Världens bästa ascender

Jag håller med ett ergonomiprojekt som syftar till att optimera ett verktyg eller del av utrustning inom industriklättring. Efter ett intervju och användarstudier har jag valt att utveckla en mer ergonomisk ascender, båda för män och kvinnor.
Jag har provat att klättra med Petzl Ascender samt Nforce Ascender och tycker att det finns brister i båda. Problem jag noterat är:

- krånglig rörelse i tummen då ascendern öppnas/stängs
- svårt att nå reglaget som öppnar/stänger för repet, med en liten hand
- smal greppyta (själva handtaget)
- tung
- "spetsig" vinkel mellan hand och handled


Jag är själv ingen erfaren klättrare och fick tips av återförsäljare av säkerhetsutrustning att ställa frågor på detta forum.

- Hålls det med om problemen jag nämnt? Finns det fler problem och hur hade de kunnat motverkas?

Säg vad som tycks!
 

Bilagor

  • IMG_4360.jpg
    IMG_4360.jpg
    67.4 KB · Visningar: 1,605
Hej,
Jag har själv inte 'ascendrat'. Men kan ändå säga ett par saker.
Petzls asscender är ju fast du tycker den är tung, ändå gjord för att vara lätt och smidig. Och att vara användbar med handskar.
Så visst kan man ändra vinkeln på handtaget, men då sticker den ut mer när man har den på racket.
Och visst kan man göra avståndet mindre till mekanismen, men då kan det vara svårt att få plats med vantar, och kanske större risk att i misstag göra nåt dumt om man har handskar på sig.
Även höghöjdsarbetare kan vilja ha handskar...
Det är en avvägning mellan behoven. Troligen kommer världens bästa rope-access-ascender inte vara världens bästa bigwall-ascender.
 
Har ingen erfarenhet av att jumarera längre sträckor, vilket väl är då ergonomin blir riktigt viktig. Men du kan ju kika på de små enkla Kong Rope Clamp för att få lite variation i underlaget.

En fundering är att det kanske inte behöver/skall vara lätt att frigöra repet. Det är väl möjligen om man neråtklättrar som det är intressant. Eller har jag fel?
 
Hej!

Jag har juggat en hel del på både N'force och Petzl Ascension, eftersom jag jobbar med rope access och aidklättrar på fritiden..

Jag föredrar Petzl, mest pga pålitligheten i designen. En BD N'force har gått sönder för mig (jag tappade den i marken).

En bra grej med N'force är dock att hålet i botten på handtaget är så stort att du kan snurra en låskarbin runt runt i det, kan vara smidigt när man ska hitta låset/grinden, lätt att få det på "din" sida. Högst marginellt värde i detta dock..

Håller dessvärre inte direkt med om dina synpunkter.. Sorry! =)

Det känns lite som att uppfinna hjulet på nytt, att leta fel hos en produkt för att kunna förbättra den. Petzl Ascension liksom Petzl Grigri är fantastisk och har varit det väldigt länge nu.

Och vad det gäller ergonomi så sitter det enligt mig inte i handtaget som man (om man gör rätt) bara skjuter uppåt längs repet innan man kliver i footloopen/aidstegen och låter benen jobba..

Det gäller vare sig du jumarerar traditionellt eller "froggar" med en chest-ascender.

Adam har såklart rätt i att verktyget måste funka med handskar, därav storleken.

Att den pekar uppåt så att handtaget plir spetsigt och konstigt för vinkel hand/handled är inget jag tänkt eller reagerat på. Viktigare då som Adam också påpekar att den hänger smidigt på selen och inte fastnar och så.

Hoppas att det var till någon nytta, förlåt om det känns som en nego spell, önskar dig verkligen lycka till - klart att man uppmuntrar om någon vill förbättra den utrustningen man älskar och hatar!

Mikko
 
Tack för era kommentarer, intressant att höra!

Jag vill verkligen inte krysta fram problem ur en produkt som för många känns fantastisk. En betydande faktor i mitt projekt är att anpassa produkten ergonomiskt så att den fungerar lika bra för kvinnor som män. Att utforma en ascender i mindre storlek är givetvis ett alternativ, men min vision är att skapa en helt genusneutral produkt (om det är möjligt). Anledning till att jag riktat mig åt industriklättring är att yrket utgörs av minst 95% män och jag är nyfiken på anledningen. Sele, podium och organisation av utrustning är problem som jag har fått tips om, men i just detta projektet riktar jag mig år handergonomi.

Helt rätt har ni i att det ska vara "svårt" att frigöra repet av misstag. Att det samtidigt ska kunna göras på ett ergonomiskt sätt -då man ska frigöra repet- skulle vara fint! Det oergonomiska i Petzl och N'Force är tummens rörelse och handens vinkling (i högt läge). Om dessa problem kan tas bort, utan att inkräkta på pålitligheten i verktyget, hade det varit bra.

Jag tror att då man ägnat sig åt ett yrke under lång tid anpassar man sig den utrustning som alltid har funnits och blir lite blind för problemen? Säg ifrån om jag är ute och cyklar!

Ska fundera vidare på utformning... Kanske inser jag att dagens produkter är världens bästa och då behövs det så klart inga fler....

- En sak jag funderar på är om det finns önskemål att ha en universell ascender, istället för en höger och en vänsteranpassad?

Har ni mer kommentarer, positiva eller negativa, är det välkommet !
 
Tack för era kommentarer, intressant att höra!
Anledning till att jag riktat mig åt industriklättring är att yrket utgörs av minst 95% män och jag är nyfiken på anledningen.

Absolut utan att vara chauvinist på nåt sätt, så tror jag mig snabbt avgöra den frågan, helt utan undersökning. Det hörs liksom lite på namnet, Industriklättring. Låter jäkla manligt, det. Precis som Attackdykare, Rymdskeppssvetsare eller Lejontämjare. Vi börjar tidigt i våra barns liv att cementera könsrollerna, med gullepluttprat till flickor och stora-starka-karln-prat till pojkar, och med en sådan uppväxt tror jag yrket Industriklättrare ligger en bit bort för de flesta tjejer. Oavsett ergonomi. Varför ergonomi nu skulle vara viktigare för tjejer än för killar?
 

Bilagor

  • canstock3933061.jpg
    canstock3933061.jpg
    12.3 KB · Visningar: 1,422
Tycker det är ett roligt och intressant projekt! Även om en produkt är bra och välutvecklad, så finns det många gånger stora förbättringsmöjligheter.
 
Funderade på att försöka tillföra något då jag är både rekreationsklättrare och industriklättrare/reparbetare, men när jag läste "genusneutral" i samma inlägg som jumarhandtag blev jag tyvärr smått PK-illamående.

Har du kollat in Tibloc, lättare går det väl inte att få om man inte tar en 4 mm prussikslinga.
 
Absolut utan att vara chauvinist på nåt sätt, så tror jag mig snabbt avgöra den frågan, helt utan undersökning. Det hörs liksom lite på namnet, Industriklättring. Låter jäkla manligt, det. Precis som Attackdykare, Rymdskeppssvetsare eller Lejontämjare. Vi börjar tidigt i våra barns liv att cementera könsrollerna, med gullepluttprat till flickor och stora-starka-karln-prat till pojkar, och med en sådan uppväxt tror jag yrket Industriklättrare ligger en bit bort för de flesta tjejer. Oavsett ergonomi. Varför ergonomi nu skulle vara viktigare för tjejer än för killar?

Javisst har du på pricken rätt. En analytisk förklaring kan vara att "kvinnor är omhändertagande och inriktade på relationer medan män är tekniskt och praktiskt orienterade" (burr, det kändes jobbigt och rostigt att citera det där) De kvinnor jag har pratat med, som jobbar inom industriklättring håller med om föreställningen (om vad som anses manligt/kvinnligt) men det hindrar dem inte från att arbeta inom branschen, utan ger snarare motsatt effekt.
PS. Min tanke är att skapa en produkt som är ergonomisk oavsett kön
 
PS. Min tanke är att skapa en produkt som är ergonomisk oavsett kön

Det där är intressant, för en i ergonomiska frågor icke insatt: Vilken roll spelar könet när det kommer till ergonomi? Måhända att kvinnor överlag har mindre muskelmassa än män (hypergenerellt sett då), men i övrigt är vi väl lika byggda vad gäller leder å sånt?

Tror alla som arbetar med reparbete skulle vara innerligt tacksamma om ergonomin förbättrades (även om problemen inte alltid är tydliga), men det är just det här med "ergonomisk oavsett kön" som fångar mitt intresse.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johnliungman Världens bästa klätterförare? Klättring allmänt 9
joask202 Världens högsta klättervägg? Klättring allmänt 1
markus82 Världens sämsta klättergrej? Klättring allmänt 45
johnliungman Norges bästa klätterstad Klättring allmänt 12
Pallet Bästa dubbelrep för alpin klättring och is? Klättring allmänt 2
Nabel Bästa inomhus klätterstället i sthlm Klättring allmänt 11
johannoren bästa köpet Klättring allmänt 3
Bloggomann Bästa onlinebutiken? Klättring allmänt 3
johnliungman Dags att jämföra de bästa tjejerna med de bästa killarna? Klättring allmänt 39
johnliungman Time-out från klättring - bästa komplementträningen? Klättring allmänt 24
Norrbysa Bästa klätterbyxorna Klättring allmänt 9
nyberg_fredrik Bästa klätterupplevelse 2011 Klättring allmänt 23
G.S WEBTV-tips, Norges bästa klättrare Klättring allmänt 1
achtminus Bästa svenska trad-bestigning någonsin? Klättring allmänt 27
peter1959 vad kostar bästa billigaste vinch ? Klättring allmänt 16
johnliungman Sommarens bästa deep water solo? Klättring allmänt 3
lund_mikael Bästa tiden för resa till Nissedal? Klättring allmänt 3
wallyvirginia Bästa standplats-rigg vid traditionell äventyrsklättring? Klättring allmänt 28
Mangster Bästa alternativet för att solotopprepa? Klättring allmänt 18
johnliungman Bästa varianten på pålstek vid inknytning Klättring allmänt 80
MarcusFBG Bästa topprepslederna innom Göteborgs kollektivtrafik Klättring allmänt 10
Doggydee Schweiz bästa klättring? Klättring allmänt 6
delort44 Bästa replagstekniken?? Klättring allmänt 20
bpette den bästa klättringen i Sverige? Klättring allmänt 19
Lina_Nilsson Var finns Sveriges bästa och finaste klättring? Klättring allmänt 5
petratetra Bästa leden i världen? Klättring allmänt 21
slagnäs Bästa maten Klättring allmänt 9
adventure_transport Vart bästa klättring i Sverige?? Klättring allmänt 3
mattias_uno Bästa Kamkilarna? Klättring allmänt 1
asjdi96 Vart kan man köpa USHBA basic ascender? Klättring allmänt 5
Schneeberger Ascender, tibloc, ropeman eller plain old prussiksnören Klättring allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.