Dags att jämföra de bästa tjejerna med de bästa killarna?

Genom åren har det ju visat sig att gener kanske är bra att ha, men främst gäller det att ha tillgång till ett progressivt medicinskt labb, om man ska bli sprinter eller nåt annat liknande.
 
Finns redan nu gentest att köpa för att se vilka sporter man har genetiskt bäst anlag för, kommer nog bli ännu större business i framtiden på ont och gott.
 

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Har sedan länge konstaterat att jag snabbare når framgång i vissa andra sporter än klättring - men jag vill inte ha framgång i allmänhet, jag vill klättra!
 
Gällade sprinters från Jamaica och långdistanslöpare från tex Kenya, Etiopien är det en blandning mellan miljö/uppväxt och rätt gener som tar fram dessa under.

Jag menar inte att vara näsvis, men en kombination av miljö och genetik måste ju rent generellt vara den bästa grunden för alla prestationer :) Ungefär rätt miljö finns säkert på många håll, så där generna råkar finnas kommer underverken att uppstå.

Något liknande skulle ju kunna ske inom klättring, om antalet utövare och träningskulturen såg likadan ut. Men som sagt så är väl utövarpopulationen för liten och dåligt spridd ännu.
 
Jag menar inte att vara näsvis, men en kombination av miljö och genetik måste ju rent generellt vara den bästa grunden för alla prestationer :) Ungefär rätt miljö finns säkert på många håll, så där generna råkar finnas kommer underverken att uppstå.

Något liknande skulle ju kunna ske inom klättring, om antalet utövare och träningskulturen såg likadan ut. Men som sagt så är väl utövarpopulationen för liten och dåligt spridd ännu.

Absolut är det bäst :) Men jag tror inte alla stjärnor i olika sporter haft rätt miljö under sin uppväxt t ex, dock är nog de flesta hyfsat genetiskt inställda på att vara bra inom sin sport. Gällande just det exemplet finns dock både rätt miljö och genetik.
 
(hmm, fortsätter lite till...)

Som kampsport, segling eller multisport.

Men jag ser fortfarande inte relevansen. Vi har ju inte klasser baserade på gener ANNAT än just för män/kvinnor. Antagligen har jag inte de genetiska förutsättningarna att vinna ens ett skolmästerskap i höjdhopp, men jag skulle inte kräva en egen tävlingsklass för det!
 
Om man accepterar detta (dvs att det KOMMER någon gång en dag då en tjej kör Nosen på 2:23) så kan man fråga sig: varför inte redan nu? Det kan ju bara bero på mentala hinder (om vi antar att det inte kommer att evolvera fram genetiskt starkare tjejer framöver).
Mayan själv (som jag träffade som hastigast i Ailefroide i somras) antyder ju i intervjun att hon har mycket kvar att ge. Rätt partner och rätt förhållanden så kommer hon att kapa minuter eller timmar.
.

Jag tror svaret är så pass enkelt som att det helt enkelt inte krävdes mer för att slå tjejrekordet idag. Man anpassar sig ju efter sina konkurrenter och behöver helt enkelt inte vara bättre som tjej idag för att vara "bäst". Hade det funnits ett tjejrekord på 2.23 så hade det med all säkerhet också funnits aspiranter som försöker slå det.
 
Jag tror svaret är så pass enkelt som att det helt enkelt inte krävdes mer för att slå tjejrekordet idag. Man anpassar sig ju efter sina konkurrenter och behöver helt enkelt inte vara bättre som tjej idag för att vara "bäst". Hade det funnits ett tjejrekord på 2.23 så hade det med all säkerhet också funnits aspiranter som försöker slå det.

Det ligger kanske nåt i det, men finns det nån anledning för tjejerna att inte tänka "kan vi jämföra oss med killarna?"? Om killarna klättrat tre gånger så snabbt så borde ju tjejerna kolla på det när de försöker kapa tid.
 
Det ligger kanske nåt i det, men finns det nån anledning för tjejerna att inte tänka "kan vi jämföra oss med killarna?"? Om killarna klättrat tre gånger så snabbt så borde ju tjejerna kolla på det när de försöker kapa tid.

Jag har ingen koll på vilka de där tjejerna var och deras tidigare klättermeriter men om det var jag som hade läst att det tidigare tjejrekordet var på 10+ timmar nånting o. att det finns ett killrekord på 2.23 som är satts av "hyffsat erkänt vassa killar", dessutom som en finputsning av ett antal tidigare rekord så skulle nog inte min första tanke vara att jag borde kunna slå killarnas rekord.

Läser man dock nu att tjejrekordet är 4,29 (och säkert 3,29 el. liknande om nått år el. två), då är det säkert en och annan som börjar fundera i banorna om det inte går att komma ner mot killarnas rekord. Men, men... Killrekordet är ju som sagt satt av några erkänt rätt vassa klättrare. Är det nån som vet hur pass vassa dom här tjejerna är som satt tjejrekordet? (lite på området, det är den som ställer upp i SM som har chans att bli Svensk Mästare...)
 
Men hur går det då med "The best climber in the world is the one having most fun"? Som jag har för mig har yttrats av någon auktoritet på området.

Huru mäta rolighetsnivån i aktiviteten, och korrelera denna till genetisk uppsättning och X/Y-kromosomhalt...?
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips