Bästa alternativet för att solotopprepa?

Har kollat en del på äldre trådar, men ändå inte blivit klok på bästa alternativet för att solotopprepa.
Läste precis en bok av Dave MacLeod som tycker att Petzl shunt är överlägset bäst. Jag tycker att det verkar bökigt att inte kunna fira sig ner hur som helst?

Grigri verkar för mig som det bästa alternativet om det är säkert? Behöver man back up och i vilken form?

Har även en reverso, men jag tänker mig att repet inte löper så smidigt genom den?

Andra alternativ?
 
Jag kan ej kommentera Shunt i detta fall, men Grigrin är enligt mig ett rätt dåligt val. Tanken med att solotopprepa är att du ska kunna klättra upp utan att behöva dra repet genom bromsen allt eftersom du klättrar högre, och detta slipper du inte undan med Grigrin. Det lilla böket du slipper genom att ej behöva rigga om för firning får du igen mångfaldigt när du måste stanna upp o dra genom repet hela tiden.
Vill du pyssla med den här typen av klättring så borde du skaffa någon annan pryl. I just solotopprepssammanhang så har jag provat USHBA Basic och Petzl Rescuesender (vet ej om just den säljs längre, men Microsender är samma sak fast mindre). Bägge funkar riktigt bra bara man tynger ned repet lite, typ knyta fast ryggsäcken i den en bit över marken. Inga av dessa två prylar har vassa tänder som gör mig nervös.
Två prylar jag repklättrat i grottor med är Petzl Croll och Petzl Mini Traxion. Crollen är klockren som bröstklämma för repkjlättring men tänderna nojar mig lite när det gäller topprepsklättring på dynamisk rep. Mini Traxion är många som säger bra saker om när det gäller solotopprep. Det vet jag inget om men jag tyckte den kändes lite klumpig för repklättring.
 
Jag har en Shunt, och har nog haft den som backup i några sammanhang, men jag har nästan för mig att den inte är godkänd att topprepa i.
Det framgår säker i så falla på nån "manual" som går att hämta hos Petzls websida.

Sen är det ju en annan sak om man tycker att den håller ändå...

Jag har en sån där titanclogger som väl är tillverkad i Ryssland. Min tror jag är såld under Kong-märke, även om det andra märket också står stämplat om jag minns rätt. Den funkar väldigt smidigt, men är väl rätt svår att få tag i.
 
Clogga brukar benämningen på solotopprepa vara.

Petzl Basic är godkänd för att "Clogga" i. Du bör fortfarande ha en backup, tex en gri gri på ett separat rep, eller två stycken cloggers på vardera repet.

Jag provade precis att clogga med en basic och ha en Petzl Asap som backup, men det verkar vara en onödigt dyr lösning för "hemmacloggaren" ;-)

Kong Backup är väldigt bra, funkar lite som ASAPen och kan ställas om mellan att fungera som glidande backup lås och en ascender (som basicen) den kan även låsa F2 fall på dynamiskt rep (har inte provat själv), vilket ju gör att solo-led fungerar alldeles utmärkt utan att behöve hålla på att mickla med backupknutar och utmatning av rep som det blir på gri-gri.

Jag rekomenderar som vanligt: Kurs med auktoriserad instruktör framför att googla fram informationen.

Shunten är inte godkänd för att clogga med av Petzl, det finns en risk att den nyper av repet(!) på grund av sättet den fungerar.

Dave mcLeod är sjukt duktig att klättra, men använder Shunten på ett sätt som Petzl inte rekomenderar...
 
Använd aldrig någonting med vassa tänder om du riskerar ett dynamiskt fall. Har sett söndertrasade rep med helt uppriven kärna efter dynamiska fall på ascenders (repklättringshandtag eller bröstcroll).

Petzls ASAP används bara som backup tillsammans med en falldämpare (ASAPsorber, absorbica) som fångar en stor del av fallenergin innan den går via taggarna och in i repet.

När du klättrar privat får du ju göra som du vill. Solotopprep är inget jättestort intresse för mig men jag jobbar med ropeaccess och har lite koll på prylarna. Jag skulle ta en microsendern och ryggsäck som vikt längst ner i repet. Shunten glider inte uppåt lika lätt och hamnar därför lätt lågt. Sen såklart en firningsbroms och en hand-jammer med footloop på selen. Faller man är det bara att koppla på broms och handjammer. Ställa sig i footloopen, avlasta microsendern, och fira ner igen.

Vidare bör man ha nån form av bröst-sel-grej att koppla en back-up i. Särskilt om du är ensam vid klippan. Ingen höjdare att slå sig och hänga upp och ner...
 
Vad jag tänkte var att det kunde vara smidigt att sticka ut och nöta lite på något projekt för sig själv ibland. Helst utan att behöva köpa dyra prylar, därav grigri idén. Löper den inte om man har tyngd i botten heller?

Annars verkar ju shunten vara det billigaste alternativet, även om en mini traxion är mer mångsidig. Vad skulle fördelen med en mini traxion framför microcender vara?

Vad gäller säkerheten så känns ett backuprep överdrivet tycker jag. Om man topprepar en sportled med ett rep som hänger från ett bra ankare så måste ju riskerna vara minimala? Teoretiskt kan man ju tänka sig
a/ bromsen låser inte
b/ bromsen skär av repet

Men detta måste ju gå att undvika med rätt pryl. Kan väl inte bli så stora krafter om man sätter sig i klämman? Handlar ju inte om något fall i egentlig mening om klämman hänger med som den ska. Eller har jag missat något?
 
För mig personligen gäller:

Långa topprep mellan 50 och 100 meter så är Mini Traxion helt suverän - har sett att en del använder två styck i serie (säkrare) främst då när de övar in "fri"-replängder på bigwalls, typ el capitan i usa. Jag personligen använder nästan aldrig backup. Mini Traxion glider på repet utan något motstånd alls.

Korta topprep mellan 15 och 40 meter använder jag mig ofta av GriGri, glider bra på repet om man sätter upp den rätt, fördelen är att det går snabbt att komma ner igen + att man slipper böka med att byta firningsdon vid toppen. GriGri glider med lite motstånd och greppar först efter det att det behövliga slacket i repet spänns upp, vilket egentligen är bra då man hamnar lite längre ner vid ett fall, vilket i sin tur gör att jag skärper mig lite extra vid svåra passager!

peace
 
Vad jag tänkte var att det kunde vara smidigt att sticka ut och nöta lite på något projekt för sig själv ibland. Helst utan att behöva köpa dyra prylar, därav grigri idén. Löper den inte om man har tyngd i botten heller?

Annars verkar ju shunten vara det billigaste alternativet, även om en mini traxion är mer mångsidig. Vad skulle fördelen med en mini traxion framför microcender vara?

Vad gäller säkerheten så känns ett backuprep överdrivet tycker jag. Om man topprepar en sportled med ett rep som hänger från ett bra ankare så måste ju riskerna vara minimala? Teoretiskt kan man ju tänka sig
a/ bromsen låser inte
b/ bromsen skär av repet

Men detta måste ju gå att undvika med rätt pryl. Kan väl inte bli så stora krafter om man sätter sig i klämman? Handlar ju inte om något fall i egentlig mening om klämman hänger med som den ska. Eller har jag missat något?

Använd backuprep. Det finns så mycket som kan gå fel. Men det är ditt liv.
 
Använd backuprep. Det finns så mycket som kan gå fel. Men det är ditt liv.

Naturligtvis kan saker gå fel. Men jag tradklättrar en del, vilket jag antar att alla som läser den här diskussionen gör, och jämförelsevis så känns det otroligt säkert att hänga i ett topprep? Litar man så mycket på sakerna i övrigt så borde de väl duga till detta också?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johnliungman Norges bästa klätterstad Klättring allmänt 12
Pallet Bästa dubbelrep för alpin klättring och is? Klättring allmänt 2
Nabel Bästa inomhus klätterstället i sthlm Klättring allmänt 11
johnliungman Världens bästa klätterförare? Klättring allmänt 9
johannoren bästa köpet Klättring allmänt 3
Bloggomann Bästa onlinebutiken? Klättring allmänt 3
johnliungman Dags att jämföra de bästa tjejerna med de bästa killarna? Klättring allmänt 39
johnliungman Time-out från klättring - bästa komplementträningen? Klättring allmänt 24
Norrbysa Bästa klätterbyxorna Klättring allmänt 9
nyberg_fredrik Bästa klätterupplevelse 2011 Klättring allmänt 23
G.S WEBTV-tips, Norges bästa klättrare Klättring allmänt 1
achtminus Bästa svenska trad-bestigning någonsin? Klättring allmänt 27
MartinaGreen Världens bästa ascender Klättring allmänt 15
peter1959 vad kostar bästa billigaste vinch ? Klättring allmänt 16
johnliungman Sommarens bästa deep water solo? Klättring allmänt 3
lund_mikael Bästa tiden för resa till Nissedal? Klättring allmänt 3
wallyvirginia Bästa standplats-rigg vid traditionell äventyrsklättring? Klättring allmänt 28
johnliungman Bästa varianten på pålstek vid inknytning Klättring allmänt 80
MarcusFBG Bästa topprepslederna innom Göteborgs kollektivtrafik Klättring allmänt 10
Doggydee Schweiz bästa klättring? Klättring allmänt 6
delort44 Bästa replagstekniken?? Klättring allmänt 20
bpette den bästa klättringen i Sverige? Klättring allmänt 19
Lina_Nilsson Var finns Sveriges bästa och finaste klättring? Klättring allmänt 5
petratetra Bästa leden i världen? Klättring allmänt 21
slagnäs Bästa maten Klättring allmänt 9
adventure_transport Vart bästa klättring i Sverige?? Klättring allmänt 3
mattias_uno Bästa Kamkilarna? Klättring allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.