Stort behov av hjälp! Ännu en tråd om storlek på Lundhags Professional

Välj de större

För sju-åtta år sen köpte jag ett par Lundhags Pro. De satt som gjutna under första säsongen, men sen krympte cell-gummit en aning. Det var precis så att tårna knycklades lite i framkant, så det var för smärtsamt att försöka gå ut dem. Då skickade jag dem på utlästning och de satt som gjutna igen. Och nu under de senaste åren har de fått stå och vila i garderoben. Självklart hade de krympt på samma sätt, och har återigen skickats till Lundhags och kommit tillbaka utlästade så de sitter som gjutna igen. Förhoppningsvis ska de slippa vila såpass länge att de krymper igen.. :)

Jag hade valt en större storlek då jag tycker att cellgummit är för hårt för att kunna tänjas ut genom att gå. Lädret innanför cellgummit krymper när det torkar, så jag smörjer det med hudsalva på insidan när de ska stå ett tag.

/D
 
Svar från Lundhags själva

Igår skickade jag ungefär samma sak som jag skrivit i den här trådens första inlägg i ett mail TIll Lundhags för att se vad de hade att säga om saken. Svaret fick jag idag, enligt nedan. Den person som svarade hette t.om. "Lundhag" i efternamn! Namnet ger ju en del fortroende trots allt... Eller heter alla i Järpen Lundhag? ;)

Hej
Jag tycker det låter som att du ska gå på den större storleken, alltså 46.
Man bör absolut inte nå med tårna i framkant. Kängan kommer att krympa ca 3-4, din fot sväller om du ska ut på en längre tur och du ska naturligtvis ha plats för dubbla sockar.
Att de sagt olika beror förmodligen på att om man avläser din längd 282 och lägger på 2 cm så kommer du mitt emellan 2 storlekar. Storlek 46 är 30,7 cm invändigt. Men det är alltid bättre att gå upp än ner.
Kängorna kommer att forma sig något efter dina fötter och om du vill skynda på det kan du fylla den med ljummet vatten, skvalpa runt och hälla ur. De ska alltså inte stå med med vatten någon längre tid. Sen går du med kängorna när de fuktiga. Från början kan du snöra kängorna bara en bit, lämna 2-3 hakar osnörda. Se till att plösen ligger rätt så att det inte blir ett veck.

Hoppas detta var till hjälp, lycka till.

Hälsningar


Det är mao en hel del som nu lutar åt den större modellen. Det lite förvånande är att ingen verkar ta fasta så mycket på att de inte sitter som gjutna i hälen... Men detta kanske är något som blir bättre vid användning?
 
Jag är ingen kängexpert, men jag köpte för ett par år sedan ett par Haglöfs-kängor som satt perfekt i affären. Såfort jag började gå i terräng med dem så upplevde jag dem som för små och jag kan därför inte ha dem längre, oavsett hur hårt jag snörar. Tyvärr.
 
Nu har jag även fått hem ett par 45:eek:r som jag köpt på öppet köp. Tanken är att jag skall gå runt lite i lägenheten för att se hur storleken känns. Och nu, i dessa helt nya 45:eek:r, måste jag verkligen forcera fram foten i kängan (tex genom att hoppa framåt och landa med fart och fot framåt) för att jag ska få någon känning av insidan. Dessutom kan jag få ner fingrarna ned i sulan bakom hälen om jag snörar upp och trycker fram tårna till de tar i tåhättan. Så nu känns plötsligt 45:an som rätt storlek!

46:an känns riktigt sladdrig nu i jämförelse... Vad göra??
 
Jag fick skicka in mina Syncro-kängor, inköpta 2008, för utlästning nyss. De hade krympt trots att jag använder dem hyfsat regelbundet, någon gång per vecka i alla fall. Det kostar gratis och ska bli skönt med tillräckligt långa. Jag märkte att jag blev kall om tårna pga för lite luft emellan nu när man stoppar i extra sockar.
 
Jag fick skicka in mina Syncro-kängor, inköpta 2008, för utlästning nyss. De hade krympt trots att jag använder dem hyfsat regelbundet, någon gång per vecka i alla fall. Det kostar gratis och ska bli skönt med tillräckligt långa. Jag märkte att jag blev kall om tårna pga för lite luft emellan nu när man stoppar i extra sockar.

Det låter som om allt snack om att den "nya" bindsulan gör att kängorna håller sin storlek inte stämmer mao. Tur att jag i slutändan valde de större!
 
Obs. Jag tror att det är gummit runt om som krympt och inte själva sulan. Träffade ett par på ripjakt som fått lästa ut et par gånger, också Syncro. Jag har en bekant som sett samma med en Jörn-känga som inte använts flitigt så det är nog inget helt unikt för Lundhags.

Det låter som om allt snack om att den "nya" bindsulan gör att kängorna håller sin storlek inte stämmer mao. Tur att jag i slutändan valde de större!
 
Obs. Jag tror att det är gummit runt om som krympt och inte själva sulan. Träffade ett par på ripjakt som fått lästa ut et par gånger, också Syncro. Jag har en bekant som sett samma med en Jörn-känga som inte använts flitigt så det är nog inget helt unikt för Lundhags.

Mjo, så kan det ju absolut vara. Men det innebär ju ändå, trots allt, att "krympningsproblematiken" inte är löst fullt ut. Skon krymper ju fortfarande.
 
Jepp, så bör det vara. Använder man dem regelbundet så bör problemet bli mindre. Vete tusan om man ska ha riktiga skoblock som inte ger med sig om de böir stående någon längre tid.

Mjo, så kan det ju absolut vara. Men det innebär ju ändå, trots allt, att "krympningsproblematiken" inte är löst fullt ut. Skon krymper ju fortfarande.
 
Tack till Lundhags! De hade bytt till helt ny sula och lästat ut dem något, bara fraktkostnad till Lundhags för mig. Nu sitter de kanonbra igen!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nybörjarvandraren Två jackor för lite alla möjliga behov - men vilka? Kläder 15
Nettchen Prylnörd eller verklig "behov"? Kläder 22
packåsna Hjälp med att identifiera loppisfynd (Klättermusen) Kläder 3
danisko Hjälp med lundhagskängor Kläder 3
DoktorGlas Hjälp! Dragkedjan fastnade. Kläder 4
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
komfortPerZonen Hjälp att identifiera Lundhagskänga Kläder 3
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Buthon Hjälp med vandringskängor Kläder 13
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Viktorious Ont under fötterna - hjälp Kläder 10
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
Dovahluv hjälp en noob med vandringsskor :S Kläder 9
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
Jakut Hjälp mig att välja storlek Kläder 7
poijjan Hjälp med vandringsskor Kläder 26
svahn87 Hjälp med gaiters Kläder 20
Stadsmulle Hjälp en nybörjare överleva Kebnekajse, klädpacklista till rimligt pris Kläder 4
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
statemachine Hjälp med dunjacka. Kläder 7
strånghold Hjälp med Meindl-storlekar och läst inför kängköp Kläder 1
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
¤hej¤ Hjälp mina kängor! Kläder 13
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Tritorn Hjälp med Fjällrävens storlekar Kläder 7
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
myraakita Vandringskängor hjälp?! Kläder 12
Jimsson Hjälp: Minimalistisk vattentät fullzip byxa Kläder 27
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
waltruz Hjälp mig välja dunjacka Kläder 8
TheDude Hjälp vid val av mellanlager... Kläder 10
jotho Behöver hjälp med klädpackning till fjälltur. Kläder 33
mathias_h Hjälp att identifiera Haglöfs-jacka Kläder 8
waltruz Hjälp! Har jag köpt för stora Lundhags scout kängor!? Kläder 14
shiloh Hjälp hitta förstärkningsjacka Kläder 13
mårtenm hjälp mig hitta bra mellanlagerströja Kläder 18
Avle Hjälp med att hitta en bra overall? Kläder 7
Fryslort Snälla hjälp mig välja....! Kläder 14
FBJTOR Jörnkängor, Hjälp! Kläder 22
almkvist Gamla Jörn / Lundhags? - Hjälp med ID Kläder 1
mårtenm Skaljacka - hjälp tack! Kläder 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.