Världens bästa ascender

Funderade på att försöka tillföra något då jag är både rekreationsklättrare och industriklättrare/reparbetare, men när jag läste "genusneutral" i samma inlägg som jumarhandtag blev jag tyvärr smått PK-illamående.

Har du kollat in Tibloc, lättare går det väl inte att få om man inte tar en 4 mm prussikslinga.

Inte min mening att provocera dig på något sätt med en produkt som passar lika bra för män och kvinnor. Med "genusneutral" syftar jag på ergonomi (för båda kön). Om produkten blir mer anpassad för kvinnor och mindre anpassad för män är det ett misslyckande.
Ska kika på Tibloc, tack för tipset!
 
För djuplodande information om ALLT som gäller ascenders: http://http://storrick.cnc.net/VerticalDevicesPage/AscenderDevices.shtml

Vad gäller ergonomi och användandet av spärren kan det finnas värde i att göra den enkel att använda rätt men knepig att få upp i situationer där handen är placerad i "arbetsläge".

Jag upplever det inte som nackdel att handen behöver byta läge för att på smidigaste sätt få upp spärren.

Ja, precis, spärren ska inte vara så "tillgänglig" så att den av misstag kan öppnas. Kanske går det att utföra tumrörelsen på ett smidigare sätt...
Kanonbra sida du länkade till, tack!
 
Ett tips är Kong Futura. Den är liten och smidig. Väger inte mer än 125gr och är dessutom justerbar i storleken, så den passar både små och stora händer. Jag har själv inte testat den, men det är väl lite det du var ute efter.

Kong Futura

Mvh /Joel
 
Repklämmor

Martina,

jag håller på med aidklättring och big wall - på dessa turer använder vi oss mycket av repklämmor, och jag har klättrat uppför åtskilliga tiotusentals meter rep med diverse repklämmor genom åren.

För att kunna förbättra en repklämma (Petzl Ascention) så måste man förstå följande:

1. Vad den används till. (Ta sig uppför rep - men inte bara det.)

2. I vilken miljö skall den användas. (Kyla, is, snö, hetta, mörker, regn, i trånga sprickor & hörn, med vantar & handskar, stora & små händer på samma tur, skadade och blodiga händer, händer med kramp och uttröttad till döden, hissanordning, självsäkring i grottor mm mm)

3. Produktens historia. (Petzl Ascention t.ex har en lång historia bakom sig, en produkt som utarbetats AV klättrare FÖR klättrare. Dessutom är bilden du visar i första inlägget en äldre version av en Ascention - det kom en ny version för ett par år sedan...)

4. Repklämmans historia generellt sett. (Från de första Jumars till N'Force och alla där emellan.)

5. Slitstyrka versus vikt. (En lättare klämma blir mindre stryktålig - en tyngre blir kanske mer stryktålig - svårt att veta utan att testa, testa och åter testa på riktiga berg i typmiljö under punkt 2) (En Petzl Ascention håller för ungefär fem till sju stora bigwallklättringar sen kastar man den å köper en ny - samma gäller GriGri)

6. Viktigaste punkten tror jag. För att förbättra en repklämma typ Petzl Ascention så måste man använda den själv i de flesta typmiljöer under punkt 2.

7. Intervjua klättrare som brukat repklämmor i situationer under punkt 2.


- - - - - - - - - - - -


Som avslutning vill jag bara säga att Petzl Ascention är nästintill perfekt utformad - inte genom en slump utan genom åratal av tester, och jag skulle aldrig vilja byta ut den mot något annat.

Sen har vi Black Diamonds repklämma (N'Force) som är ett skämt, en ren skrivbordsprodukt som inte har tagit hänsyn till verkligheten...


peace


EDIT: Såg först nu att det hela handlade om Industri/RopeAccess så du kan bortse från mitt inlägg som gällde att förbättra just Petzl Ascention som vi också använder i bergen. Behåll den som den är till klättring och gör en ny ergonomisk till Industrin. Lycka till!
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johnliungman Världens bästa klätterförare? Klättring allmänt 9
joask202 Världens högsta klättervägg? Klättring allmänt 1
markus82 Världens sämsta klättergrej? Klättring allmänt 45
johnliungman Norges bästa klätterstad Klättring allmänt 12
Pallet Bästa dubbelrep för alpin klättring och is? Klättring allmänt 2
Nabel Bästa inomhus klätterstället i sthlm Klättring allmänt 11
johannoren bästa köpet Klättring allmänt 3
Bloggomann Bästa onlinebutiken? Klättring allmänt 3
johnliungman Dags att jämföra de bästa tjejerna med de bästa killarna? Klättring allmänt 39
johnliungman Time-out från klättring - bästa komplementträningen? Klättring allmänt 24
Norrbysa Bästa klätterbyxorna Klättring allmänt 9
nyberg_fredrik Bästa klätterupplevelse 2011 Klättring allmänt 23
G.S WEBTV-tips, Norges bästa klättrare Klättring allmänt 1
achtminus Bästa svenska trad-bestigning någonsin? Klättring allmänt 27
peter1959 vad kostar bästa billigaste vinch ? Klättring allmänt 16
johnliungman Sommarens bästa deep water solo? Klättring allmänt 3
lund_mikael Bästa tiden för resa till Nissedal? Klättring allmänt 3
wallyvirginia Bästa standplats-rigg vid traditionell äventyrsklättring? Klättring allmänt 28
Mangster Bästa alternativet för att solotopprepa? Klättring allmänt 18
johnliungman Bästa varianten på pålstek vid inknytning Klättring allmänt 80
MarcusFBG Bästa topprepslederna innom Göteborgs kollektivtrafik Klättring allmänt 10
Doggydee Schweiz bästa klättring? Klättring allmänt 6
delort44 Bästa replagstekniken?? Klättring allmänt 20
bpette den bästa klättringen i Sverige? Klättring allmänt 19
Lina_Nilsson Var finns Sveriges bästa och finaste klättring? Klättring allmänt 5
petratetra Bästa leden i världen? Klättring allmänt 21
slagnäs Bästa maten Klättring allmänt 9
adventure_transport Vart bästa klättring i Sverige?? Klättring allmänt 3
mattias_uno Bästa Kamkilarna? Klättring allmänt 1
asjdi96 Vart kan man köpa USHBA basic ascender? Klättring allmänt 5
Schneeberger Ascender, tibloc, ropeman eller plain old prussiksnören Klättring allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.