Bästa inomhus klätterstället i sthlm

Hej på er,

Tänker börja klättra, jag efter min förundersökning har kommit fram till att det finns tre intressanta "lokaler" för mig att börja på: Klättercentret i Telefonplan, klättercentret i Solna och Kabin i västberga.

Då jag inte har någon erfarenhet om någon av dessa (vi fortsätter kalla det lokaler i brist på bättre ord) lokaler tänkte jag fråga er.

Saker jag är intresserad i att veta är om det är trevliga/fräsha lokal, bra/utmanande väggar, bra personal m.m. eller om det finns någon lokal jag missat är jag öppen för fler ideer.

Mvh
Nabel
 
Man kan bli trött på alla fyra ställena. Dom flesta klättrare verkar styras av en "närhetsprincip" dvs. dom klättrar på den vägg som det är lättast att ta sig till och från. K2 vid Telefonplan är den enda väggen som ligger i direkt anslutning till T-banenätet.
Annars finns det väl lite olika "personligheter" hos dom olika väggarna och vad man gillar och inte gillar beror på tycke och smak. Själv trivs jag bäst på klätterverket i Sicla. Det är den äldsta klätterväggen i Stockholm med kompetent, hjälpsam och trevlig personal. Lederna byggs om med "lagom" frekvens och man har en del mycket skickliga ledbyggare. Jag vet att en del tycker att det finns bättre bouldering på andra ställen men då jag inte sysslar med det så påverkar det inte min bedömning och mitt val.
 
Det bästa är att åka till varje ställe och bilda sin egen uppfattning utan att ha några förutfattade meningar, men som nybörjare kommer ens klätterkompisar att vara med och påverka.

Tänker du skaffa kort så bör du se till att klättra på alla ställen innan du bestämmer dig. Om du fastnar för ett ställe mer än ett annat så är det kanske värt lite längre resväg.
 
krävs körkort?

Kräver alla ställen att man har körkort för klättring (minns inte exakt vad det heter)?

/Patrik, utan klätter-körkort men har gått klippklättringskurs före körkorten infördes
 
Kräver alla ställen att man har körkort för klättring (minns inte exakt vad det heter)?
Jäss! Man måste ha ett grönt kort för att topprepsäkra, rött kort för ledsäkring och ledklättring. Man behöver dock inte ha ett grönt kort för att skaffa ett rött kort.
 
Kräver alla ställen att man har körkort för klättring (minns inte exakt vad det heter)?

/Patrik, utan klätter-körkort men har gått klippklättringskurs före körkorten infördes

Inte om du ska klättra över tjockmattor.

(Om du kan säkra så kan du fortfarande gå en uppklättring, alternativt be en hygglig instruktör skriva ett kursintyg).
 
Grönt kort och besökare.

Delvis OT men frågan om grönt kort är av intresse. Jag har inga problem med att inomhusväggarna vill försäkra sig om att dom som klättrar där kan topprepssäkra resp. fira ner en klättrare. Problemet uppstår med klättrande besökare som inte kommer från en stad med "auktoriserad klättervägg" (= en som utfärdar gröna kort) eller om det handlar om en utländsk klättrare på besök på en "auktoriserad klättervägg". Detta kan inte vara nytt. Vad gör ni på dom olika klätterväggarna? Är ni ogina och vägrar besökande klättrare att klättra hos er eller hittar ni något smidigt sätt att komma runt det även om dom inte haft möjlighet att ta svenskt Grönt Kort. Har ni inte löst det så har ni något att jobba på.
 
Finns säkert någon annan som kan berätta en mer nyanserad och sann version av denna historien, men det är en för bra historia för att inte berättas.

En gång var det två stycken bergsguider som av olika anledningar för tillfället var på besök i Sthlm. Eftersom vädret var dåligt bestämde sig guiderna för att besöka ett av stadens klättergym, framme vid kassan önskade de betala och den unge mannen i kassan informerade att för att klättra på gymmet krävdes grönt kort. De båda guiderna visade upp sin guidelicens, men den unge mannen i kassan vägrade låta de båda guiderna använda repväggarna, detta eftersom att vara bergsguide inte är detsamma som att ha ett grönt kort.​

(Om historien verkligen är sann så visste nog inte ungdomen vad en bergsguide är för något.)
 

Bilagor

  • qualified_uiagm_guide_peru.jpg
    qualified_uiagm_guide_peru.jpg
    99.7 KB · Visningar: 1,239
Ovanstående kommentarer är väl bara ett sätt att dissa unga medarbetare som gör sitt jobb. Hur ska de veta vad det är för kort som de utländska besökerna viser upp? Vad som bör finnas är en lista vid kassan som informerar om villa utländska kort som godtagas istället för grönt kort vid en certifierad vägg (det som gör en certifierad vägg är ju bland annat krav på dokumenterade kunskaper i hur man säkrar). Finns ingen sådan lista har kassapersonalen gjort sitt jobb men man skulle kunna påstå att klättergymmet borde ha ett intresse gentemot sina kunder att ha just en sådan lista.

Sen tror jag inte ovanstående problem är annorlunda i Göteborg eller på annat håll, för om ett certifierad gym släpper in personer som inte uppfyller de krav som ställs, ja så bör de såklart inte vara certifierade oavsett om den aktuella personalen i kassan vet vad just detta kort innebär.

Som sagt... En lista i kassan som godtagas enligt kraven på en certifierad vägg... Är det så svårt? ;)
 
För övrigt håller jag med ovan... testa de olika klätterhallerna, kolla vilket du gillar... och sen så klättrar du i alla fall där de kompisar klättrar ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johnliungman Norges bästa klätterstad Klättring allmänt 12
Pallet Bästa dubbelrep för alpin klättring och is? Klättring allmänt 2
johnliungman Världens bästa klätterförare? Klättring allmänt 9
johannoren bästa köpet Klättring allmänt 3
Bloggomann Bästa onlinebutiken? Klättring allmänt 3
johnliungman Dags att jämföra de bästa tjejerna med de bästa killarna? Klättring allmänt 39
johnliungman Time-out från klättring - bästa komplementträningen? Klättring allmänt 24
Norrbysa Bästa klätterbyxorna Klättring allmänt 9
nyberg_fredrik Bästa klätterupplevelse 2011 Klättring allmänt 23
G.S WEBTV-tips, Norges bästa klättrare Klättring allmänt 1
achtminus Bästa svenska trad-bestigning någonsin? Klättring allmänt 27
MartinaGreen Världens bästa ascender Klättring allmänt 15
peter1959 vad kostar bästa billigaste vinch ? Klättring allmänt 16
johnliungman Sommarens bästa deep water solo? Klättring allmänt 3
lund_mikael Bästa tiden för resa till Nissedal? Klättring allmänt 3
wallyvirginia Bästa standplats-rigg vid traditionell äventyrsklättring? Klättring allmänt 28
Mangster Bästa alternativet för att solotopprepa? Klättring allmänt 18
johnliungman Bästa varianten på pålstek vid inknytning Klättring allmänt 80
MarcusFBG Bästa topprepslederna innom Göteborgs kollektivtrafik Klättring allmänt 10
Doggydee Schweiz bästa klättring? Klättring allmänt 6
delort44 Bästa replagstekniken?? Klättring allmänt 20
bpette den bästa klättringen i Sverige? Klättring allmänt 19
Lina_Nilsson Var finns Sveriges bästa och finaste klättring? Klättring allmänt 5
petratetra Bästa leden i världen? Klättring allmänt 21
slagnäs Bästa maten Klättring allmänt 9
adventure_transport Vart bästa klättring i Sverige?? Klättring allmänt 3
mattias_uno Bästa Kamkilarna? Klättring allmänt 1
Chiroo Klättring inomhus Åkersberga Klättring allmänt 1
pajaro Inomhus i Växjö Klättring allmänt 2
Pandan Sätta upp leder inomhus Klättring allmänt 7
Vickotira Klättring inomhus i Falun/Borlänge? Klättring allmänt 7
kinjinte Ställe att slacklina inomhus i Göteborg? Klättring allmänt 3
magwo Leda på topprepen inomhus Klättring allmänt 31
fson Klättring inomhus-vilka barn kan följa med? Klättring allmänt 5
Hellen5 Klättringskläder inomhus Klättring allmänt 13
Damberg Inomhus i Dalarna? Klättring allmänt 1
Macaco Inomhus i Trondheim Klättring allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.