Investeringar för första vandringen. Är jag rätt ute?

Hej!
Jag och tjejen tänkte köra vår första vandring i sommar och vi har kollat lite på jämtlandstriangeln.

Sitter och kollar på lite utrustning som kan tänkas behövas och tänkte lägga krutet på:
Ett par riktiga vandringsbyxor (har kikat på fjällrävens vidda pro)

En ryggsäck (typ http://www.garderoben.se/ryggsackar-vaskor/ryggsack-65-liters-svart )

Ett par bra vandringskängor. Vet dock inte om jag ska ha högskaftade eller lågskaftade.

Tänkte även investera i ett trangiakök med tillbehör för att kunna laga egen mat

Jag jagar i vanliga fall så tänker att detta är prylar jag kan använda även om vi skulle komma fram till att vandring inte alls är våran grej.

Vi tänkte tälta, och då hyra tält då detta är en ganska stor utgift.

Skulle behöva lite synpunkter på dessa investeringar.
Är jag rätt ute i planeringen eller är jag helt ute och surrar?
Mvh Johan
 
Kommer du ha möjlighet att testa ryggsäcken?
En ryggsäck ska provas med vikt i innan man bestämmer sig.

Både skodon och ryggsäck är sånt man inte får slarva med, en ryggsäck eller skor som sitter dåligt kommer göra sig påminda vid varje steg efter ett tag.
 
Nej det kommer jag inte ha möjlighet att göra.
Tänkte därför lägga ut länken och kolla om någon hade erfarenhet av just den säcken.
Känns lite som att det måste finnas en anledning till priset då andra liknande ryggsäckar kostar minst tusenlappen mer.
Kängor kommer jag däremot att prova ut noggrant.
 
Rent spontant så tänker jag att du kanske köper byxor för 400kr och ryggsäck för 1400 istället för tvärtom, om det är så att du måste hålla en viss budget.

Fast du har ju säkert större nytta av byxor i vardagslivet än en vandringsryggsäck.

Ryggsäck Kestrel 58 ung 1500kr
Vandringsbyxor från mitab eller xxl 500kr.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Tanken var väl lite att jag fortfarande har nytta av byxorna och kängorna mer än ryggsäcken, då jag antagligen fortfarande kommer jaga mer på ett år än vad jag kommer fjällvandra och då känns det rimligare att lägga krutet på det.
Samtidigt så kan det bli så att man får en risig upplevelse om man ska gå runt och ha ont i ryggen i tre dagar.
Det är väl inte så att man får vara dumsnål eller har en stenhård budget, man måste ha bra grejer, men det är samtidigt kännbara summor när allt kommer omkring.
 
Prova för all del ett par billigare byxor först.

Fjällräven är snygga och sitter ofta bra men de har bedrövlig kvalitet på sömmar och detaljer. Mina Keb har gått sönder på olika sätt konstant sedan jag köpte dem. En vän har gått igenom tre par på två år. Två vänner har spräckt sömmar och dragkedjor i sina Kajkaryggor etc.

Haglöfs har fina byxor som brukar dyka upp på rea för en bit under tusingen ganska ofta. De har hållt mycket bättre. Mid II Fjell är en kanonbyxa och finns billigt på addnature just nu om storlekarna passar. Öppet köp och fria returer. Outnorth kör även mellandagsrea.
 
Tycker du ska snåla å låna så mycket du kan och lägga krut på en bra sak tex lätt sovsäck. Går bra att vandra i träningsbyxa tex. Håll nere packvilkten så blir inte ryggans bärsystem så avgörande heller. Gick själv 10mil med en rygga som inte satt klockrent alls, men det gjorde inte så mkt pga låg vikt.
 
Som andra redan skrivit så funkar en begagnad haglöfs eller fjällräven ryggsäck utmärkt och du kan sälja den för samma penning om det inte var din grej att fjällvandra.

Om du jagar så köp kängor för jakt och gå i dessa.

Byxorna är inte det avgörande utan du kan gå i sport eller fritidsbyxor lika bra som vandringsbyxor. Ett bra regn/vindställ är därimot ett måste.

Trangia funkar fint och det kan användas även vid andra tillfällen.

Sovsäck det mesta som klarar 0 gradigt funkar för sommar/tidig höst, där kan du spara vikt om du köper en dyrare säck(ca ett kg sparar du med dun).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.