Jägar kök

kofalla; sa:
Jag såg att sovsäcken kostar 3000 kr!!!

Vad tycker ni som använt den, är den värd det priset?
Jag vill inte minnas att jag tyckte den var speciellt bra, berodde kanske på förutsättningarna ioförsej...

Jag skulle aldrig få för mig att betala 3000 spänn för det sovsäcksystem man hade i lumpen, det finns ju betydligt bättre och mindre säckar på marknaden. Och frågan är ju hur ofta man sover i -40 grader... eller vad nu systemet sägs klara av???

Stefan- båtchef, Amf-bat, KJ-komp 99/00

Ligger inne som Norrlandsjägare på K4, där vi har skrotat metallbesticken och använder oss enbart av hammarplasts plastskedar. Utöver detta har vi 2st Hilleberg Nammatj på gruppen, vilket är ett kanontält när temp. börjar sjunka. Som livsäkring har vi alltid med oss ett tält 8 med kamin i fall någon skulle gå genom isen eller dyl. Vi har även en puppa (enmanstält) som är utmärkt till ca. -15 C

Bärsystem: 50/50 Berghaus och LK 100
Kängor: Jörnkängan

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
kofalla; sa:

Jag vill inte minnas att jag tyckte den var speciellt bra, berodde kanske på förutsättningarna ioförsej...

För ett system som pallar allt från att övernatta hos polaren till extrema fjällturer där snögrop ingår så visst är det enligt mig värt pengarna. Man får ju ändå tänka på att det är två säckar som man kombinerar ihop efter önskemål allt i från endast den tunna, endast den tjocka och båda tillsammams i extrema fall vilket i stort sätt 3 säckar.

Nackdelen är som sagt priset på 3k där man för hälften får tex en haglöfsssäck som pallar -25 till halva vikten. 3kg är ju inte heller så roligt att släpa på men å andra sidan kommer det att väga om du ska ha en syntetsäck som pallar -40 oavsätt märke, självklart finns ju dun men då snackar vi inte 3000kr.

Kanske rimligare att jämföra de olika säckarna var och en för sig, kommer inte på vilka säckar systemet består av såhär på rak arm men det finns säkert någon annan på forumet som vet detta.

// Mats

myrslok; sa:
kofalla; sa:

För ett system som pallar allt från att övernatta hos polaren till extrema fjällturer där snögrop ingår så visst är det enligt mig värt pengarna. Man får ju ändå tänka på att det är två säckar som man kombinerar ihop efter önskemål allt i från endast den tunna, endast den tjocka och båda tillsammams i extrema fall vilket i stort sätt 3 säckar.

Nackdelen är som sagt priset på 3k där man för hälften får tex en haglöfsssäck som pallar -25 till halva vikten. 3kg är ju inte heller så roligt att släpa på men å andra sidan kommer det att väga om du ska ha en syntetsäck som pallar -40 oavsätt märke, självklart finns ju dun men då snackar vi inte 3000kr.

Kanske rimligare att jämföra de olika säckarna var och en för sig, kommer inte på vilka säckar systemet består av såhär på rak arm men det finns säkert någon annan på forumet som vet detta.

// Mats

Systemet är avsett att användas tilsammans med värmebyxor och värmejacka i minus 40. Att sova i bara sovsäckarna och ett överdrag fungerar enligt min erfarenhet ner till ca minus 20-30.

Obs att sovsäckarna är gigantiska i storleken - för mig som väger drygt 70 pannor och är 173 cm lång blir det kallt redan vid 20-25 minus, är man stor till växten blir det mindre ouppvärmnd luftvolym = varmare.

Men visst kan jag hålla med om att systemet är ok för lite mer storväxta, man får en slitsäck som funkar till det mesta utom möjligen extrem kyla.

Men några sensationella prestanda är det inte alls fråga om.

mvh,

J

Hmm, någon måste missat att säga att man tydligen skulle frysa då i snögrop och -37 då jag testade. Ordentligt underlag av ris under liggunderlaget och snödräkten uppspänd på korsade skidor över.

Fyller iofs ut säcken rätt bra med 185cm och 95 kilo men jag upplever -40 som en klart realistisk gräns, speciellt om man någon gång har gått mot den angivna gränsen på tex en haglöfs ultrapro ska klara av.

myrslok; sa:
Hmm, någon måste missat att säga att man tydligen skulle frysa då i snögrop och -37 då jag testade. Ordentligt underlag av ris under liggunderlaget och snödräkten uppspänd på korsade skidor över.

Fyller iofs ut säcken rätt bra med 185cm och 95 kilo men jag upplever -40 som en klart realistisk gräns, speciellt om man någon gång har gått mot den angivna gränsen på tex en haglöfs ultrapro ska klara av.

Hmmm, när jag gjorde lumpen för länge sedan fick vi lära oss att när det råder sträng kyla så är jorden under den isolerande snön alltid relativt sett varmare än den omgivande luften. Därför gräver man sin ner genom snön och lägger sig på granris. Under natten avger marken under dig värme som du kan dra nytta av. Så jag misstänker att temperaturen inte var minus 37 nere i din grop.

Om jag tar miste e de bara att gratulera, kan du sova gott i minus 37 med sovsäck 2000 så kommer du nog aldrig att frysa.

Jag håller ändå på vad jag skrev, 2000-systemet är inte något sensationellt system, ta vilken 3-lagers syntetsäck som helst på den civila marknaden så får du samma eller bättre prestanda (innersäcken har två lager fyllning, yttersäcken har ett lager).

mvh J

Norrlandsjägarna K4 använder sig av Primus Omni-Fuel kök och Trangia mini som varje jägare bär med sig. Nammatj och Keron-tält används också. Sovsäckar vi använde oss av var Försvarsmaktens sovsäckssystem 2000. Österrikiska Carinthia är tillverkare.

Söderström; sa:
Norrlandsjägarna K4 använder sig av Primus Omni-Fuel kök och Trangia mini som varje jägare bär med sig. Nammatj och Keron-tält används också. Sovsäckar vi använde oss av var Försvarsmaktens sovsäckssystem 2000. Österrikiska Carinthia är tillverkare.

Använder man Minitrangi som kastruller till Omni-fuelen också?

sajberjohan; sa:
Söderström; sa:

Använder man Minitrangi som kastruller till Omni-fuelen också?

Nix, ett separat stort kärl används.

Vet inte hur andra använder det, men vi lagade aldrig mat på det, utan smälte snö till gruppen, 2 man var ansvariga för att smälta snö vid längre raster, och dyl.

Låg 10mån på K4 96/97

/Tommy

Lätt trådkapning - Biltemas stormkök är ju en uppenbar rip-off på jägarköket, men jag undrar om brännardiametern i Biltemaköket: Är det samma brännardiameter som i jägarköket? Det kronmärkta jägarköket jag begåvades med hade en större brännare än Trangiabrännaren. På bilden ser det inte ut att vara försvarets variant, snarare Trangiastuk. Har en idé om ett snik-gaskök men känner inte för att köpa ens ett biltemakök i blindo.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips