Istället för kniv och yxa ?

Nä!

Hellre en rejäl kniv än "ATAX", det är min första bedömning utan att ha provat en pryl som känns onödig(?).
Priset på 300$ avskräcker också, för den summan fås bra verktyg e.x. en stor och liten samekniv av bra kvalité.

MVH Hasse

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Själv använder jag en A1 (jag köpte en av de första som kom .)Den är jag nöjd med, men jag är sugen på A2:an, den ger mer huggkraft. Det är det jag har använt den mest till. Vill man kunna tälja med kniven kan man slipa om 5 cm närmast handtaget.

Kanske kan vara vettigt men mitt intryck var mer att det var en onödig leksak. Slangbella kunde användas med den och survivor kit.

Skall man klyva ved så verkan den inte speciellt effektiv. Yxan optimerar ju detta eftersom längden på skaftet skapar en hävarmseffekt. Det finns lätta yxor som bara väger typ 370 gram.

Vadå kniv?

-Patric-; sa:
Alla dessa fantastiska knivar kan lätt ersättas av en Morakniv för 35:- och kunskap i knivhantering.

Onödiga pengar. Jag tror en riktigt outdoor karl kan hitta en bit plattjärn på skroten och gnida det skarpt mot i stort sett vilken stenbit som helst. ;o)

/Jonas

Precis. Då kan man ju tillverka vid behov och sparar på så sätt värdefulla gram. Tror nog det kan göra åtskilliga meter på varje dagsetapp.

/Jonas

-Patric-; sa:
eller varför inte slänga ihop en hederlig flintakniv?
Jag kom fram till bron över Vuojatädno, på väg genom Sarek till Kvikkjokk, där jag stannade för att äta. När jag skulle ta fram kniven ur sidofickan fanns den inte där!
Beslutsångest... men jag vandrade vidare och när jag hittade den första stenen med kvarts så slog jag flisor ur den och lade dessa i tändsticksasken. Deessa går bra att skära med. Med jag fick bryta mina perunalimppor och slita torrkött med tänderna för dessa småflisor ger inga långa blad.
Åtta dagare genom Sarek utan kniv men det var sista gången. Det finns inga "mojänger" som kan ersätta en kniv eller yxa. // RJ

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips