Dags att jämföra de bästa tjejerna med de bästa killarna?

Nu är det ju rekordtaskigt väder, och ändå ingen fart på forumet. Så då får man väl sticka ut hakan i en meta-diskussion. (Fullt medveten om att detta är en fåtöljdiskussion och att jag borde skriva mindre och träna mer campus...)

Nyligen gjorde Mayan Smith-Gobat och Chantel Astorga en för damer supersnabb bestigning av The Nose. Detta får, med rätta, uppmärksamhet. Samtidigt måste jag höja på ögonbrynet lite åt att damrekordet är nästan tre gånger långsammare än killarnas. Det är som om damernas sprintrekord på 100 meter hade varit 30 sekunder... Det är ju tokbra, men om JAG hade gjort det så hade det knappast genererat nyheter i internationell press.

http://www.rockandice.com/news/2262-mayan-smith-gobat-interviews-and-pics

Rök ihop med sambon om detta en sen kväll, då jag menar att det är mentala spärrar som hindrar tjejer från att klättra i jämförbar nivå som de bästa killarna. Sambon hävdar att det finns för stora fysiska skillnader mellan kvinnor och män.

Jag är ganska säker på att det bara är en tidsfråga innan tjejer klättrar The Nose på 2:23 som Honnold/Florine. För det första tror jag inte att dessa herrar är det ultimata som människosläktet kan producera i fråga om fysiologisk fulländning, för det andra så är mäns eventuella större prestationsförmåga rent fysiskt troligen inte lika utslagsgivande i en så komplex sport som klättring, jämfört med till exempel löpning eller höjdhopp. (Hill var ju som bekant först att klättra leden fritt, och var den som först började klättra den i hög fart.) Inom sprint så är damrekordet inom 10% från herrarnas, i klättring borde man kunna komma betydligt närmare.

Om man accepterar detta (dvs att det KOMMER någon gång en dag då en tjej kör Nosen på 2:23) så kan man fråga sig: varför inte redan nu? Det kan ju bara bero på mentala hinder (om vi antar att det inte kommer att evolvera fram genetiskt starkare tjejer framöver).
Mayan själv (som jag träffade som hastigast i Ailefroide i somras) antyder ju i intervjun att hon har mycket kvar att ge. Rätt partner och rätt förhållanden så kommer hon att kapa minuter eller timmar.

Då blir frågan, borde vi inte börja jämföra killar och tjejer mer direkt? Inte för att förminska damrekorden, utan för att höja ribban. Alla som klättrar torde vara medvetna om hur viktigt det är för prestationen att jämföra sig med de bästa, och inte placera sig själv i någon sorts kategori för missgynnade.
 
Antalet tjejer som klättrar (The Nose eller rent allmänt) är ju jämförelsevis mycket lågt. (Detsamma gäller för killar för övrigt.) Ju färre som utövar en sport desto ojämnare och mer slumpmässiga kommer elitresultaten att vara.

100-meterslopp körs hur många tusen gånger per år, och så all träning som förfinar tekniken. En oändligt mycket produktivare sållning än i klättring där samma strukturer inte finns. I en olympisk 100 m-final kanske alla åtta är lika talangfulla som Adam Ondra och skillnaden är att man i sprint lyckats hitta dem. I klättring är det betydligt mer slump huruvida en talang för det första öht kan utvecklas och för det andra försöker just sätta rekord på The Nose.

Klättring är en liten och jämförelsevis outvecklad sport, delvis pga komplexiteten.

Jag tror inte att man i klättring har kommit nog långt för att kunna säga att den generella skillnaden mellan killar och tjejer huvudsakligen beror på fysiologiska skillnader. Underlaget är för litet ännu.

För övrigt var det väl ganska bra väder idag? Lite regnstänk tidvis men i Göteborg klassas det nog ändå som solsken!
 
Tror du har helt rätt John

Män må ha större muskelstyrka men klättring är så mycket mer och styrkan måste relateras till balans koordination och kroppsstorlek.

Vore intressant att t ex ta del av hur många kvinnor resp män som förmår hänga i en trapets med en rak arm och häva sig upp. Minns att min kurskamrat på KI i slutet av 70-talet Jan Liliemark klarade detta tillfälligtvis i samband med en viktnedgång efter en magtarminfektion.

Thure
 
Företeelsen med fartrekord på kända storväggar är ett oskick . Hastighet har betydelse när det gäller säkerhetsavvägningar t.ex att klättra fort för att undvika en bivack i dåligt väder, aldrig annars. Att jämföra t.ex. tiderna på the Nose låter sig inte göras om man inte vet "stilen", framförallt hur mycket som säkrades traditionellt respektive inte. Tar replaget risken att klättra samtidigt även om det är svårt så vinner man ju mycket tid , liksom om man klättrat leden förr. Den enda "grenen" inom utomhusklättringen som verkar attrahera dom bästa tjejerna är sportklättring och där är väl skillnaden i svårighetsgrader dom 10 procent som verkar finnas i dom mer etablerade tävlingsidrotterna.
 
I världskuppen är damernas finalled 8b+ och herrarnas 8c. Oftast toppar en dam ut och ibland en herre. Det är sjukt stor skillnad för mig mellan 8b+ och 8c, men knappast i det stora hela. Vad 10% skulle betyda i dessa sammanhang har jag inte den blekaste aning om.

De som klättrat nosen på löjligt kort tid har antingen lagt ner flera säsonger på leden, eller klättrat med Hans Florin som lagt ner ett dussin säsonger på att klättra den fort. Ingen av de få damer som har förutsättningarna (friat ett par El Cap leder, bekväm med att frisola svensk 7-terräng i högt tempo) verkar intresserad.
 
Intressant diskussion! Gissar att den sprang ur tråden på ett visst klättergyms fb-sida om huruvida bouldertävlingar ska dela herrar och damer för sig eller inte..?

Jag håller med er lite allihopa John, Staffan och Jonas... Tror att kvinnor kan klättra precis lika bra som män, om de skulle vilja prioritera det. Men tänker att de flesta kvinnor troligtvis har något roligare för sig än att projekta sportleder in absurdum. Och är smartare än att riskera livet för att ta ett rekord. Riskera är ett för svagt ord när vi pratar the nose på två timmar, mera som rysk roulette. Det är nog ganska likställt med att frisola grad sju, 30 pitcher i rad.
 
Beträffande Nose-rekord kanske det med andra ord krävs att man har ett testosteronproblem, dvs att man producerar ovanligt mycket testosteron för att vara man?

Det är det ju rimligen inga (klättrande) kvinnor som gör.

Annars har jag alltid tänkt i banorna att klättring är en sport där skillnaden mellan dam- och herrprestationerna är väldigt små. Särskilt om man tar hänsyn till en del tänkbara andra genuseffekter där några redan nämnts.
 
En rolig grej ni diskuterar är att skillnaden mellan kvinnors och mäns prestationer är att kvinnor har så mycket bättre saker för sig än att klättra The Nose. Inte att kvinnors kroppar skulle vara annorlunda.

Jag läste för länge sedan att kvinnor är mer skapade för att kunna prestera under lång tid, det vill säga löpning/skidåkning och cykling. Medan män är mer skapade för att göra explosiva saker (lyfta/sprinta/hoppa). Därför är det bara är en tidsfråga innan kvinnor springer förbi män i exempelvis marathon.

Sedan så kan vi kolla på etnicitet. Inom all långdistanslöpning är man snabbare om man kommer ifrån Kenya eller Etiopien. Ingemar Stenmark var den senaste vita boxaren som hade "bältet". På 100-metersbanan är många svarta, inom basket är många spelare svarta. Vad händer om två svarta klättrare försöker sig på The Nose? Jag har sett videor ifrån flera olika fartrekord och rekordförsök på The Nose, och det ser ut som att det borde gå att klättra fortare.


För övrigt tror jag inte att killarna som klättrar fartrekord på The Nose tar större risker än någon annan här på forumet.
 
Jag vet inte om det är det du menar, men det finns inslag i ditt inlägg som handlar om det rent fysiska skillnaderna, och där man kanske kan förstå att det finns generella skillnader rent fysiskt, prestationsmässigt, mellan kvinnor och män.
Och att det då skulle tala för att det bör finnas en påvisbar, och bestående skillnad mellan kvinnliga och manliga klätterprestationer?

Jag tror med säkerhet att det går att hitta sådana skillnader, men jag är mer tveksam till om det är dessa som verkligen avgör var gränsen för dagens prestationer går.

Det andra jag förstår av ditt inlägg är att det skulle kunna skilja mycket mellan olika folkslag från världen, och att det borde ha givit utslag på hur de bästa klättrarna ser ut till nåt slags etniskt ursprung.

Jag tror att man enkelt kan konstatera att det nog kan finnas sådana skillnader, men att inte heller i det fallet är det så att urvalet är tillräckligt slumpartat för att dessa skillnader ska få genomslag.

M a o, om man ser till dagens topprestataioner, så är det svårt att hitta ett pålitligt samband mellan kön, etnicitet och därvid kopplade fysiska företräden. Som så ofta är det annat som har betydelse, och om du inte ens försöker klättra så spelar det förstås inte någon roll om du har utmärkta gener för det, du kommer ändå inte att bli en duktig klättrare.

(Ingemar Stenmark hade tydligen en del talanger som jag inte kände till.)
 
Varför är det roligt att tänka att skillnaden är mental (till kvinnors fördel) och inte kroppslig? Jag tror inte det är nån skillnad alls när det gäller de flesta saker, klättring bland annat. Rekordförsök på the nose är en annan grej. Det är dumt stora risker inblandade, för vad? En tid?

För övrigt tror jag inte att killarna som klättrar fartrekord på The Nose tar större risker än någon annan här på forumet.

Hur tänkte du nu?
 
Sedan så kan vi kolla på etnicitet. Inom all långdistanslöpning är man snabbare om man kommer ifrån Kenya eller Etiopien.
Den där distinktionen är inte helt okomplicerad. Jag tror till och med den är helt fel, det har inte med etnicitet att göra utan det faktum att både barn och vuxna springar väldigt många mil varje dag, till och från skolan, till och från jobbet. Det enda det bekräftar är att ju mer man tränar ju bättre blir man. Och detta förhållande berör säker också könen. Ju större intresse och träning, ju större effekt får det.

Är den vita medel- och överklassen bättre på att klättra eftersom de är extremt överrepresenterade, eller beror det på att vi har råd med utrustningen? ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skumberg Dags att köpa rep! Klättring allmänt 2
Henke Dags för nytt rep - vad rekommenderas? Klättring allmänt 34
sagaramatha Dags att lämna topprepets och bultarnas trygghet. Klättring allmänt 11
johnliungman Hur testa och jämföra kammar? Klättring allmänt 15
johnliungman Norges bästa klätterstad Klättring allmänt 12
Pallet Bästa dubbelrep för alpin klättring och is? Klättring allmänt 2
Nabel Bästa inomhus klätterstället i sthlm Klättring allmänt 11
johnliungman Världens bästa klätterförare? Klättring allmänt 9
johannoren bästa köpet Klättring allmänt 3
Bloggomann Bästa onlinebutiken? Klättring allmänt 3
johnliungman Time-out från klättring - bästa komplementträningen? Klättring allmänt 24
Norrbysa Bästa klätterbyxorna Klättring allmänt 9
nyberg_fredrik Bästa klätterupplevelse 2011 Klättring allmänt 23
G.S WEBTV-tips, Norges bästa klättrare Klättring allmänt 1
achtminus Bästa svenska trad-bestigning någonsin? Klättring allmänt 27
MartinaGreen Världens bästa ascender Klättring allmänt 15
peter1959 vad kostar bästa billigaste vinch ? Klättring allmänt 16
johnliungman Sommarens bästa deep water solo? Klättring allmänt 3
lund_mikael Bästa tiden för resa till Nissedal? Klättring allmänt 3
wallyvirginia Bästa standplats-rigg vid traditionell äventyrsklättring? Klättring allmänt 28
Mangster Bästa alternativet för att solotopprepa? Klättring allmänt 18
johnliungman Bästa varianten på pålstek vid inknytning Klättring allmänt 80
MarcusFBG Bästa topprepslederna innom Göteborgs kollektivtrafik Klättring allmänt 10
Doggydee Schweiz bästa klättring? Klättring allmänt 6
delort44 Bästa replagstekniken?? Klättring allmänt 20
bpette den bästa klättringen i Sverige? Klättring allmänt 19
Lina_Nilsson Var finns Sveriges bästa och finaste klättring? Klättring allmänt 5
petratetra Bästa leden i världen? Klättring allmänt 21
slagnäs Bästa maten Klättring allmänt 9
adventure_transport Vart bästa klättring i Sverige?? Klättring allmänt 3
mattias_uno Bästa Kamkilarna? Klättring allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.