Jag blir tokig, hjälp mig med tips på bra bärstol!!!

Skriver bättre svar från datorn i morgon, men så länge... Alltså wow! Cykel kan fasen funka!!! Ja!!!

*surfar efter ny cykel*

*kliar mig i håret - barnsadel...*

;-)


(Läggning pågår :))
 
En röst på Norröna

Hej,

Trots det du skriver vill jag lägga min röst på Norröna. Det var med stor sorg jag insåg för ett antal år sedan att mina killar var för stora för den, men innan dess hade jag använt den massor.
Den var rejäl och passade mig perfekt. Om du har kompisar som äger en kanske du kan låna och ta en tur ? I värsta fall passar den inte och då är det bara att testa vidare.
Bärmes funkade kanon för mig. Har till och med använt den inne i köket när jag lagade mat för att hålla humöret och intresset uppe på de små.

Lycka till !
 
Everest

Hej vi har använt Everests bärstol till våra tre killar. Den senare modellen hade mer finesser och var riktigt bra. Jag tycker att den gott o väl kan mäta sig med de dyrare bärstolarna. Jag har burit barn på upp till 15-16kg utan problem.
Björn:)
 
Senast ändrad:
Haglöfs/Vaude

Vi hade en Blocketfyndad Haglöfs först, den funkade OK men inte så mycket mer. Vi tyckte inte riktigt att bärsystemet var tillräckligt, packutrymmet var för litet och det fanns inget regn/solskydd..
Det var också opraktiskt att inte kunna ställa ned bärstolen.

Vi ersatte därför vår Haglöfs med en Vaude Jolly Comfort som löste alla dessa problem.

Nu är vi inne på andra barnet med Vaudestolen och den har med några smärre reparationer funkat utmärkt. Rekomenderas.

Uffe
 
En sak till... Köp inte en stol du inte provat. Haglöfssäcken är säkert bra för många, men jag har testat en, och den var helt hopplös för en kort person (157 stolta cm). Axelremmarna fäste nästan fem cm över mina axlar med avbärarbältet på...

@SeñorCaca
Har den där ergobaby-saken ett ordentligt avbärarbälte?
Vi har använt en babybjörn till vår numera ettåring, och den duger väl till riktigt små barn (upp till kanske sju månader?) men nu gör det faktum att den placerar nästan all vikt på axlarna att jag undviker den.
 
<snip>
Det var också opraktiskt att inte kunna ställa ned bärstolen.
<snip>
Uffe

Jah tycker ställa ner är en överskattad funktion - med barnet i skulle jag aldrig våga ställa stolen ifrån mej utan att hålla i själv och då behöver den ju ändå inte kunna stå själv.
Utan barn så lyfter jag den likvärdigt enkelt från liggnade till stående.
Möjligen att lyfta i och ur barnet skulle bli lite enklare med en självstående bärstol men lutad mot benet eller annat fast föremål vid oi och ur funkar för mej.

/Patrik
 
Efter att ha prövat samtliga dåtida modeller gjorde jag efter en dansk bekants modell i markistyg en sittpåse som hängde lite asymetriskt i bärramen på min 70l ryggsäck. Asymetrisk för att barnet skulle kunna se över pappas axel. Det här fungerade väl med längre modeller allteftersom barnet växte, från 3års ålder ville hon bara gå själv och det var skönt. Även om man fick kläs sig lite varmare.
Fördelarna var att hon kom nära min rygg och ev kyleffekt från ramen isolerades bort med ett hemmagjort större sittunderlag. Under barnet fanns gott om plats för behövliga tillbehör som rena tygblöjor etc. Thermosarna och matpaketet fick rum i yttre sidofickor. Lätt lösning. Numera finns ju än lättare tyg i ripstop vilket jag skulle använt om den behövde nyskräddas.
Gav bort mina i olika storlekar till yngre kamrat med färskare barn. Även där blev den en hit. YMMV
go tur
 
Jah tycker ställa ner är en överskattad funktion - med barnet i skulle jag aldrig våga ställa stolen ifrån mej utan att hålla i själv och då behöver den ju ändå inte kunna stå själv.
Utan barn så lyfter jag den likvärdigt enkelt från liggnade till stående.
Möjligen att lyfta i och ur barnet skulle bli lite enklare med en självstående bärstol men lutad mot benet eller annat fast föremål vid oi och ur funkar för mej.

/Patrik

När barnet sover och man gör något tråkigt som att vänta på buss/tåg osv tycker jag det är guld att kunna ställa ner bärstolen. Funkar inte så bra om de är vakna...
 
Enkelt inställbar

Vi testade norrönan också men tyckte att vauden gick snabbare att ställa mellan mamma/pappaläge dvs justera rygglängden...
 
Ikea

hade en billig och hyfsad modell "Jokkmokk" som efter lite modifiering av fästet för höftbältet funkade fint för våra tre barn. Häftigast med första barnet toppbestgning i Alperna amning på toppen och 800 höjdmeter lössnö på telemarkskidor som nedfärd.

Köp en beg modell. Börja med en enkel och billig.

Thure
 
Macpac

Jag är nu inne på fjärde barnet i min Macpac (som börjar bli något sliten/saggig i höftbältet). Jag har tyckt att bärstol varit lysande, både för barn som har hatat vagn och för barn som gillat vagn (man blir ju så smidig själv). Alla barnen har gillat att sitta i bärstol.
Den har fungerat mycket bra och är inget problem att bära en hel dag. Jag köpte inte den dyraste modellen, utan en mellanvariant. Den dyraste hade för mycket vaddering etc så barnet kom för långt ut från ryggen (=dålig bärkomfort) och den billigaste var för enkel.

När jag provade satt Macpac överlägset jämfört med Vaude etc, men det gäller ju mig och min rygg. Jag rekommendera starkt att prova om du har möjlighet.

Jag gillar dessutom att det är en enkel variant med lite "lull-lull". Så här i efterhand så är jag dock väldigt glad att den har 2 fack för packning. Man behöver ju nästan alltid ha en extra tröja, en frukt, kanske en extra blöja etc med sig. Det blir krångligt att få med sig om man behöver en extra väska.

Macpacen har också fördelen att designen är så avskalad (inga soltak etc) att man kan sätta ett andra barn på axlarna när man har ett barn i bärstolen, vilken kan vara praktiskt i många situationer.

Anders
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...