Ingår sändarbälte när man köper pulsklocka?

Hej!

Jag har ett tag funderat på att köpa en Polar pulsklocka med GPS. Då jag aldrig haft ngn pulsklocka är det en sak som jag inte har lyckats förstå:

Ingår sändarbälte när man köper en pulsklocka? Det ser inte ut så på exemeplvis Polars hemsida med det verkar ju verkligen helsnurrigt; varför skulle man köpa en pulsklocka för flera tusen utan att kunna använda den?

Tacksam för svar!

//Elle

Mig veterligen ingår pulsband normalt, utom för vissa modeller där det finns flera olika band (t ex komfortband/undervattensband etc) och där jag sett detta så har det angetts tydligt i produktbeskrivningen.

Är du osäker så hör av dig till säljaren, det kan de svara på. Var tänkte du beställa ifrån?

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Hej!

Tack för de snabba svaren!

Jag har kikat på Polars egen hemsida. Funderar på en värstingmodell mest för att jag vill ha inbyggd GPS (om jag har fattat det rätt så finns det på vissa modeller i själva klockan och kräver ingen extramanick). Stämmer detta?

Eller har jag missuppfattat det som att man kan beställa från Polars egen hemsida? *snurrig*

Har ni tips på ngn annan pålitlig GPS-pulsmätare?

//Elle

Hmm... insåg just att jag de funktioner jag önskar inte tycks existera; alltså inbyggd GPS i pulsklockan. I alla fall inte i Polars modeller :-O

Jag ska erkänna att jag är usel på detta med GPS i puls-/sportklockor (själv har jag mest sprungit med billiga kopior från Biltema/motsv, utom just nu när jag har en Suunto T1 som jag inte är värst nöjd med). Har man GPS-sensorn för att mäta distans och sen kunna se i datorn var och hur man sprungit?

När jag googlar så hittar jag nåt om att Polar FT60G1 ska ha en GPS-sensor inbyggd. Men det kanske inte är vad du söker?

Ingår sändarbälte när man köper en pulsklocka?

Det är ingen jättekorkad fundering faktiskt. Det kan variera, men för t ex Polar och Suuntos pulsklockor verkar det ingå. Och alla möjliga billigare pulsklockor, typ såna "noname" som du hittar på Clas Ohlson, Rusta, Jula, Kjell & Co och såna ställen.

Men GPS-version ville du ha, var vaken om du ska köpa en Garmin Forerunner 405. Den finns i olika paket, som enbart klockan eller med sändarbälte (då heter paketet HRM, Heart Rate Monitor). Det gör att det man kan tycka att det är väldigt olika pris på just denna modell, om man letar prisjämförelser på nätet t ex. Samma sak för Garmins cykel-GPS Edge 705 också.

Se längst ner på denna sida, det är två olika paket. Ett med, ett utan sändarbälte.

http://www.garmin.se/productpage_tab1.aspx?pageid=3144

Tack för alla svar!

Hej!

Tack för alla tips! Jag tror det blir en Polar utan GPS-manick till att börja med (har läst mig till att Polar är bra, pålitliga, erfarna osv.). Sedan vad det lider kanske jag skaffar mig en GPS-manick. Det primära just nu är i alla fall att hålla koll på pulsen, träningsutveckling m.m.

Ngn som brukar använda Polar? Ngn som har testat sport-bh där man kan fästa sändarbältet (verkar mkt fiffigt)?

Hare gött!

//Elle

GPS + puls har ett värde för mej

Ja. Fast det är inte så viktigt att se var man sprungit, vet man normalt ändå. Däremot får du saker som fart "på köpet" eftersom klockan vet hur långt du sprungit på vilken tid.

Jag vet också oftast var jag sprungit men när du kan se puls och geografi i närliggande grafer kan du se om hur pulsen normalt ökar i uppförbackar etc. Jag har själv mellantinget Suunto X6HR som mäter puls och höjd via lufttryck så jag kan på datorn få grafer med puls och omräknad höjd vilket roar mej. Hade ännu hellre haft även GPS och karta + puls och höjd. Min dröm vore ett blåtandpulsband och en java-aplikation till SonyEricsson C702i och jag har har skicaktdenna dröm till SonyEricsson, strax före Nokia lanserade sitt blåtandspulsbälte.... ;-(

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips