Dags att lämna topprepets och bultarnas trygghet.

Jag har dock ingen lust att klättra solo utan jag skulle behöva lite kilar, freinds och hexar och sådant.
Vad är det jag behöver egentligen? Hur många kilar,freinds och hexar behöver jag, vilka storlekar och vilket märke är det bästa?
Jag klättrar i Stockholmsområdet för det mesta.
 
vad behöver man.....

helt rätt att lämna topprepets trygghet och retas lite med psyket.... kom ihåg att man kan aldrig lägga för många säkringar, för när det väl börjar kittlas i magen önskar man ofta att det fanns lite mer säkringar under fötterna på en.
standard svaret om vad som behövs är väl att klättra med en som har massa grejjer och köpa det man själv trivs med av hans utrustning och se vad man använder och hur ofta...
men typ
10 express slingor (med ca 20cm slinga, annars repdrag)
ett kilset 1-9 (DMM Wallnut funkar super för mig)
3-4 kamsäkringar (friends storlek 0.25-1)

men det funkar med mindre utr oxå. köp kvalitets prylar när du får råd och låna av klätter polare medans, det gjorde jag i 2 år innan min utrustning var
intakt.
lycka till.....
 
Tips på rack...

Mitt tips på ett rack som funkat bra för mig, i några år är:

WC Rocks - ett kilset. Har köpt några lösa DMM Wallnuts också, men gillar mina Rocks bättre. Har kompletterat med HB Mässingsoffsetkilar i små storlekar.

Wild Countrys hexor på spectraslinga - funkar jämt. Enkla att placera.

Några friends i storlekarna 0.25 - 3.5 har bara använt 3.5:an ett fåtal tillfällen, men har kompletterat så jag har några stycken i storlek 2, som jag placerar uppseendeväckande ofta. Vad som helst tycker jag funkar, ungefär lika bra. Använder HB och WCs friends. Har nog någon gammal metolius och kanske någon DMM friend hemma också, men köp något, vilket som helst. Jag har använt (men äger inte själv) ett par fina friends från "Rock Empire", som någon köpt från north star trading. De var jätteschyssta, för det priset. Kolla med dem, så får du kanske mer utrustning för samma pengar.

Några expresser är alltid bra att ha. Själv gillar jag wiregate karbiner bättre, men det är ju en smaksak.

Lycka till i utrustningsjungeln.

/Kotten
 
FAQ?

Jag funderar på en sak, den här frågan (om vilka säkringar man bör ha) och många andra kommer ju upp mer än en gång i det här forumet. Skulle man inte kunna sammanställa ett FAQ, som man brukar göra i många andra sammanhang? På detta sätt kan man ju snabbt hitta svar på vanliga frågor och slippa vänta på att någon annan svarar.

Den som är webansvarig för utsidan/klättring kanske redan har mycket att göra, annars skulle denne kunna hålla FAQ:n uppdaterad.
 
HB är stabila!

Har ungefär samma mix som Kotten, men jag har de sista åren köpt mer HB därför att de känns mer solida. Vilka kilar, häxor och friends man köper är mer en fråga om smak. De flesta har samma features, väger ungefär lika mycket, klarar samma tryck och kostar "nästan" lika mycket. Jag känner mig säkrare när jag tycker att prylarna ser bra ut. Sjukt men sant!
 
Tipset!

Det jag tycker du ska göra är att hänga me nån erfaren klättrare som kan gå som etta och sedan du som tvåa, då får man ännu ett snäpp närmare att gå som etta. Sedan kan du ju bara klättra nån lättare led som du är säker på med en erfaren klättrare som tvåa.

När jag började leda så hade jag bara kilar och häxor att lägga, och det tror jag är bra. Någon gång hamnar man ju i den situationen att man måste lägga en kil. Jag tycker också att en bra lagd kil käns säkrare än en friend...friends är självklart enkla och smidiga men de brukat jag mest använda i kniviga situationer där man känner sig utsatt.

Alltså: Använd så mycket kil som möjligt!! En del klättrare använder nästan bara friends eftersom de är enkla att lägga men jag tycker man ska behärska alla typer av mellansäkringar!

Vad tycker ni ?
// Jacke
 
Kilar och hexor

Hej!

Jag har alltid upplevt det som tryggare att sätta en kil eller hexa jämfört med en friend. Bland annat för att man kan rycka fast dem ordentligt i klippan vid behov (repdrag). Kanhända att kompisen får jobba för att få ut den, men hellre det än att den floppar. Dessutom har dessa säkringar inga rörliga delar som kan strejka.

M v h
Örjan :)
 
Ett kilset

Hej!

Om man ska nöja sig med ett kilset är DMM Wallnuts att föredra då de större storlekarna även kan placeras på tvären i sneda sprickor.

M v h
Örjan :)
 
Håller med

Håller fullständigt med Jacke. En Friend brukar vara jäkligt lätt & smidig att lägga. Men dom tenderar att kunna vandra i vissa vertikala sprickor. Det bästa är nog som sagt att lära sig lägga alla sorts säkringar, helst mycket kil. Det är inte mycket som går upp mot ett riktigt "Bomb-Killäge"

Fredrik
 
Lowe TriCam ?

Trevligt att höra att även billiga cam-säkringar kan vara bra. Jag håller själv på att plocka ihop ett rack, är det någon som har provar Lowe TriCam? Enligt NorthStar är dom ju bra men jag vet ingen som har provat. Någon här....?
 
Rock Empires

Tack för alla svar och fortsätt att svara!
Funderar på att köpa ett Rock Empires Friends-set. Är det någon där ute som har erfarenhet av ett sådant set, är det bra?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.