Tottofagrin Gummistövel vs Känga? Kläder 50
mipert Vilken sula gör min känga "mindre"? Kläder 6
100826 Haglöfs känga/sko Kläder 2
petho Känga för dyblöta och blockterräng? Kläder 38
Tuki Crispi Hunter - är det verkligen en bra känga? Kläder 4
KLAGER Lundhags nya känga Syncro Kläder 9
cjonsson Tips till ny känga Kläder 3
pbfredrik Färga om Meindl känga Kläder 5
Donuts Chevalier ultimate känga? Kläder 2
jonasblomdahl Sliten känga Kläder 1
cyrX Blackhawk ridge känga Kläder 1
flamma Haglöfs Ursus Pro, känga någon som testat? Kläder 2
MZS Val av känga Kläder 12
drullputtee ROCKPORT-känga! Kläder 4
tustak Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)? Kläder 4
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
highlandpark Alternativ för dagsvandring höst/vinter Kläder 24
rJohansson Lundhags strumpor motsvarande i woolpower? Kläder 15
vandrafjäll Skalbyxa vinter Kläder 10
Oskar R. Fjällrävens vinter Jackor Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.