Dags att jämföra de bästa tjejerna med de bästa killarna?

Varför är det roligt att tänka att skillnaden är mental (till kvinnors fördel) och inte kroppslig? Jag tror inte det är nån skillnad alls när det gäller de flesta saker...

Det handlar inte om vad vi tycker är roligt att tänka. Ingenting talar för att kvinnor skulle ha mer än möjligen marginella fysiska svagheter som klättrare, jämfört med män. Ingen säger heller att det finns mentala skillnader (relevanta för klättring) med någon sorts genetisk grund. Däremot tror jag att samhället i allmänhet och idrotten i synnerhet sätter en lägre ribba för tjejer. Vinn damernas tävling och du är SM-mästare... Men det är du ju inte egentligen (även om minst en kvinnlig klättrare tangerar de bästa svenska killarna), du är bara tionde bäst, eller nåt. Min poäng är att det är dags att sikta högre. Visst, det kan dröja med en kvinnlig totalmästare, men målsättningen för en idrottskvinna borde ju vara solklar!
 
Den där distinktionen är inte helt okomplicerad. Jag tror till och med den är helt fel, det har inte med etnicitet att göra utan det faktum att både barn och vuxna springar väldigt många mil varje dag, till och från skolan, till och från jobbet. Det enda det bekräftar är att ju mer man tränar ju bättre blir man. Och detta förhållande berör säker också könen. Ju större intresse och träning, ju större effekt får det.

Är den vita medel- och överklassen bättre på att klättra eftersom de är extremt överrepresenterade, eller beror det på att vi har råd med utrustningen? ;)

Vad gäller klättring är sporten så ny så det har säkert mest med tillgänglighet att göra. För löpning däremot finns det studier som visar på att det finns skillnader i viktfördelning i kroppen som bl.a gör nordafrikaner starka i långdistans. Man har där även jämfört ungdomar med samma träningsbakgrund och sett stora skillnader, alltså inte bara tittat på resultat i stora tävlingar. Senaste Filter hade en intressant artikel på temat!
 
Såg för några år sen ett tv-program om det där.
Man gjorde oerhört ambitiösa studier, och först var man på villovägar med nåt mått på benet eller fotbladet, men sen tror jag man ändå kom fram till nån signifikant skillnad på benstommen.

Det kändes faktiskt långsökt, men jag vill ändå minnas att man ganska tydligt påvisade att man hade hittat förklaringen.
Det kan ha varit i Vetenskapens värld.
 
Ingemar Stenmark var den senaste vita boxaren som hade "bältet".
Vitali Klitschko, Wladimir Klitschko, Nikolai Valuev, Oleg Maskaev, Alexander Povetkin, och Corrie Sanders, för att nämna några få av de tio senaste årens "vita" tungviktsmästare.

För övrigt tror jag inte att killarna som klättrar fartrekord på The Nose tar större risker än någon annan här på forumet.
Jisses.
 
Ska man se någon utveckling eller tendens inom klättringen så kanske det är en större östeuropeisk dominans. Jag tror inte ett ögonblick på att slaviska gruppen bredvid österikare har bättre genetiska förutsättningar (bättre uttryck än etnicitet som till rätt stor del också är kulturellt betingat), men däremot kan motivationen vara större, eftersom det kan finas begränsat antal framgångsvägar annars. Detta kan även vara en faktor inom löpningen. Vi har i västvärlden ett försprång genom tillgång till tid och ekonomi och dominerar därför inledningsvis nya sporter, men det är inte alls given på längre sikt.

En liknande faktor kan vara landets geologiska förutsättningar. Det finns t ex begränsat med danskar i klättringseliten, medan de istället finns inom cyklingen. Genetisk skillnad? Nja...

Det går att problematisera mycket som helst och utan att påstå någon har rätt i ett eller annat, så tycker jag lärdomen är att man ska vara försiktig med förklaringar till varför det finns skillnader utan att ha mycket tydliga vetenskapliga belägg för påståendet. Det gäller även skillnader mellan könen. Jag håller helt med om att klättringen är långt ifrån att närma sig sitt potential och att vi säkert kommer se både män och kvinnor prestera långt bättre än vad vi är vana vid idag. Och jag håller helt med om att det är roligt att spekulera ;)
 
Vitali Klitschko, Wladimir Klitschko, Nikolai Valuev, Oleg Maskaev, Alexander Povetkin, och Corrie Sanders, för att nämna några få av de tio senaste årens "vita" tungviktsmästare.


Jisses.

(såklart menade jag Ingemar boxaren och inte Ingemar skidåkaren.. här ser jag att jag inte blint borde lita på något man hör ifrån en kollega).

Det finns så många olympiska medaljer, och paralympiska medaljer med för den delen, att det borde rimligtvis räcka med en medalj till varje idrottare. Kvinna 100, 200, 300, 400 meter osv.. Simning/löpning/skytte och gymnastik är sporter som är helt nerlusade med olika sorters medaljer för nästan jämförbara prestationer. Hur korar vi den bäste idrottaren? Är det han som sprang fortast på 100 meter, eller han som sprang fortast på 200 meter? Varför tar jag upp det här nu? Jo, eftersom jag tycker det är trevligt när sporter har olika klasser, visserligen sänker idrottare ribban genom att bara behöva vara bäst i sin klass (Tunisiens bästa hockeylag, någon?). Låt damer och herrar tävla var för sig, och om det någonsin blir intressant kan man väl låta en tävling då och då vara för både herrar och damer?
 
Inte klättrare men en av de grymmaste atleter jag känner till!

Lynne Cox


In 1971 at age 14 Lynne swam across the Catalina Channel with a group of teenagers from Seal Beach, California . They swam a distance of 27 miles in 12 hours and 36 minutes.

In 1972 at age 15 Lynne swam across the English Channel and shattered the men's and women's world records with a time of 9 hours and 57 minutes.

In 1973 at age 16 Lynne returned to England and broke the men's world record for the English Channel a second time with a time of 9 hours and 36 minutes.

In 1974 at age 17 Lynne returned to the Catalina Channel and broke the men's and women's world records with a time of 8 hours and 48 minutes.

In 1975 Lynne became the first woman to swim across Cook Strait between the North and South Islands of New Zealand. Her time was 12 hour and 2 1/2 minutes.

In 1976 Lynne broke the men's and women's world record for swimming the Oresund between Denmark and Sweden with a time of 5 hours and 9 minutes. And she broke the men's and women's record that same year for swimming for swimming across the Kattegut between Norway to Sweden in a time of 6 hours and 16 minutes.

In 1976 Lynne became the first person to swim across the 42 degree F waters of the Strait of Magellan with a time of 1 hour 2 minutes.

In 1977 Lynne became the first person to swim between three of the Aleutian Islands.

In 1977 Lynne became the first person to swim 8 miles around the Cape of Good Hope in a time of 3 hoiurs and 3 minutes.

In 1980 Lynne was invited to speak at Tokyo Medical College and to participate in a swim around Joga Shima Island.

In 1983 Lynne swam across the three Lakes of New Zealand's Southern Alps.

In 1984 Lynne swam across twelve major waterways across in the United States.

In 1985 Lynne swam "Around the World in 80 Days" by swimming 12 extremely challenging waterways some that had never been attempted.

In 1987 Lynne became the first person to swim across the Bering Strait as a way to open the US-Soviet Border for the first time in 48 years with a time of 2 hours and 6 minutes.

In 1988 Lynne became the first person to swim across Lake Baikal and had a cape in Russia named after her.

In 1990 Lynne swam across the Beagle Channel between Argentine and Chile as a way to promote cooperation between the two countries. She became the first person in the world to complete this swim.

In 1990 Lynne swam across the Spree River between the newly united German Republics.

In 1992 Lynne became the first person to swim across Lake Titicaca from Bolivia to Peru.

In 1994 Lynne swam through the Gulf of Aqaba from Egypt to Israel and from Israel to Jordan tracing the progress of peace between the three countries.

In 2002 Lynne became the first person to complete a 1.2 miles in Antarctica, from the ship the Orlova to Neko Harbor in a time of 25 minutes.

For more information please take a look at the Swimming Hall of Fame website. Lynne was inducted into the Swimming Hall of Fame in 2000.

Nuff said! =)

http://www.google.com/imgres?imgurl...2slsULDHNIWi4gTW_YGQCw&ved=0CDEQ9QEwAw&dur=31
 
Det finns så många olympiska medaljer, och paralympiska medaljer med för den delen, att det borde rimligtvis räcka med en medalj till varje idrottare. Kvinna 100, 200, 300, 400 meter osv.. Simning/löpning/skytte och gymnastik är sporter som är helt nerlusade med olika sorters medaljer för nästan jämförbara prestationer. Hur korar vi den bäste idrottaren? Är det han som sprang fortast på 100 meter, eller han som sprang fortast på 200 meter? Varför tar jag upp det här nu? Jo, eftersom jag tycker det är trevligt när sporter har olika klasser, visserligen sänker idrottare ribban genom att bara behöva vara bäst i sin klass (Tunisiens bästa hockeylag, någon?). Låt damer och herrar tävla var för sig, och om det någonsin blir intressant kan man väl låta en tävling då och då vara för både herrar och damer?
Men det är ju en grej att det finns olika distanser och nationella mästerskap, en helt annan att differentiera mellan fullt friska idrottare baserat på kön. Vi kunde ju lika gärna ha klasser baserade på fingerstyrka, osv. Men det skapar ju bara ett handikappsystem likt golfen, där alla kan kalla sig bäst fast de är mediokra.
 
Gener, gener, gener. T ex ACTN3, som finns i en stor andel av "svarta" och väldigt lite den asiatiska genpolen och är möjligtvis en betydande faktor för prestation inom sprint-, och styrkesporter. ACE I/I eller D/D där man visat att ingen i av alla japanska marathonlöpare som klarat under 2.10 har I/I variationen, signifikant skillnad, alla de snabbaste hade D/D. Gällade sprinters från Jamaica och långdistanslöpare från tex Kenya, Etiopien är det en blandning mellan miljö/uppväxt och rätt gener som tar fram dessa under.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skumberg Dags att köpa rep! Klättring allmänt 2
Henke Dags för nytt rep - vad rekommenderas? Klättring allmänt 34
sagaramatha Dags att lämna topprepets och bultarnas trygghet. Klättring allmänt 11
johnliungman Hur testa och jämföra kammar? Klättring allmänt 15
johnliungman Norges bästa klätterstad Klättring allmänt 12
Pallet Bästa dubbelrep för alpin klättring och is? Klättring allmänt 2
Nabel Bästa inomhus klätterstället i sthlm Klättring allmänt 11
johnliungman Världens bästa klätterförare? Klättring allmänt 9
johannoren bästa köpet Klättring allmänt 3
Bloggomann Bästa onlinebutiken? Klättring allmänt 3
johnliungman Time-out från klättring - bästa komplementträningen? Klättring allmänt 24
Norrbysa Bästa klätterbyxorna Klättring allmänt 9
nyberg_fredrik Bästa klätterupplevelse 2011 Klättring allmänt 23
G.S WEBTV-tips, Norges bästa klättrare Klättring allmänt 1
achtminus Bästa svenska trad-bestigning någonsin? Klättring allmänt 27
MartinaGreen Världens bästa ascender Klättring allmänt 15
peter1959 vad kostar bästa billigaste vinch ? Klättring allmänt 16
johnliungman Sommarens bästa deep water solo? Klättring allmänt 3
lund_mikael Bästa tiden för resa till Nissedal? Klättring allmänt 3
wallyvirginia Bästa standplats-rigg vid traditionell äventyrsklättring? Klättring allmänt 28
Mangster Bästa alternativet för att solotopprepa? Klättring allmänt 18
johnliungman Bästa varianten på pålstek vid inknytning Klättring allmänt 80
MarcusFBG Bästa topprepslederna innom Göteborgs kollektivtrafik Klättring allmänt 10
Doggydee Schweiz bästa klättring? Klättring allmänt 6
delort44 Bästa replagstekniken?? Klättring allmänt 20
bpette den bästa klättringen i Sverige? Klättring allmänt 19
Lina_Nilsson Var finns Sveriges bästa och finaste klättring? Klättring allmänt 5
petratetra Bästa leden i världen? Klättring allmänt 21
slagnäs Bästa maten Klättring allmänt 9
adventure_transport Vart bästa klättring i Sverige?? Klättring allmänt 3
mattias_uno Bästa Kamkilarna? Klättring allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.