Dags att jämföra de bästa tjejerna med de bästa killarna?

Genom åren har det ju visat sig att gener kanske är bra att ha, men främst gäller det att ha tillgång till ett progressivt medicinskt labb, om man ska bli sprinter eller nåt annat liknande.
 
Finns redan nu gentest att köpa för att se vilka sporter man har genetiskt bäst anlag för, kommer nog bli ännu större business i framtiden på ont och gott.
 
Har sedan länge konstaterat att jag snabbare når framgång i vissa andra sporter än klättring - men jag vill inte ha framgång i allmänhet, jag vill klättra!
 
Gällade sprinters från Jamaica och långdistanslöpare från tex Kenya, Etiopien är det en blandning mellan miljö/uppväxt och rätt gener som tar fram dessa under.

Jag menar inte att vara näsvis, men en kombination av miljö och genetik måste ju rent generellt vara den bästa grunden för alla prestationer :) Ungefär rätt miljö finns säkert på många håll, så där generna råkar finnas kommer underverken att uppstå.

Något liknande skulle ju kunna ske inom klättring, om antalet utövare och träningskulturen såg likadan ut. Men som sagt så är väl utövarpopulationen för liten och dåligt spridd ännu.
 
Jag menar inte att vara näsvis, men en kombination av miljö och genetik måste ju rent generellt vara den bästa grunden för alla prestationer :) Ungefär rätt miljö finns säkert på många håll, så där generna råkar finnas kommer underverken att uppstå.

Något liknande skulle ju kunna ske inom klättring, om antalet utövare och träningskulturen såg likadan ut. Men som sagt så är väl utövarpopulationen för liten och dåligt spridd ännu.

Absolut är det bäst :) Men jag tror inte alla stjärnor i olika sporter haft rätt miljö under sin uppväxt t ex, dock är nog de flesta hyfsat genetiskt inställda på att vara bra inom sin sport. Gällande just det exemplet finns dock både rätt miljö och genetik.
 
(hmm, fortsätter lite till...)

Som kampsport, segling eller multisport.

Men jag ser fortfarande inte relevansen. Vi har ju inte klasser baserade på gener ANNAT än just för män/kvinnor. Antagligen har jag inte de genetiska förutsättningarna att vinna ens ett skolmästerskap i höjdhopp, men jag skulle inte kräva en egen tävlingsklass för det!
 
Om man accepterar detta (dvs att det KOMMER någon gång en dag då en tjej kör Nosen på 2:23) så kan man fråga sig: varför inte redan nu? Det kan ju bara bero på mentala hinder (om vi antar att det inte kommer att evolvera fram genetiskt starkare tjejer framöver).
Mayan själv (som jag träffade som hastigast i Ailefroide i somras) antyder ju i intervjun att hon har mycket kvar att ge. Rätt partner och rätt förhållanden så kommer hon att kapa minuter eller timmar.
.

Jag tror svaret är så pass enkelt som att det helt enkelt inte krävdes mer för att slå tjejrekordet idag. Man anpassar sig ju efter sina konkurrenter och behöver helt enkelt inte vara bättre som tjej idag för att vara "bäst". Hade det funnits ett tjejrekord på 2.23 så hade det med all säkerhet också funnits aspiranter som försöker slå det.
 
Jag tror svaret är så pass enkelt som att det helt enkelt inte krävdes mer för att slå tjejrekordet idag. Man anpassar sig ju efter sina konkurrenter och behöver helt enkelt inte vara bättre som tjej idag för att vara "bäst". Hade det funnits ett tjejrekord på 2.23 så hade det med all säkerhet också funnits aspiranter som försöker slå det.

Det ligger kanske nåt i det, men finns det nån anledning för tjejerna att inte tänka "kan vi jämföra oss med killarna?"? Om killarna klättrat tre gånger så snabbt så borde ju tjejerna kolla på det när de försöker kapa tid.
 
Det ligger kanske nåt i det, men finns det nån anledning för tjejerna att inte tänka "kan vi jämföra oss med killarna?"? Om killarna klättrat tre gånger så snabbt så borde ju tjejerna kolla på det när de försöker kapa tid.

Jag har ingen koll på vilka de där tjejerna var och deras tidigare klättermeriter men om det var jag som hade läst att det tidigare tjejrekordet var på 10+ timmar nånting o. att det finns ett killrekord på 2.23 som är satts av "hyffsat erkänt vassa killar", dessutom som en finputsning av ett antal tidigare rekord så skulle nog inte min första tanke vara att jag borde kunna slå killarnas rekord.

Läser man dock nu att tjejrekordet är 4,29 (och säkert 3,29 el. liknande om nått år el. två), då är det säkert en och annan som börjar fundera i banorna om det inte går att komma ner mot killarnas rekord. Men, men... Killrekordet är ju som sagt satt av några erkänt rätt vassa klättrare. Är det nån som vet hur pass vassa dom här tjejerna är som satt tjejrekordet? (lite på området, det är den som ställer upp i SM som har chans att bli Svensk Mästare...)
 
Men hur går det då med "The best climber in the world is the one having most fun"? Som jag har för mig har yttrats av någon auktoritet på området.

Huru mäta rolighetsnivån i aktiviteten, och korrelera denna till genetisk uppsättning och X/Y-kromosomhalt...?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skumberg Dags att köpa rep! Klättring allmänt 2
Henke Dags för nytt rep - vad rekommenderas? Klättring allmänt 34
sagaramatha Dags att lämna topprepets och bultarnas trygghet. Klättring allmänt 11
johnliungman Hur testa och jämföra kammar? Klättring allmänt 15
johnliungman Norges bästa klätterstad Klättring allmänt 12
Pallet Bästa dubbelrep för alpin klättring och is? Klättring allmänt 2
Nabel Bästa inomhus klätterstället i sthlm Klättring allmänt 11
johnliungman Världens bästa klätterförare? Klättring allmänt 9
johannoren bästa köpet Klättring allmänt 3
Bloggomann Bästa onlinebutiken? Klättring allmänt 3
johnliungman Time-out från klättring - bästa komplementträningen? Klättring allmänt 24
Norrbysa Bästa klätterbyxorna Klättring allmänt 9
nyberg_fredrik Bästa klätterupplevelse 2011 Klättring allmänt 23
G.S WEBTV-tips, Norges bästa klättrare Klättring allmänt 1
achtminus Bästa svenska trad-bestigning någonsin? Klättring allmänt 27
MartinaGreen Världens bästa ascender Klättring allmänt 15
peter1959 vad kostar bästa billigaste vinch ? Klättring allmänt 16
johnliungman Sommarens bästa deep water solo? Klättring allmänt 3
lund_mikael Bästa tiden för resa till Nissedal? Klättring allmänt 3
wallyvirginia Bästa standplats-rigg vid traditionell äventyrsklättring? Klättring allmänt 28
Mangster Bästa alternativet för att solotopprepa? Klättring allmänt 18
johnliungman Bästa varianten på pålstek vid inknytning Klättring allmänt 80
MarcusFBG Bästa topprepslederna innom Göteborgs kollektivtrafik Klättring allmänt 10
Doggydee Schweiz bästa klättring? Klättring allmänt 6
delort44 Bästa replagstekniken?? Klättring allmänt 20
bpette den bästa klättringen i Sverige? Klättring allmänt 19
Lina_Nilsson Var finns Sveriges bästa och finaste klättring? Klättring allmänt 5
petratetra Bästa leden i världen? Klättring allmänt 21
slagnäs Bästa maten Klättring allmänt 9
adventure_transport Vart bästa klättring i Sverige?? Klättring allmänt 3
mattias_uno Bästa Kamkilarna? Klättring allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.