Söker en bra dagstursryggsäck med lite speciella krav

Hej! Kan finnas tusen trådar med samma syfte men jag hittade inga när jag sökte så jag hoppas jag inte dubbelpostar alltför mycket.

Det är så att jag söker en ryggsäck som jag ska konvertera till fotoryggsäck (ganska enkelt o bara köpa en insats till kamera+objektiv).

Hursom behöver den här ryggsäcken ha några specifika funktioner som jag har lite svårt att hitta.

Den ska ha ett riktigt bra bärsystem, som gör att det är lätt att bära (Utan att man får ont i rygg/axlar/nacke) och gärna andas bra då jag blir sjukt svettig :)

Den ska vara slittålig (Då jag tänkt ha den ett tag om jag hittar en bra).

Och det viktigaste som kanske är öppningarna.

Den måste gå att öppnas helt framtill eller baktill och den får också gärna ha toppmatning.
Detta är det jag har problem att hitta. En bra ryggsäck med båda dessa öppningar. Oftast öppnas den på sidan på sin höjd eller bara upptill. Men jag behöver ha öppning av i princip hela fram/baksidan då jag lätt ska komma åt min fotoutrustning.

Jag gissar på att jag behöver en säck på ca 30-40l då det även ska gå att packa ombyte och mat och dylikt.

Bra är även om den har fästen för tex yxa/skidor/nånting annat som man kan använda att fästa stativet i.

Min utrustning väger ungefär 8-10 kg beroende på vilka objektiv som följer med och sen tillkommer ju vikt för vatten och mat och ombyten också.

Ett annat plus är om den har plats för en camelpack.


Pris är inte avgörande då jag gärna vill få en bred bild av vad som finns på marknaden.

Gör en del bergsvandringar, som oftast i Norge och då dagsturer/natturer (inte så många turer som sträcker sig över en dag om man inte skulle gå vilse då.) Annars blir det en del skogsturer och dylikt också.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Mvh
Isak

http://blogg.isakbergwall.se
 
Hej!

Har kollat in Fstop gear (och de flesta andra dedikerade fotoryggsäckarna) Men tycker ingen verkar ha lika bra bärsystem som en dedikerad "natur" rygga har.

Det är dock ifrån Fstop jag tänkt köpa själva kamerainsatsen.

Vad jag har hört om Fstop är att det inte är jättebra kvalitet samt att jag såg nånstans att det inte var så superbra bärsystem på dom heller. + att dom e lite dyra (nu sa jag ju att pris inte var nån issue men det blir säkert det när man väl ska köpa :) )

Men tack för ditt svar!!
 
Lowe har haft ett par stora modeller med vettiga bärsystem. Titta på deras fotosäckar. Glöm aldrig att det du bär i säcken hinner du aldrig jobba snabbt med. Kameraremskrok på vanliga ryggsäcken är många gånger mer funkis.
 
Tycker inte Lowe pros ryggsäckar är jättebekväma + att dom verkligen skriker fotoryggsäck :)

Jag fotar till 99% landskap stora och små så snabbhet är oftast inte något jag är beroende av :)

Och om man är i en situation där man snabbt vill åt kameran bär jag den på stativet över axeln i allafall..
 
Hallå där Isak..

Jag kör med en Fjällräven Helags på 40 liter. Hyffast bärsystem i den men tyvärr inte frontöppning vilket knappt någon ryggsäck verkar ha. Varför vet jag inte då frontöppning är det smidigast man kan ha enligt mig. En idé är ju att köpa en ryggsäck med toppöppning och sen sätta i ett par dragkedjor i fram och göra en egen frontöppning. Skulle inte det gå ?

Mvh // Johannes
 
Hej Glännman! Det va längesen!

Jag kör idag med en Norröna Fusion 35L som jag lät en skräddare göra en frontöppning på. Och sen sydde jag inredningen själv. Det funkar sådär.. Dragkedjan kärvar konstant och den är i minsta laget för att få med sig ombyte och mat och sådär.. Därför jag är på jakt efter en något större (Skrev nog lite fel i mitt inledande inlägg jag söker en säck i 40-45 l klassen :) )

Toppmatning funkar ju utmärkt för att ta upp och ner själva kameran men front/baköppningen behövs ju som sagt för att komma åt objektiv o så..

Vad jag tänkte med en ryggsäck som är både frontmatad och toppmatad är att man kan komma åt alla kameragrejjer från fronten och ha packningen "ovanpå" kamera insatsen och komma åt den från topplocket. Det är väl iofs inte det mest optimala och bära tyngst i botten eller?
 
Jag kan inte riktigt din kamerautrustning Isak men kan inte påminna mig om du har några längre teleobjektiv ?

Går det inte lika bra med en toppmatat ryggsäck med mycket fickor på då så du kan organisera bättre ? Det var vad jag kollade efter när jag skulle ha en kamerasäck i alla fall. Min helags har två fickor på sidorna där jag antingen kan ha objektiv i båda, eller som jag brukar ha, ett 80-200 på ena sidan och en termos/vattenflaska om jag har med mig det på andra sidan. I huvudfacket har jag först regnkläder i botten, sen står 500at på dom med kamerahuset på. Några små fasta objektiv, extra strumpor, vantar, kläder eller vad man nu vill kan man slänga ned i topplocket. Finns även en frontficka där jag brukar ha fikat, anteckningsbok m.m

Ska jag inte ha med mig 500at kanske jag tar en mindre ryggsäck, eller så tar jag denna om jag ska ut och tälta för då får tält, sovsäck och maten plats i huvudfacket och resterande grejjer i sidofickor, topplock m.m..

Dock är det nästan lika ovanligt med ryggsäckar med många fickor som det är med frontöppnade ryggsäckar. Men bara nästan ;)

Mvh // Johannes
 
Hehe ja det verkar vara svårt o hitta den perfekta ryggsäcken alltså :)

Det längsta jag har är faktiskt ett 80-200 (med 2x konverter på som längst) Så det är inga jätteobjektiv vi pratar om.. Men när man ändå köper ny ryggsäck kan man ju planera för eventuell ny utrustning.. Kanske ett 400/4 max inom 20 år ;)

Annars är det ett 17-35 och ett sigma 150 som brukar hänga med.

Det med fickor på sidorna var ju smart! Men då lär man nästan ha nåt som skyddar objektiven, fast det finns säkert o köpa några objetkiv strumpor eller "singel" kamerafack så att säga..

Det blir som sagt mest dagsturer men om man tex ska ner till alperna o vandra så kan man ju behöva lite mer kläder + sovsäck o dylikt.. Men har ju oftast en fru med mig på längre vandringar så hon får ju också ta o bära lite trots att det strider mot ens gentlemannaprinciper haha.

http://www.deuter.com/en_US/backpack-details.php?category=117&artnr=33530 Denna hade nog varit nice om den hade funnits i en större variant! Zippad på ryggen, vilket ökar säkerheten om man reser med den (och har den på sig) så kan man lugna sin smått paranoida sida också!

Jakten går vidare!
 

Bilagor

  • 360x500_3536_TransAlpine32EL_7410_12.jpg
    360x500_3536_TransAlpine32EL_7410_12.jpg
    121.4 KB · Visningar: 2,225
Hej Thureb! Tack för tipset, har inte kollat igenom deras säckar tillräckligt noga ser jag nu :)

Mitt stativ väger 2.5 kg inkl kulled så det är ingen jättestor vikt..

Har inga bra fästen på min nuvarande ryggsäck så det har blivit att man burit stativet i handen mest, det är dock ganska skönt o ha en "stav" (även om det är världens klumpigaste stav haha) När man är ute o går i blockterräng.. Men helt klart skönare vore o ha det på ryggen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.