Jämställdhet i friluftslivet?

Svensk skola idag:

Teaterföreställning där flickor sitter på kuddar och serveras godsaker under föreställningen, medan pojkar sitter på obekväma stolar och pekas ut som roten till allt ont.
Låter det overkligt?

Det är sant.

SCUM, eller "The Society to Cut Up Men" är en rörelse/ett manifest ...

Ja, det är sjukt att använda kränkning av skolbarn som ett psykologiskt experiment i pedagogiskt syfte att provocera och ställa frågor, eller hur de urskuldar sin mobbing. Det bryter mot både läroplanens värdegrund och allt som någonsin kallats en likabehandlingsplan i skolan. De har definitivt inte alla skådespelare på scenen.

Men min tanke var inte att ta upp hela jämställdhetsdebatten här, utan en specifik koppling till friluftsliv jag ser som ganska jämställd. Detta känns som fel fora för allmänna frågor i ämnet. Kan vi inte ta dem hos bloggar med den inriktningen, t ex Pelle Billings blogg?
 
Intressant diskussion.
Jag tror, som en del andra här, att det behövs både separatistiska sammanhang och integrerade sammanhang samtidigt.

Lite kort om hur jag ser på normer och kön
I vårt sociala samspel påverkas vi av sociala normer som t.ex. har med kön, genus, sexuell läggning, ålder, klass, funktion(shinder), etnicitet och religion att göra. Dessa normer har vi inom oss,mer eller mindre medvetet, och de kommer till uttryck i allt agerande. Vi skapar och återskapar normerna när vi leder en grupp, köper en friluftspryl, bemöter en vandrare i skogen osv Det är ett gediget arbete att bli medveten om de egna föreställningarna och de normer man återskapar. Och ännu svårare att förändra dem i samspel med andra, som också är mer eller mindre medvetna. Att det är svårt betyder att det går att förändra, men att det tar tid.
Normerna möjliggör och begränsar det handlingsutrymme olika personer har. Hur pass mycket man bryter mot hegemoniska normer och skapar motnormer (dvs att man överskrider könsstereotypa beteenden) varierar mellan individer. En del gör det på egen hand, andra behöver en friare arena, tex med enbart tjejer.

Jag menar att det är bra att det finns både tjej- och killgrupper, men även transgrupper. Om vi nu talar om kön så kan vi passa på att öppna upp begreppet och inkludera fler än de av oss som definierar sig som enbart "kvinna" eller "man". Så länge det finns ett behov av separatistiska grupper så har de ett existensberättigande, som jag ser det. MEN, det vore önskvärt att man arbetar stärkande och problematiserar normer och stereotypa antaganden osv inom gruppen. Förtydligar att jag avser normer som finns inom gruppen och i samhället.
 
Senast ändrad:
Intressant diskussion.
Jag tror, som en del andra här, att det behövs både separatistiska sammanhang och integrerade sammanhang samtidigt.

Lite kort om hur jag ser på normer och kön
I vårt sociala samspel påverkas vi av sociala normer som t.ex. har med kön, genus, sexuell läggning, ålder, klass, funktion(shinder), etnicitet och religion att göra. Dessa normer har vi inom oss,mer eller mindre medvetet, och de kommer till uttryck i allt agerande. Vi skapar och återskapar normerna när vi leder en grupp, köper en friluftspryl, bemöter en vandrare i skogen osv Det är ett gediget arbete att bli medveten om de egna föreställningarna och de normer man återskapar. Och ännu svårare att förändra dem i samspel med andra, som också är mer eller mindre medvetna. Att det är svårt betyder att det går att förändra, men att det tar tid.
Normerna möjliggör och begränsar det handlingsutrymme olika personer har. Hur pass mycket man bryter mot hegemoniska normer och skapar motnormer (dvs att man överskrider könsstereotypa beteenden) varierar mellan individer. En del gör det på egen hand, andra behöver en friare arena, tex med enbart tjejer.

Jag menar att det är bra att det finns både tjej- och killgrupper, men även transgrupper. Om vi nu talar om kön så kan vi passa på att öppna upp begreppet och inkludera fler än de av oss som definierar sig som enbart "kvinna" eller "man". Så länge det finns ett behov av separatistiska grupper så har de ett existensberättigande, som jag ser det. MEN, det vore önskvärt att man arbetar stärkande och problematiserar normer och stereotypa antaganden osv inom gruppen.

För att sammanfatta det egentliga problemet - alla skall vara välkomna till exempelvis en simhall. Kan de inte gå in där så skall inte samhället anpassa sig utan man skall se till att de inkluderas. Det går. I denna fråga kliver alltså samhället in och talar om hur Sverige ser på detta med kön, skam osv.

Normer; någon som kallar sig "hen" skall kunna gå till en hockeyträning utan att känna sig utfryst. Eller vill vi avvika en tid för "henhockey" i hallen? Nej, det vill vi inte - då detta skapar större problem...
Däremot har vi kill och tjejhockey utifrån faktumet att killar och tjejer är två biologiskt rätt olika varelser, generellt alltså.

Normer handlar om acceptans för vissa saker, men långt ifrån alla. Jag anser att det där dagiset i s-holm som skriver om barnsånger och tar bort vissa leksaker totalt har missuppfattat vad det handlar om. Det är ok att leka krig! Det är lika ok att leka med dockor!



Alla ska med, som nån dryg rackare sa en gång - men det är rätt bra ord faktiskt.
 
Att svepande säga att alla ska med, är ett i mitt tycke förenklat sätt att betrakta så komplicerade saker som normer och människors livsvillkor. De inre processerna och människors handlingsutrymme i praktiken förändras ju inte bara för att "samhället" tycker en sak.

Jämlikhet kräver ett långsiktigt och målmedvetet arbete och man måste börja där människor faktiskt står, inte där man vill att de redan ska befinna sig. Enkel pedagogik, kan tyckas. Därför behövs både trygga separerade arenor och arenor som är öppna för "alla". Och i bägge typerna av sammanhang krävs ett kontinuerligt och medvetet arbeta för allas lika rättigheter.
 
Jag menar att det är bra att det finns både tjej- och killgrupper, men även transgrupper. Om vi nu talar om kön så kan vi passa på att öppna upp begreppet och inkludera fler än de av oss som definierar sig som enbart "kvinna" eller "man". Så länge det finns ett behov av separatistiska grupper så har de ett existensberättigande, som jag ser det. MEN, det vore önskvärt att man arbetar stärkande och problematiserar normer och stereotypa antaganden osv inom gruppen. Förtydligar att jag avser normer som finns inom gruppen och i samhället.

Absolut, alla är olika men jämlika, likriktad/likformad är något helt annat. Finns det ett behov för separatistiska grupper i friluftsammanhang så beror det på något, då ska man inte förbjuda dessa grupper och tvinga alla att vara likriktade utan snarare se på orsaken till att tjejerna i detta fall känner behov av en egen grupp. Kanske det är något som går eller bör åtgärdas, kanske inte. Bara för att det finns regler om jämställdhet är inte det samma som att de sociala normerna är jämställda.
 
Jämlikhet kräver ett långsiktigt och målmedvetet arbete och man måste börja där människor faktiskt står, inte där man vill att de redan ska befinna sig. Enkel pedagogik, kan tyckas. Därför behövs både trygga separerade arenor och arenor som är öppna för "alla". Och i bägge typerna av sammanhang krävs ett kontinuerligt och medvetet arbeta för allas lika rättigheter.

Men då blirdet en fasligt massa olika grupperingar som ska särbehandlas. Föst har vi könen (det var väl minst tre om jag läste rätt och vi räknar "hen"), sen har vi religioner och antagligen sexuellt identitet (dessa kan sen mixas så vi får en egen gruppering av muslimska bögar).

Är det verkligen rätt väg att gå att skapa unika trygga aenor ör varje grupp. Arbeta hellre för att alla ska känan sig trygga ihop med andra.
 
Men då blirdet en fasligt massa olika grupperingar som ska särbehandlas. Föst har vi könen (det var väl minst tre om jag läste rätt och vi räknar "hen"), sen har vi religioner och antagligen sexuellt identitet (dessa kan sen mixas så vi får en egen gruppering av muslimska bögar).

Är det verkligen rätt väg att gå att skapa unika trygga aenor ör varje grupp. Arbeta hellre för att alla ska känan sig trygga ihop med andra.

Instämmer till fullo. Tror faktiskt att det finns en stor potentiell fara i det vi gör nu - i alla välvilja så blir olikheterna utkristalliserade och motsättningar skapas.

Ta DO - denna instans är så urspårad att det hela blir kontraproduktivt.
 
För att sammanfatta det egentliga problemet - alla skall vara välkomna till exempelvis en simhall. Kan de inte gå in där så skall inte samhället anpassa sig utan man skall se till att de inkluderas. Det går. I denna fråga kliver alltså samhället in och talar om hur Sverige ser på detta med kön, skam osv.

Jag skulle gärna se lite mer konkreta förslag på hur det skulle gå till.

Jag tror nämligen inte att integration går att tvinga på folk. Zorah är i sin fulla rätt att bada eller inte bada, om samhället tycker det är viktigt att hon badar, är det upp till nämnda samhälle att finna former under vilka Zorah kan acceptera att bada. Kort sagt, det är fullt möjligt att förbjuda könssegregerade badtider, men det kommer att leda till att många kvinnor utestängs från möjligheten att gå att bada. Sedan får man väl bedöma vad man tycker är viktigast, principen att man inte ska ha delade tider, eller principen att alla ska beredas plats i görligaste mån.
 
Jag skulle gärna se lite mer konkreta förslag på hur det skulle gå till.

Jag tror nämligen inte att integration går att tvinga på folk. Zorah är i sin fulla rätt att bada eller inte bada, om samhället tycker det är viktigt att hon badar, är det upp till nämnda samhälle att finna former under vilka Zorah kan acceptera att bada. Kort sagt, det är fullt möjligt att förbjuda könssegregerade badtider, men det kommer att leda till att många kvinnor utestängs från möjligheten att gå att bada. Sedan får man väl bedöma vad man tycker är viktigast, principen att man inte ska ha delade tider, eller principen att alla ska beredas plats i görligaste mån.

Då hävdar jag med bestämdhet att ett samhälle måste vila på principer, som skapar ett gemensamt fundament där de flesta invånarna i landet känner igen sig.

...så vi ska definitivt inte låta flickor slippa simträning i skolan. Dock har du en poäng med de äldre kvinnorna - jag är dock snudd på övertygad om att de inte går till badhuset för att just simträna, de går dit för att de inte får gå dit när jag är där. Vilket är vansinne.

En ren simträningstid vikt till invandrarkvinnor, med simtränare sålunda. Allt löst.
 
Men då blirdet en fasligt massa olika grupperingar som ska särbehandlas. Föst har vi könen (det var väl minst tre om jag läste rätt och vi räknar "hen"), sen har vi religioner och antagligen sexuellt identitet (dessa kan sen mixas så vi får en egen gruppering av muslimska bögar).

Är det verkligen rätt väg att gå att skapa unika trygga aenor ör varje grupp. Arbeta hellre för att alla ska känan sig trygga ihop med andra.

Vägen till att alla ska kunna känna sig trygga är mycket lång.

Enligt svensklagstiftning är det förbjudet att göra: "skillnad, undantag, inskränkning eller företräde på grund av ras, hudfärg, härstamning eller nationellt eller etniskt ursprung, som har till syfte eller verkan att omintetgöra eller inskränka erkännandet, åtnjutandet eller utövandet, på lika villkor, av mänskliga rättigheter och grundläggande friheter på politiska, ekonomiska, sociala, kulturella eller andra områden av det offentliga livet."

Men ändock finns det organisationer och till och med partier representerade i riksdagen som mer eller mindre aktivt arbetar för att motarbeta jämställdhet och lika behandling av alla människor.

Det är med andra ord många människor som inte lever upp till normen och detta måste uppmärksammas, det betyder inte att alla separatistiskagrupper ska särbehandlas, men den totala frånvaron av separatistiska grupper och särbehandling skulle vara farligt nära att inte erkänna att det finns något problem. Det är trots allt skillnad på att behandla symptomet och själva sjukdomen.

I detta fall med friluftsgrupper för tjejer finns det antagligen tjejer som inte skulle ha provat på att klättra och dylikt om det inte funnits separata grupper för tjejer. Det känns lite väl magstarkt att i stället för att låta dem ha en tjejgrupp helt sonika be dem förändra hela samhället innan de börjar klättra.
 
Vägen till att alla ska kunna känna sig trygga är mycket lång.

Enligt svensklagstiftning är det förbjudet att göra: "skillnad, undantag, inskränkning eller företräde på grund av ras, hudfärg, härstamning eller nationellt eller etniskt ursprung, som har till syfte eller verkan att omintetgöra eller inskränka erkännandet, åtnjutandet eller utövandet, på lika villkor, av mänskliga rättigheter och grundläggande friheter på politiska, ekonomiska, sociala, kulturella eller andra områden av det offentliga livet."

Men ändock finns det organisationer och till och med partier representerade i riksdagen som mer eller mindre aktivt arbetar för att motarbeta jämställdhet och lika behandling av alla människor.

Det är med andra ord många människor som inte lever upp till normen och detta måste uppmärksammas, det betyder inte att alla separatistiskagrupper ska särbehandlas, men den totala frånvaron av separatistiska grupper och särbehandling skulle vara farligt nära att inte erkänna att det finns något problem. Det är trots allt skillnad på att behandla symptomet och själva sjukdomen.

I detta fall med friluftsgrupper för tjejer finns det antagligen tjejer som inte skulle ha provat på att klättra och dylikt om det inte funnits separata grupper för tjejer. Det känns lite väl magstarkt att i stället för att låta dem ha en tjejgrupp helt sonika be dem förändra hela samhället innan de börjar klättra.

Ahh, du tänker på de partier som i sin välvilja gjorde så att brandman Simon inte fick jobb? Han råkade vara svensk. Södertörns brandförsvar ville, i sin iver att vara så duktiga som möjligt, bara anställa kvinnor och då helst såklart invandrarkvinnor.

Sedär, så det kan gå när vi ska vara duktiga. En svensk var inte ok, i Sverige.

http://www.dn.se/sthlm/diskriminerad-brandman-fick-skadestand

Tror vi att detta skapar mer eller mindre motsättningar?
 
Ingen har ännu här skrivit att "jo, jag föredrar att fjällvandra/cykla/paddla/klättra endast med tjejer därför att...". Det är hela tiden någon annan som "kanske känner att...". Om det ska finnas ett reellt skäl att göra könsseparistiska löningar 2011 bör det åtminstone grunda sig på förstahandsuppgifter att "jag blir faktiskt taskigt bemött för mitt kön och måste ha denna lösning tills majoriteten accepterar mig". Helst flera.

Jag skulle gärna se lite mer konkreta förslag på hur det skulle gå till.

Jag tror nämligen inte att integration går att tvinga på folk. Zorah är i sin fulla rätt att bada eller inte bada, om samhället tycker det är viktigt att hon badar, är det upp till nämnda samhälle att finna former under vilka Zorah kan acceptera att bada. Kort sagt, det är fullt möjligt att förbjuda könssegregerade badtider, men det kommer att leda till att många kvinnor utestängs från möjligheten att gå att bada. Sedan får man väl bedöma vad man tycker är viktigast, principen att man inte ska ha delade tider, eller principen att alla ska beredas plats i görligaste mån.

Om vi nu ändå ska dra badhuset ett varv till. Nej, det kan inte vara samhällets uppgift att ställa simhallar, isrinkar, sporthallar mm till förfogande gratis för alla som har religiösa eller ideologiska krav. Vi skulle aldrig anpassa oss efter andra specialkrav på hudfärg, sexuell läggning, etnisk härkomst. Om man vill ha separata tider får man boka och betala själv. Om nu någon vill ha separat bad för muslimska kvinnor får de abonnera simhallen på samma villkor som simklubben.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.