Hjälp sökes,Tips runt Kungsleden 6-7 dgr ?

Hej,

Vi behöver lite hjälp då detta blir första gången så långt norrut för oss.
Inga bra kontakter att fråga så nu behöver vi eran hjälp.

Lite vad vi är ute efter,

- Vi är två vuxna i god kondition och vandrar gärna. 38 år.
- Hund i god kondition, klövjetur.
- Ca en veckas vandring. 6-7 övernattningar.
- Blandning mellan tält och stuga.
- Ett par mil per dag.
- Möjlighet att proviantera ca varannan dag (för att lätta packningen)
- Vi kommer flyga från Småland till Kiruna med hund så gärna bra anslutningsmöjlighet till Kiruna, buss, mm.
- Tiden vi tänkt är någon gång i Juli/Aug. (flexibla)
- Tänkt att avsluta vid Kebenekaise fjällstation med ett par dagar på "hotell.." (inget måste)


Vår första tanke var Abisko - Nikkaluokta.

Men, nu har vi "hört" utan att veta... att det är väldigt mycket folk ?

Vet att det är lite upp till var och en att bedömma, men är det väldigt mycket folk ?
dvs att man inte alls är "ifred" ? Om ni som varit där, hur många skulle ni gissa på att man stöter på varje dag ?

Träffa lite folk då och då, och givetvis vid stugorna är ok för oss.


Är det någon som kan tipsa på en tur ni tror kan passa oss ?
Även om den inte följer huvudlederna hela tiden men ändå med alla upplevelser.

Kanske har någon av er gjort en liknande tur som ni tror vi kan få tips på ?

Sarek verkar lite väl ödsligt för oss men det ska inte vara tipspromenad heller....


Hoppas ni kan hjälpa oss inför första vandringen i fjällen.
 
Naturligtvis påverkar andras åsikter eran fjällvandring. Om ni hört och läst att det är mycket folk exempelvis på den sträcka ni skulle vilja gå på, så kanske det är så. Frågan är mer om man ska påverkas av andra..

Personligen tycker jag att det ni själva föreslår är ett alldeles utmärkt val, sträckan ni tänkt att gå. Dessutom om ni går med hund och tänkt dels övernatta i tält eller kanske bo i stuga. Dessutom finns det mat att köpa i stugorna. Dock inte hundmat längre.
Vill ni undvika folk ifrån Abisko, så välj då att gå genom någon av de tre andra dalarna söderöver. Sedan kan ni gå exempelvis på andra sidan av Kungsleden, vid sjöarna och när ni kommit till Alesjaure kan ni gå på andra sidan igen dvs den gamla leddragningen upp till Tjäktja. Vill ni gå orösat kan ni gå på andra sidan Tjäktjajokken i princip ner till Singi och gå över någon bro där..
Ni kan gå ner genom Vistas, över Nallo, eller hur ni nu vill..

Hur som helst, det finnes längs Kungsleden ett oändligt antal variationer att göra. Med utgångspunkt ifrån stugor och med lite fantasi kring karor kan man i princip lägga upp helt otroliga små rutter och kringel-vägar, utan att behöva gå i hälarna på andra vandrare.

Det är en stor överdrift att påstå att det är påfrestande med folk. Ni bör naturligtvis undvika detta ‘Fjällräven Classic’ första veckan i August. Efter skolstarten anser många att det är lite mindre folk.

Sista delen av Augusti månad anses som bästa tid.

I Sarek går det inte att vandra med hund eftersom det är Nationalpark.

Överallt i fjällen är det dessutom renbetesland.
Om ni har sådan där löplina till hunden är det bra. Ingången klövjeväska är en annan grej. Likväl som att hunden funkar med den så att den inte får skavsår eller vantrivs.. Tänk på att hunden äter mer i fjällen än hemma.
Det går således alldeles utmärkt att ‘få vara ifred’ längs Kungsleden eller runtomkring där.
 
Jag har gått Abisko-Nikkaluokta några gånger, och tagit två olika "ersättningsetapper" istället för motsvarande delar av Kungsleden vissa av gångerna:

* Abiskojaure - Unna Allakas - Alesjaure
* Alesjaure - Vistas - Nallo - Sälka

Båda etapperna är trevliga, och du har hela tiden butik på max två dagsetappers avstånd (även om butiken i Vistas är ganska liten).

Jag har gått i början av augusti, och längs de delar som inte går längs Kungsleden har det varit ganska glest med folk.
Å andra sidan tycker jag inte det var så mycket folk längs Kungsleden som det ibland brukar beskrivas som här på Utsidan. Undantaget är Kebnekaise fjällstation, som de år jag varit där (2006-2009) varit enormt överbelastad i början av augusti.
 
Har själv gått kungsleden både Abisko-Nikkaluokta och Nikkaluokta-Saltoloukta tidigt i Augusti, och att hävda att det är mycket folk är en stor överdrift. Visst, troligtvis möter ni några per dag men i min mening inte så pass att det kommer påverka er upplevelse. Dock tycker jag att ni gott kan undvika Kebnekaise fjällstation, för där tycks det alltid vara mycket folk (bland annat små sminkade tanter med handväska). Är i ni i närheten och har kraft kvar i benen så är det väldigt vackert i tarfaladalen, stuga finns hos stf Tarfala.

Fina sträckor, och med många variationsmöjligheter. Proviantering finns i de flesta STF stugor som finns med 1-2 mils mellanrum utmed kungleden.
 
Senast ändrad:
Ni är bäst, tack för alla tips och svar.

Alternativet vi ska studera i kväll är följande:

dag0, Resa från Jönköping-Arlanda med bil, Flyg till Kiruna med hunden. Kiruna-Abisko m. buss.

dag1, Abisko - Abiskojaure
dag2, Abiskojaure - Unna Allakas
dag3, Unna Allakas - Alejaure
dag4, Alejaure - Vistas
dag5, Vistas - Nallo
dag6, Nallo - Sälka
dag7, Sälka - Singi
dag8, Singi - Kebnekaise
dag9, Kebnekaise (eller annan viloaktivitet i området)
dag10, Kebnekaise - Nikkaluokta

Hur tycker ni detta verkar, missar vi något väldigt viktigt ?

Sedan lämpligt transportsätt med hund till Kiruna flygplats för resa hem.

- Vet någon om man får ha hund på linje 92 Länstrafiken Nikkaloukta-Kiruna fpl. ?
Samt linje 91 för resan från Kiruna fpl till Abisko ?

Någon som har erfarenhet om flygburen till hunden, Kan man hyra in den någonstans på Kiruna flygplats ? (stor bur, RR)

Tack igen

Thomas & Linda
 
Hejsan,

är det inte smidigare att ta tåget? visst är det ganska långsamt, men man kommer hela vägen fram till Abisko och ni slipper släpa med er flygbur och grejor.

Jag har provat alla alternativen (flyg, tåg & bil) och tyckte tåget var klart smidigast (har iofs aldrig rest med hund)

//T
 
Flyga med hund..

Ja naturligtvis får du ta med dig hunden på bussen.

När det gäller flyg så..(i alla fall förr i världen) ville flygbolaget SAS att man ‘köpte’ deras speciella hundbur. Kostade då en ansenlig summa pengar: 4500 kr för själva buren. Det var på monopolets tid.
Och den var inte ens heller vidare stor. 90x70 cm.
Man kunde sedan lämna in denna klumpiga plastbur på flygplatsen i Kiruna för tillbaka-resan för 50 kr/dagen - då. Hur annars göra?
Hundbiljett, kostade då, faktiskt lika mycket som en personbiljett. Då: År 1998, kostade alltså: hund + en person, plus hundbur detta: 4300 t or Sthlm/Kiruna, plus hundbur 4500, plus hund 4300 t or. = 13.100kronor..
Trettontusenetthundra kronor år 1998, var en ansenlig summa pengar. Jag kunde åka till Tahiti för den summan då.

I dag, tror jag, det är billigare med hund: 400/500 kr för hunden bara. Men, men, nu får du kolla vilka bolag som flyger till just Kiruna och vilka villkor som gäller för en stor hund. Vad jag förstår är eran hund större än åtta kilo i alla fall.. Under åtta kilo får du ta den i kabinen.

Jag skulle råda dig att i dag kolla igenom det här med flyg, hundbur, villkor, och allt innan du planerar en resa till fjällen.


Är inte hunden flygvan heller, så är det inget vidare att skrämma upp den med en flygresa, inpackad i en trång hundbur.
Tänk lite på eran ekonomi och tänk på er hund.
Tror nog att det är bäst att åka tåg, hur trist det nu är med hund. Bil är en annan grej, men då måste du parkera bilen i Kiruna.

Har själv hund, en spets: Norsk Buhund, väger 22 kilo.

Frågan om att flyga med hund till fjällen är fortfarande en komplicerad och kostsam grej!. Bara gå in och boka biljett är idag lätt och billigt. Flög själv för 600 kr. hem till Stockholm ifrån Kiruna i höstas. Men med en hund måste du boka i förväg och då är det andra priser som gäller för både dig och din hund, eftersom det blir ett datum du då bokar. Du måste dessutom checka in din vovve ett bra tag innan, och vissa bolag tar tyvärr inte heller hund. typ: RyanAir eller Malmö Aviation.
Det här som således var enkelt, blir alltså helt plötsligt: knepigt, dyrt och omständligt.
 
Bara en liten kommentar: Sarek är definitivt inte ödsligt under högsäsong. Tvärtom, det är förmodligen det område i fjällen där det är mest folk, efter Abisko - Kebnekaisefjällen och västra Jämtlandsfjällen.

Jag håller med, Sareks klassiska dalar är mycket bevandrade och vid Smaila är det rena rama folksamlingen under högsäsongen, så att tala om vildmark är en sanning med modifikation. På dessa platser märks det också att naturen är påverkad.

Vill man ha vildmark ska man följa topparna och glaciärerna.
 
Ni är bäst, tack för alla tips och svar.
dag1, Abisko - Abiskojaure
dag2, Abiskojaure - Unna Allakas
dag3, Unna Allakas - Alejaure
dag4, Alejaure - Vistas
dag5, Vistas - Nallo
dag6, Nallo - Sälka
dag7, Sälka - Singi
dag8, Singi - Kebnekaise
dag9, Kebnekaise (eller annan viloaktivitet i området)
dag10, Kebnekaise - Nikkaluokta

Tycker att det ser ut som en trelig tur. Lagom långt mellan de olika bastu längsvägen. Specielt bastun i Alesjaure får inte missas. Ni har valt att besöka några av de finast stougorna i området. Jag gillar Unna Allakas, Nallo och vistas stugorna. Kanske för att de är lite mindre besökta. Vidare är det smart att hålla ner distanserna per dag, det tillåter mer utrymme för att kompensera för dagsformen. För att inte tala om utrymme för de där småturerna utan man bör göra.

Därför kommer här nu några småturer man kan göra:
På vägen mellan Unna Allakas och Alesjuare finns det en fin utsiktstopp precis ovanför Alesjaurestugan. Det är den lilla toppen öster om rengärdet öster om Alisbuoldda. Därifrån får ni en underbar utsikt över sjönarna och dalgångarna. Det är lämpligt att lägga packningen vid leden och bara göra en liten avstickare till toppen.

Vid Vistassrugan finns en annan mycket vacker utsiktspunkt vid höjd 1032, uppe vid sjön Vássaloamijári öster om stugan. Lite längre lite mer höjd meter men gudomlig utsikt över vistasdalen och in i Stour- och Unna Reaiddávággi.
264fce0072d47b05e3f53266f7e339fb.jpg


Nallosrugan har också sin egna utsiktstopp, 1333m söder om stugan. Den når man genom att runda runt och komma upp söderifrån.

Ha en god tur.
/Hans
 
Tack alla ni snälla som delar med sig, speciellt Hans för de senaste fina tipsen,

Vår lilla kommentar om att Sarek var lit "vilt" för oss var med tanke på Stugor, proviantering och att vi gärna
företrädesvis går någolunda ledat.

Om någon av er läst svaret om att flyga med hund skulle vara besvärligt så kommer här ett par färska
kommentarer,

Buren,
Ja man behöver en godkänd bur och den är ganska dyr i inköp.
Men vi lånar en av en snäll Hundägare vi hittade på nätet.

Flyget,
Vi flyger med SAS och deet är inga problem att boka som anligt över nätet
men att man sedan ringer och "bokar" in buren på samma flyg.
Det är för att försäkra sig om att det finns plats i lastutrymmet.

Lastutrymmet har samma kabintryck som övriga planet samt är uppvärmt.

Kostnaden för vår hund är 300/tur.
Vår hund är stabil och har inga problem att flyga en kortare tur som denna 1:35 h.

Vi tar mycket hellre 1,5 h i flyg än bil i flera dagar för hundens skull (och våran...)

Gällande tåg med hund så tar det lååång tid och man får inte en kupe eller sovvagn.

Tack även för tipsen att man får ta hund på bussarna Kiruna fpl - Abisko / Nikkaloukta-Kiruna fpl.

Thomas & Linda










,
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
filipjonsson Hjälp sökes, ca 5 Dagars vandring i Norge! Fjällvandring 8
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
HappyL Vill ha utmanande turtips - hjälp! Fjällvandring 9
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
Jo79 Abisko må-to i augusti- Hjälp! Fjällvandring 12
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
Struensee Behöver hjälp med att planera Sarekrutt! Fjällvandring 6
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
diHib Fortfarande inte lyckats bestämma mig, Hjälp! Fjällvandring 12
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
Marcus.ostlin Hjälp! store skagastolstind Fjällvandring 7
Struensee Hjälp angående klädesval på fjälltur önskas! Fjällvandring 6
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Struensee Hjälp mig att hitta en lämplig fjälltur! Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
Franca Hjälp med att välja kök Fjällvandring 28
username2 Lunndörrsfjällen hjälp med planering Fjällvandring 4
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
mackan_85 Sarek 2016 Augusti, välja väg. Hjälp. Fjällvandring 22
ansoo Hjälp med planering Fjällvandring 3
Miss Yster Haglöfs Skarja - Vill ha! Hjälp önskas! Fjällvandring 24
F.Johan.S Hjälp oss! Hiking/Fiske i Norge, utgå från Trondheim Fjällvandring 0
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Mattias33 Hjälp mig välja rutt!!! Fjällvandring 5
sofus81 Hjälp mig med min packlista Fjällvandring 33
Imasy Vandra med barn - Hjälp med allt :D Fjällvandring 19
Loni Hjälp med ruttförslag Kungsleden Fjällvandring 8
Picea Hjälp mig välja kurs (glaciärvandring/klättring) Fjällvandring 7
Hagge17 Oerfaren och ska vandra Kungsleden i september, behöver er hjälp! Fjällvandring 41
skallagrimson Hjälp med rutt och distans... Fjällvandring 7
tonidondondonnelly Hjälp - Gåsen Fjällvandring 2
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
skallagrimson Hjälp med utrustning Fjällvandring 10
daywalker Hjälp med tidigt sommar vandring Fjällvandring 17
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
Gunnar81 Behöver lite hjälp Fjällvandring 6
iTrekk Hjälp, turer Eidfjord/Hardangervidda Fjällvandring 0
Slarva Hjälp med turförslag Fjällvandring 5
Jamali Från Sarek till Stora sjöfallet/Padjelanta...Hjälp tack! Fjällvandring 7
Jokkmokkguiderna Sarekälskare hjälp mig! Fjällvandring 24
bahlgren8 Abisko juli/aug 2012 - hjälp med ledförslag Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.