Jämställdhet i friluftslivet?

Min dotter är sedan 2år tillbaka färdig polis och jobbar ute på fältet. Hon är 165cm lång och väger 55kg och jag kan intyga att hon klarade alla fysiska proven alldeles utmärkt. Det var samma prov som killarna gjorde. Men säkert fanns det killar som klarade det ännu bättre och ändå inte blev antagen. Stor vikt läggs på det psykologiska provet och att ha rätt attityd. Där fallar många killar bort men även tjejer.
Dessutom kan min dotter flera språk eftersom vi (min man och jag) är båda invandrare från olika kulturer och religion. Hon är född här, talar perfekt svenska och haft mycket bra betyg i skolan.
Varför skulle hon vara en sämre polis än en fysiskt starkare kille? Inom polisen finns det många olika tjänster där fysiken inte är det viktigaste.
Hälsningar
Veni
 
Håller helt med Veni.

Vad ger det för bild av polisen om den bara består av testosteronstinna (framförallt) vita män? Nej, långt mycket viktigare att alla grupper i samhället kan känna sig representerade i kåren än att bara de som är fysiskt starkast kommer in.
 
Ett stort problem i Sverige är den nästan överdrivna rättviseönskan vi har. Det har lett till att man inom offentlig sektor alltid vid rekryteringar kan råka ut för att en som inte fick jobbet begär ut CV och sånt för den som fick det och sen nagelfar det hela. Då gäller det att som arbetsgivare kunna visa svart på vitt att man valt rätt.

Man vill motverka rasism, diskriminerig och godtycke. Jättebra ambition men det har lett till att man måste definiera väldigt hård vilka krav som gäller och hur de ska viktas. Vill man sen i något fall frångå dessa krav (tex för att öka andelen invandrare inom polisen, kvinnor inom brandkåren eller män på BB) så får man räkna med att hela debatten om kvoteringar kommer som ett brev på posten.

De allra flesta anser att en diversifierad arbetsplats överträffar en homogen sådan, men sålänge man med de lagar vi har idag aktivt driver det hela mot homogena arbetsplatser och som enda väg mot diversifierade får en kvoteringsdebatt så kommer detta att forstätta vara känsligt.

Om Sverige kunde sluta upp att överreglera allt och faktiskt inse att ibland är gut-feeling och andra mera svårdefinerade saker också viktiga i en rekrytrerings/tillsättnings/ansökningsprocess så skulle vi slipppa debatten som kommer varje gång man vill göra avsteg från dessa sina väldefinierade kravlistor. (som btw mest är väldefiniereade men inte för den delen behöver vara varken korrekta, rättvisa eller intelligenta)

Christian
 
Veronika, det är väl ingen i tråden som säger att kvinnliga poliser skulle vara sämre?
Problemet är inte huruvida kvinnor de facto kan göra jobbet, utan hur de uppfattas. Med inkvotering och lättare intagningstester riskerar man att få poliser som förminskas i busets ögon, som inte är några "riktiga" poliser. Det kommer att bli ett stort problem för polisen om ett sådant tänk sprider sig.
Vad det gäller fystesterna i sig så tycker jag man bör tänka ett varv till och pröva att vända på frågan. (En tankeövning som faktiskt är väldigt bra i många situationer!)
Om kvinnor inte behöver ha lika hårda fystest som män för att komma in på utbildningen men ändå bli lika bra, eller lika dåliga, poliser som männen, varför har man då så höga krav för män? Varför inte sänka intagningskraven rakt över för alla om det uppenbarligen räcker med den nivån?
 
Så mycket jag vet har kvinnor och män lika hårda fysiska tester när de antas till polisutbildningen. Det diskuteras från högre nivå om man ska i framtiden göra det lättare för kvinnor att komma in för att få mer kvinnor in i poliskåren. Det är inte alls bestämt att det ska bli så. Man pratar också om en särskild högskol certivikat och en lägre, det betyder en mera utbildat polis som går en 3årig utbildning och en mindre på 1 år. Om man vill kalla det A och B- poliser vet jag inte. Det kanske behövs, vad vet jag... Min dotter är iaf emot det och tycker att det inte ska tummas på de fysiska kraven för tjejer. Hon skrev dessutom ett protestbrev angående det till ministern...
Veni
 
+1 på Almgren. Just inom polisyrket måste diversifiering i sig vara en tillgång. Inte bara för trovärdigheten bland folk, utan också för möjligheten att lösa problem. I en grupp på 10 poliser så är det tex en klar fördel om fler språk än två finns representerade. Och det åstadkommer man inte genom att höja (eller sänka) kraven på individnivå, utan genom att erkänna att spridning i kulturell bakgrund etc är en tillgång i sig. Just detta säger man väl inte minst inom näringslivet, och där handlar det inte om att vara rättvis, utan om att tjäna pengar.
 
Vid vissa yrken, ambulanssjuksköterskor, brandmän och poliser i öppen tjänst spelar faktiskt ibland råstyrkan roll. Det är då det händer och ett avgörnde skall ske.
Almgren har ett stort plus här.

I det militära på vissa jägarförband ville kvinnliga PV anställda med ut på fältövningar. SFDs standardutrustning orkade de inte flytta från SFD. Inget besök på tygavdelningen, det behövdes inte.
Fältmässig och självförsörjande blir tugnt vare sig man skall gå civilt 3v i ödemarken eller i grönfläckigt.

Som tur är kan inte alla allt, men det vi kan tillsammans är fenomenalt.

Ego betvivlar inte att en del kvinnliga poliser är jätteduktiga, (känner några riktigt duktiga) men tyvärr har ego sett poliser både av hon och hankön som behövt uppbackning där de borde kunnat lösa situationen på två.
 
Jag håller med. Titta på det synnerligen vidriga fallet med den ihjälslagne kvinnlige vårdare - en späd liten tjej som man skickar att hantera brottslingar, hennes backup var också tjej.

Hade det varit två stora karlar så hade det antagligen inte hänt.


Kvotering ÄR vansinne - och kvotering innebär alltid att någon diskrimineras. Det är själva essensen av kvotering.
 
Så mycket jag vet har kvinnor och män lika hårda fysiska tester när de antas till polisutbildningen.

Det stämmer tyvärr inte, länk.

Om vi fortsätter på spåret att kvinnliga poliser inte är sämre än manliga så kvarstår då frågan varför måste en man prestera bättre för att vara lika bra som en kvinna? Olika intagningskrav blir enbart absurt i slutändan.

Sen håller jag med Almgren, polisen behöver spegla samhällets sammansättning och vi kan inte enbart ha vita, manliga poliser. Lika lite som vi inte enbart kan ha kvinnor med invandrarbakgrund. Ombyte förnöjer som reklamen säger.
 
Ahh, du tänker på de partier som i sin välvilja gjorde så att brandman Simon inte fick jobb? Han råkade vara svensk. Södertörns brandförsvar ville, i sin iver att vara så duktiga som möjligt, bara anställa kvinnor och då helst såklart invandrarkvinnor.

Sedär, så det kan gå när vi ska vara duktiga. En svensk var inte ok, i Sverige.

http://www.dn.se/sthlm/diskriminerad-brandman-fick-skadestand

Tror vi att detta skapar mer eller mindre motsättningar?

Nej jag tänker på de som faktiskt anser att vissa människor är mindre värda och inte ska ha lika rättigheter på grund av sitt ursprung eller sexuella läggning.

Jag hoppas verkligen inte att du använder exemplen med kotering för att försvara deras vidriga människosyn?
 
Min dotter är sedan 2år tillbaka färdig polis och jobbar ute på fältet. Hon är 165cm lång och väger 55kg och jag kan intyga att hon klarade alla fysiska proven alldeles utmärkt. Det var samma prov som killarna gjorde. Men säkert fanns det killar som klarade det ännu bättre och ändå inte blev antagen. Stor vikt läggs på det psykologiska provet och att ha rätt attityd. Där fallar många killar bort men även tjejer.
Dessutom kan min dotter flera språk eftersom vi (min man och jag) är båda invandrare från olika kulturer och religion. Hon är född här, talar perfekt svenska och haft mycket bra betyg i skolan.
Varför skulle hon vara en sämre polis än en fysiskt starkare kille? Inom polisen finns det många olika tjänster där fysiken inte är det viktigaste.
Hälsningar
Veni

Din dotter är säkert en bra polis och en glädje för kåren. Problemet är om man kvoterar in andra kvinnor med sämre resultat för att få upp en 50/50-kvot. Då kommer de kvinnor anses som sämre poliser och eftersom man inte kan veta att just din dotter är där av egna meriter kommer misstänksamheten spilla över på henne också. Jag skulle bli heligt förbannad om jag blir misstänkt som en sämre lärare för att man skulle kvotera in manliga lärare med sämre utbildning. Skulle så ske byter jag jobb!
 
Nej jag tänker på de som faktiskt anser att vissa människor är mindre värda och inte ska ha lika rättigheter på grund av sitt ursprung eller sexuella läggning.

Jag hoppas verkligen inte att du använder exemplen med kotering för att försvara deras vidriga människosyn?

Nu vill jag att du visar var något parti skriver i sitt program att de anser det du säger.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.