Jörnkängor, Hjälp!

Haha, uppmärksam du är, dock sa leverantören att 280 motsvarar ca 44,7 i vanliga storlekar. Min mattelärare på lågstadiet lärde mig dessutom att man avrundar uppåt efter 0,5.... Nu kan ju dom på nätbutiken ha lurat mig men.....

Håller dock med, mycket bra tips! Någon som är sugen på mina Jörnkängor 280?
 
280

280 är exakt 43,4 i EUR Storlek
285 är exakt 44,2 i EUR Storlek

Mvh troswe
 
Senast ändrad:
Ok, då måste leverantören ha lurat mig:(

Jag har lite mer frågor angående mätningen och storleken. Min fot är 278 mm lång nu på kvällen (iofs utan att jag gått något med packning idag. Om jag ska mäta på nämnt vis blir det alltså 278+säg 2mm extra svullnad+15=300

Jag ska alltså ha storlek 300. Det är för mig ett mysterium hur Jörnkängan då kan rekommendera att jag väljer strl 280 när jag har 278mm långa fötter (2cm för små kängor!). Tilläggas skall att innersulorna på mina 280 är 297mm. dom har alltså lagt till en marginal på 17mm, kan det vara så att dessa kängor avviker från andra mondopoint kängor eller ger de bara dåliga storleksråd?

Det vore ju bra om vi gick till botten med detta då det antagligen är ganska många som har problem med storlek..,...

M.V.H. FBJTOR

P.S. Bifogar nedan leverantörens mätråd.....
 

Bilagor

  • Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    65.7 KB · Visningar: 1,922
Senast ändrad:
Din fot 278+2mm extra svullnad = 280 +10mm (räcker me 10mm då din fot är mätt på kvällen (+2mm extra svullnad) på redan svullen fot enligt dig.

Då ska du ha 290 i mondopoint (så räknar jag, på mina kängor)

Har du möjlighet att prova olika mondopoint storlekar?

Frågan är ju om verkligen om kängan är de det står på dom?, dvs. att kängan är t.ex. 280 mondopoint storlek, då ska den passa max 282,5 mm fot, eller är dom större eller mindre? Har dom lagt till mer utrymme? Sådant här gör ju en förbryllad...

Missade att ge denna information förut!

Dom ha lagt på 15mm på mondopoint storlekarna, man ser det längst ner på mondopoint skalan står 295mm shoe (den verkliga storlek inne i skon i millimeter är alltså 295mm på en 280 mondopoint storlek)

Så jag kanske räknar lite fel, mmm

Vet detta i alla fall:

Din fot i mm svullen + 5mm (strumpor) +10mm minst tomrum för tårna (sommarkänga)

Din fot i mm svullen + 5mm (strumpor) +20mm minst, plats med extra tjocksocka och tomrum för tårna (vinterkänga)


Högupplöst bild på mondopoint skalan

Mvh troswe



Ok, då måste leverantören ha lurat mig:(

Jag har lite mer frågor angående mätningen och storleken. Min fot är 278 mm lång nu på kvällen (iofs utan att jag gått något med packning idag. Om jag ska mäta på nämnt vis blir det alltså 278+säg 2mm extra svullnad+15=300

Jag ska alltså ha storlek 300. Det är för mig ett mysterium hur Jörnkängan då kan rekommendera att jag väljer strl 280 när jag har 278mm långa fötter (2cm för små kängor!). Tilläggas skall att innersulorna på mina 280 är 297mm. dom har alltså lagt till en marginal på 17mm, kan det vara så att dessa kängor avviker från andra mondopoint kängor eller ger de bara dåliga storleksråd?

Det vore ju bra om vi gick till botten med detta då det antagligen är ganska många som har problem med storlek..,...

M.V.H. FBJTOR

P.S. Bifogar nedan leverantörens mätråd.....
 

Bilagor

  • MondoPoint.jpg
    MondoPoint.jpg
    46.9 KB · Visningar: 1,821
Senast ändrad:
Mmmm, det är verkligen en djungel. Funderar på om man kanske egentligen bör kolla på utrymmet inne i kängan och skita i storleken. Typ om jag räknar ut att jag behöver 300mm, enligt troswes metod, så översätts det till en 285a i mondopoint enligt tabellen ovan? Eller..... vad tror ni?
 
Mmmm, det är verkligen en djungel. Funderar på om man kanske egentligen bör kolla på utrymmet inne i kängan och skita i storleken. Typ om jag räknar ut att jag behöver 300mm, enligt troswes metod, så översätts det till en 285a i mondopoint enligt tabellen ovan? Eller..... vad tror ni?

Din storlek

Den kan vara mycket rimlig...

Storlek 285 ska passa en fot på max 287,5 millimeter lång och innermåttet på kängan är: 302,5 millimeter



Jag hade hellre önskat mig att skotillverkare kunde hålla sig till en storlek metod, där måtten var exakt i millimeter och utan att dom har lagt till div. egna mått, extra utrymme etc. är skon t.ex. 290 millimeter storlek så är det de utrymmet exakt inne i skon, på så vis kan man själv räkna ut hur mycket utrymme man själv vill ha i sin sko och inte gissa sig till vad div. skotillverkare lagt till...

Mvh troswe
 
Praktiskt mättipps för fotmått. Håll en bok mot pappret/golvet och foten så vet du var ytterkonturen är.
Mät upp foten även med tjockaste strump/sockkombinationen på.
Skriv namn och datum på era skisser. Skicka bara fotokopia. Även era fötter kommer att växa med åren.
go tur
 
Jag skall beställa Jörnkängan och undrar om jag skall följa Almogejakts specifikationer som FBJTOR bifogar (ovan) eller om jag skall lägga till något?
 
Rekommendation

Mitt tips är att inte använda deras rekommendationer, det var ju så jag fick fel storlek..... Läs istället igenom denna tråd så hittar du all info du behöver. Om du tänker att jörnkängan är 17mm längre än vad storleken säger, är det ju bara att räkna på hur mycket utrymme du behöver. T ex, din fot är 270mm, lägg till 10 för strumpor, 5 för svullnade fötter, och ytterligare fem i marginal. Då hamnar du på (270+10+5+5)-17=273, du kan då välja storlek 275...... Har jag fel?

M.V.H. FBJTOR
 
Mitt tips är att inte använda deras rekommendationer, det var ju så jag fick fel storlek..... Läs istället igenom denna tråd så hittar du all info du behöver. Om du tänker att jörnkängan är 17mm längre än vad storleken säger, är det ju bara att räkna på hur mycket utrymme du behöver. T ex, din fot är 270mm, lägg till 10 för strumpor, 5 för svullnade fötter, och ytterligare fem i marginal. Då hamnar du på (270+10+5+5)-17=273, du kan då välja storlek 275...... Har jag fel?

M.V.H. FBJTOR

När du fick "fel", la du inte på någonting eller? Om du skulle beställa om, skulle du då lägga på 5mm eller ännu mer? Jag fick en rekommendation av Almogejakt att lägga på 5mm om man vill gardera sig för extra tjocka sockor, så jag kommer nog göra så...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Jörnkängor obrukbara, gungskor?!! Kläder 17
Karolina P Modifiera Jörnkängor = helgerån? Kläder 25
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
hallonraden jörnkängor Kläder 20
mattes Jörnkängor Kläder 1
Jörnkängor Kläder 1
packåsna Hjälp med att identifiera loppisfynd (Klättermusen) Kläder 3
danisko Hjälp med lundhagskängor Kläder 3
DoktorGlas Hjälp! Dragkedjan fastnade. Kläder 4
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
komfortPerZonen Hjälp att identifiera Lundhagskänga Kläder 3
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Buthon Hjälp med vandringskängor Kläder 13
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Viktorious Ont under fötterna - hjälp Kläder 10
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
Dovahluv hjälp en noob med vandringsskor :S Kläder 9
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
Jakut Hjälp mig att välja storlek Kläder 7
poijjan Hjälp med vandringsskor Kläder 26
svahn87 Hjälp med gaiters Kläder 20
Stadsmulle Hjälp en nybörjare överleva Kebnekajse, klädpacklista till rimligt pris Kläder 4
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
statemachine Hjälp med dunjacka. Kläder 7
strånghold Hjälp med Meindl-storlekar och läst inför kängköp Kläder 1
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
¤hej¤ Hjälp mina kängor! Kläder 13
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Tritorn Hjälp med Fjällrävens storlekar Kläder 7
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
myraakita Vandringskängor hjälp?! Kläder 12
Jimsson Hjälp: Minimalistisk vattentät fullzip byxa Kläder 27
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
waltruz Hjälp mig välja dunjacka Kläder 8
TheDude Hjälp vid val av mellanlager... Kläder 10
jotho Behöver hjälp med klädpackning till fjälltur. Kläder 33
mathias_h Hjälp att identifiera Haglöfs-jacka Kläder 8
waltruz Hjälp! Har jag köpt för stora Lundhags scout kängor!? Kläder 14
shiloh Hjälp hitta förstärkningsjacka Kläder 13
mårtenm hjälp mig hitta bra mellanlagerströja Kläder 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.