Jörnkängor, Hjälp!

Hejsan!

Jag har precis köpt ett par Jörnkängor, modell 96 i storlek 280. Tog en kortare skogspromenad med dom nu idag för första gången, då med försvarets stålgrå och gräddvita. I branta nedförsbackar stöter min stortå emot i fram. Funderar nu på om jag har valt fel storlek. Mina fötter är under belastning något under 279 mm långa. Som sagt, det är just i branta nedförsbackar som min tå stöter emot. Det gör inte ont eller så men nu hade jag ju ingen packning. I övrigt är dom riktigt sköna.

Funderar på om det kan vara att mina fötter är lite smala och därför har lättare att glida fram i kängan, jag har ju ändå mellan 7 och tio mm marginal fram. Är det någon som har erfarenhet av dettta problem? Det kanske är oundvikligt att man stöter emot ifram i branta nedförsbackar eller har jag valt fel storlek? Jag hade ett par Lundhags Syncro, strl 45 i lumpen och hade ungefär samma problem i dom. Kan ett par ortopediska sulor lösa problemet genom att hålla fötterna på plats? Är lite orolig då fötterna sväller efter en dags vandring med tung packning och problemet då ska bli ohållbart.

Är mycket tacksam om ni vill hjälpa mig!
///FBJTOR
 
bild

Bifogar en bild på mina fötter med dubbla strumpor på iläggssulan i kängan.... Hoppas på lite feedback på det. Har gått en kort promenad så fötterna är inte speciellt svullna, men inte direkt ur sängen heller...
 

Bilagor

  • IMAG0096.jpg
    IMAG0096.jpg
    71.7 KB · Visningar: 5,379
Jo, Lundhags storleksguide har jag tittat på, den hjälper dock inte så mycket då de har ett annat storlekssystem än Jörnkängan. Anledningen till att jag tog upp att jag har haft ett par Syncro var för att de kängorna är tillräckligt långa, dock är det oundvikligt för mig att glida fram då jag har lite smalare fötter. Är det någon annan som har ett par modell 96 som känner av framkanten vid brant lutning nerför, tex när ni går ner för en klippa? Har dom krympt något? Det är konstigt att kängor alltid blir för små när man går efter företagens måttrekommendationer.....

Om någon ser direkt på bilden ovan om jag har för lite plats framåt vore ju det bra......

Tackar tackar
 
För små!

Du har för liten marginal enligt mig, utan tvekan. Tårna skall inte stöta i framkant oavsett hur smala fötter man har. Olidliga stunder väntar dig högst troligt om du tar packning och ger dig ut många dagar. Har man en gång fått smaka på för små kängor kommer man aldrig någonsin utsätta sig för det igen, en styggelse, tro mig.

Går i 43or till vardags och har Jörnkängan och Meindl i 44, Lundhags Prof i 45.

Inte kul att behöva rulla ihop tårna för att kunna gå.
Byt storlek innan du tappar tånaglarna är min rekommendation.
 
Ok, då kanske det kommer ut ett par i princip oanvända jörnkängor på prylmarknaden då...... Jo snörat har jag, nästan så hårt som kängorna tillåter....
 
Storleken

Hejsan!

Jag har precis köpt ett par Jörnkängor, modell 96 i storlek 280.

Storleken (280) är i MondoPoint (skala i mm) kolla här om du har rätt storlek.

Att använda MondoPoint ger en mer exakt storlek då den bygger på foten i millimeter (mm).

Man gör detta på morgonen när fötterna ej är svullna, sen gör man om testet på kvällen då man gått mycket och haft tung packning och då fötter är svullna... Nu vet man hur mycket sina fötter sväller i mm (från normal till svullna) skriv upp skillnaden i mm du kommer fram till

Att mätta;

Mätt båda fötterna i mm, (med en strumpa på) sätt hälen mot en plan vägg och ha ett papper under, dra ett streck framför den längsta tån, gör likadant med andra foten och mätt nu vilken fot som är längst (fötter variera lite i storlek med varandra)

Välj nu den foten som har störst/längst mått i mm. nu har du fått din exakta storlek i MondoPoint (i minimeter)

Plussa nu ihop:

Din exakta storlek i mm

Plus

Dina fötters svullnad grad i mm

Plus

5 mm

Plus

Sommarkängor ytterligare 10-15 mm (ger utrymme för 1 extra strumpa)

Vinterkängor ytterligare 20-25 mm (ger utrymme för 1 extra tjock strumpa eller extra 2 vanliga)

Slutsats:

Nu har du plats i kängan för att foten kan svälla, plus en extra strumpa (plus 2 eller 1 tjock i vinterkängan) och samt utrymme i kängan för tårna...



Så här har jag lärt mig och så gör jag, fungerar för mig...



Mvh troswe
 

Bilagor

  • MondoPoint.jpg
    MondoPoint.jpg
    46.9 KB · Visningar: 4,985
mondopoint

Tack Troswe!

Det råder dock fortfarande ett par oklarheter. Det står där att om foten är 280 mm så ska man ha 280 i känga också enligt mondopoint. Detta är även vad jörnkängan rekommenderar. De har alltså räknat med att man behöver ett par extra strumpor osv. Så hur översätter jag den siffran jag räknar ut till storlek i det här fallet, då tabellen inte verkar stämma(Den blev ju för liten).....? Jag antar att jag har helt fel om jag tänker så här: 280 (längd fot)+kanske 5mm(svullnad)+5mm+15mm=305.... Ska jag ha 305 i storlek då eller förutsätter detta att jag har tillgång till kängans reela innermått?

Tacksam för svar!

M.V.H. FBJTOR
 
OBS! Lundhags går vad jag vet att trycka/lästa ut ca 15 mm så loppet är nog inte kört för dig skulle jag tro. Dock så låter som att du har för korta kängor. Om du går med packning och fötter som svullnat av en heldags vandring så lär det inte bli bättre direkt.
 
Tack Troswe!

Det råder dock fortfarande ett par oklarheter. Det står där att om foten är 280 mm så ska man ha 280 i känga också enligt mondopoint. Detta är även vad jörnkängan rekommenderar. De har alltså räknat med att man behöver ett par extra strumpor osv. Så hur översätter jag den siffran jag räknar ut till storlek i det här fallet, då tabellen inte verkar stämma(Den blev ju för liten).....? Jag antar att jag har helt fel om jag tänker så här: 280 (längd fot)+kanske 5mm(svullnad)+5mm+15mm=305.... Ska jag ha 305 i storlek då eller förutsätter detta att jag har tillgång till kängans reela innermått?

Tacksam för svar!

M.V.H. FBJTOR

Hej!

Börja mätt dina fötter, när jag vet din längsta fot i mm kan jag ge dig ett bättre svar, kan inte utgå från någon storlek på kängan, tyvärr, när du mäter, ha på dig en vanlig strumpa

T.ex. på en sommarkänga. Mätt på ej svullen fot, säg att foten är 273 mm, plussa på 5 mm, plussa på 10-15 mm (ta 15mm om du mäter en ej svullen fot, (foten måste kunna svälla)

din storlek blir 293mm läs nu av på MondoPoint skalan, din storlek är nu 290/295 MondoPoint. Storleken 290 är på gränsen, men ska funka, Storleken 295 är lite större än vad dom behöver... men funkar också

Mvh troswe
 
Senast ändrad:
Storleken (280) är i MondoPoint (skala i mm) kolla här om du har rätt storlek.

Att använda MondoPoint ger en mer exakt storlek då den bygger på foten i millimeter (mm).

Man gör detta på morgonen när fötterna ej är svullna, sen gör man om testet på kvällen då man gått mycket och haft tung packning och då fötter är svullna... Nu vet man hur mycket sina fötter sväller i mm (från normal till svullna) skriv upp skillnaden i mm du kommer fram till

Att mätta;

Mätt båda fötterna i mm, (med en strumpa på) sätt hälen mot en plan vägg och ha ett papper under, dra ett streck framför den längsta tån, gör likadant med andra foten och mätt nu vilken fot som är längst (fötter variera lite i storlek med varandra)

Välj nu den foten som har störst/längst mått i mm. nu har du fått din exakta storlek i MondoPoint (i minimeter)

Plussa nu ihop:

Din exakta storlek i mm

Plus

Dina fötters svullnad grad i mm

Plus

5 mm

Plus

Sommarkängor ytterligare 10-15 mm (ger utrymme för 1 extra strumpa)

Vinterkängor ytterligare 20-25 mm (ger utrymme för 1 extra tjock strumpa eller extra 2 vanliga)

Slutsats:

Nu har du plats i kängan för att foten kan svälla, plus en extra strumpa (plus 2 eller 1 tjock i vinterkängan) och samt utrymme i kängan för tårna...



Så här har jag lärt mig och så gör jag, fungerar för mig...



Mvh troswe

Bra där! Precis så där bör man mäta, då blir det rätt även efter långa dagar med ryggsäck.

Och obs, mondo 280 motsvarar ca 44 i vanliga storlekar, inte 45 som det står i en annons på Utsidan ;)...

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Jörnkängor obrukbara, gungskor?!! Kläder 17
Karolina P Modifiera Jörnkängor = helgerån? Kläder 25
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
hallonraden jörnkängor Kläder 20
mattes Jörnkängor Kläder 1
Jörnkängor Kläder 1
packåsna Hjälp med att identifiera loppisfynd (Klättermusen) Kläder 3
danisko Hjälp med lundhagskängor Kläder 3
DoktorGlas Hjälp! Dragkedjan fastnade. Kläder 4
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
komfortPerZonen Hjälp att identifiera Lundhagskänga Kläder 3
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Buthon Hjälp med vandringskängor Kläder 13
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Viktorious Ont under fötterna - hjälp Kläder 10
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
Dovahluv hjälp en noob med vandringsskor :S Kläder 9
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
Jakut Hjälp mig att välja storlek Kläder 7
poijjan Hjälp med vandringsskor Kläder 26
svahn87 Hjälp med gaiters Kläder 20
Stadsmulle Hjälp en nybörjare överleva Kebnekajse, klädpacklista till rimligt pris Kläder 4
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
statemachine Hjälp med dunjacka. Kläder 7
strånghold Hjälp med Meindl-storlekar och läst inför kängköp Kläder 1
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
¤hej¤ Hjälp mina kängor! Kläder 13
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Tritorn Hjälp med Fjällrävens storlekar Kläder 7
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
myraakita Vandringskängor hjälp?! Kläder 12
Jimsson Hjälp: Minimalistisk vattentät fullzip byxa Kläder 27
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
waltruz Hjälp mig välja dunjacka Kläder 8
TheDude Hjälp vid val av mellanlager... Kläder 10
jotho Behöver hjälp med klädpackning till fjälltur. Kläder 33
mathias_h Hjälp att identifiera Haglöfs-jacka Kläder 8
waltruz Hjälp! Har jag köpt för stora Lundhags scout kängor!? Kläder 14
shiloh Hjälp hitta förstärkningsjacka Kläder 13
mårtenm hjälp mig hitta bra mellanlagerströja Kläder 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.