Infästning i sele...

Den här diskussionen känns lite akademisk. Nu sitter jag på jobbet och kanske inte kan skriva så förskräckligt mycket, men med risk för att det blir lite osammanhängande om pga av ideliga avbrott ska jag försöka ge min bild.

En viktig poäng har redan framkommit: Om man knyter in sig med pålstek får man inte säkra i reploopen som bildas vid inknytningen, den som Nigel Shepherd benämner "the central tie-in loop" i sina böcker om Rope Techniques. Pålsteken tål inte den typen av belastning.

Att man alls började säkra i inknytningsloopen berodde på att en gång i tiden - innan CE-normeringarnas tid - så tillverkades det selar (tro det eller ej!) som hade en "belay loop" som inte hade full styrka. Dvs den var designad för firning, men inte att säkra i. Numera torde inte detta vara ett problem eftersom CEN har sett till att alla selars belay-loopar har full styrka. Den ska man alltså kunna säkra i utan att oroa sig.

Sedan kan det finnas skäl till att man inte vill koppla allt i belay-loopen. Exempelvis att man inte vill virka in sig så mycket att t.ex. kamraträddningsmanövrer försvåras. Jag uppfattar det som att alla auktoriteter på området är tämligen överens om att man kan säkra i inknytningsöglan om inknytningen gjorts med en åttaknut. Visst är det korrekt att en åttaknut kan, om man drar de utåtgående repändarna åt olika håll (som t.ex. är fallet om den görs med repändarna åt samma håll vid hopknytning av firningsrep), "kullerbytta" över sig själv och på så vis gå upp. Men ordentligt åtdragen och med någon form av backup eller stoppknut tycks ingen av de kunniga på området ha något problem med att säkra i inknytningsöglan.
Nigel Shepherd visar den metoden i sina böcker, tror att även Handbook of Climbing gör det. British Mountaineering Council gör det defintivt, bl.a. i sin broschyr "Climbing Outside", som kan laddas ner som PDF från http://www.thebmc.co.uk/safety/train/climbing_outside.pdf

Det är väl med det här som med standplatsbyggen, att bara man uppnår det övergripande syftet - säkerhet - så kan man lösa uppgiften på flera olika, och i många avseenden likvärdiga, sätt.
 
Tack Per!

Det finns väl inte mycket att tillägga efter den utläggningen.

Men jag vill ändå varna för en möjlig "idiottabbe" när det gäller att använda inknytningsöglan.

Lika bra att erkänna att idioten är jag själv... hrmmm.

Jag skulle rensa ett topprepsankare, klättrade upp, satte en ny slinga runt ett lämpligt firningsankare och kopplade med en karbin till inknytningsöglan som självsäkring.
Jag ropade "lägg av" och rev topprepsankaret.

Så halade jag upp repet för att flytta det till firningsankaret för att fira mig ned.

Sen tänkte jag lossa repet från min egen sele, men hejdade mig i tid... för inknytningsöglan var ju det enda som förband mig med min självsäkring.
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Bra

Ja, tack Per!

Det där var vettig argumentation och goda referenser. Sakfrågan torde nu vara utredd.

pecall; sa:
Visst är det korrekt att en åttaknut kan, om man drar de utåtgående repändarna åt olika håll (som t.ex. är fallet om den görs med repändarna åt samma håll vid hopknytning av firningsrep), "kullerbytta" över sig själv och på så vis gå upp. Men ordentligt åtdragen och med någon form av backup eller stoppknut tycks ingen av de kunniga på området ha något problem med att säkra i inknytningsöglan.

Det är precis det jag menar med en teoritiskt risk som jag inte uppfattar som en praktiskt sådan.
 
Re: Re: Farligt eller ej

brandmansmicke; sa:
Nu försvarar du ditt inlägg med att det finns en annan metod (oftast). Det har jag/vi aldrig argumenterat om. Jag nöjer mig dock inte med tyckande utan önskar en referens till varför det skulle vara farligt att klippa in i 8-knutens öggla. Utan referenser till verkligheten tenderar riskanalyserandet inom klättringen bli regeltänkande istället för självständiga och vettiga analyser.

Inte behöver jag försvara mig och inte hade jag tänkt att skriva nåt mer heller, men det som Gustav beskriver i sitt inlägg är väl en jättebra referens och orsak till att inte säkra i det inknutna repets ögla om det inte är nödvändigt?

GustavOh; sa:
Men jag vill ändå varna för en möjlig "idiottabbe" när det gäller att använda inknytningsöglan.
Lika bra att erkänna att idioten är jag själv... hrmmm.
Jag skulle rensa ett topprepsankare, klättrade upp, satte en ny slinga runt ett lämpligt firningsankare och kopplade med en karbin till inknytningsöglan som självsäkring.
Jag ropade "lägg av" och rev topprepsankaret.
Så halade jag upp repet för att flytta det till firningsankaret för att fira mig ned.
Sen tänkte jag lossa repet från min egen sele, men hejdade mig i tid... för inknytningsöglan var ju det enda som förband mig med min självsäkring.

Det är som sagt upp till var och en hur den gör men jag blandar inte ihop säkring/självsäkring med det i selen inknutna repet, jag vet av egen erfarenhet att den "mänskliga faktorn" gärna kommer på besök, allra helst när jag är trött...

Ciao!

Uffe
 
Oj, har inte tittat på forumet på ett tag och hade ingen aning om att mitt inlägg skulle starta sån debatt.

Någon efterlyste dokumentation över olyckor där åttan gått upp av tvärbelastning. Lyckades inte få fram den direkta länken, men gå till http://www.rockandice.com , klica på "accidents" och leta reda på "Knot-failure (issue 127)". I det här fallet var det en skarv av två firningsrep men samma belastning kan inträffa i en ögla.

Jag brukar själv koppla in mig i inknytningsöglan ibland och tycker detta är helt OK om man alltid är noga med att knuten inte belastas på tvären och att den är ordentligt åtdragen.

Risken att knyta ur sig när man är inkopplad i öglan finns ju också, vilket nämndes ovan. Har inte råkat ut för detta själv, men däremot tappat karbiner som setat i inknytningsöglan då jag knutit ur.


[Ändrat av teoek 2006-05-23 kl 20:04]
 
teoek; sa:
Någon efterlyste dokumentation över olyckor där åttan gått upp av tvärbelastning. Lyckades inte få fram den direkta länken, men gå till http://www.rockandice.com , klica på "accidents" och leta reda på "Knot-failure (issue 127)". I det här fallet var det en skarv av två firningsrep men samma belastning kan inträffa i en ögla.

Lärorikt, om inte riktigt samma som vi talar om. Men precis som du gör går resonemanget att använda även på vårt problem. Slutsatsen är även från BD testlab densamma "The testing also demonstrates that if a well-dressed figure-eight with long tails was used with these ropes, a field failure of the knot is extremely unlikely."

Länken är
http://www.rockandice.com/accidents/accidents.127.html
 
Då känns det som om riskerna är någorlunda kvantifierade och under kontroll.

På de tjusiga .pdf:erna från SKF tycker jag att man har en poäng i att man bör undvika att knyta upp den lösa tampen på repet för att ingen ska råka klippa i den "falska öglan".

Åtdragen och med tillräckling överskottstamp, så behövs väl ingen knut. Kanske det är en finess även i detta avseende med att låta den lösa tampen gå tillbaka genom åttan:
http://www.climerware.com/f8x.shtml

Jag gillar det sättet att avsluta den på, eftersom det ibland är smidigare att ha tampen åt det hållet.
 
Då känns det som om riskerna är någorlunda kvantifierade och under kontroll.

På de tjusiga .pdf:erna från SKF tycker jag att man har en poäng i att man bör undvika att knyta upp den lösa tampen på repet för att ingen ska råka klippa i den "falska öglan".

Åtdragen och med tillräckling överskottstamp, så behövs väl ingen knut. Kanske det är en finess även i detta avseende med att låta den lösa tampen gå tillbaka genom åttan:
http://www.climerware.com/f8x.shtml

Jag gillar det sättet att avsluta den på, eftersom det ibland är smidigare att ha tampen åt det hållet.

Detta är en gammal tråd men jag vill ändå hänvisa till denna tråd http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=69460 då just detta avslut på "åttan" diskuteras där. Bara för säkerhets skull...
 
Det är ju bra om nu nån råkar läsa efter lite sökning.
Jag påstår nog att om specialavslutningen görs som i länken ovan, så finns ingen risk att knuten "knyter upp sig" vid ev vrängning. Ändtampen läggs ju då runt "egen part" (dvs repet som går vidare ifrån knuten) så det är i grunden än knut som bör vara säkrare än en åtta i det avseendet.

Till detta har jag ingen källa, det är bara min egen bedömning.

Nåt som var intressant med den här tråden är ju inlägget från Pecall, där ett visst försvar för utnyttjandet av åtta-öglan i andra syften framläggs.

Det visar att risk för vrängning finns men att den i de aktuella fallen och med rätt utförd knop, troligen är en försumbar risk.
Kanske är det också så att risken för vrängning minskar ytterligare om avslutningen enligt climerware-länken görs. Det är väl bara att försöka testa.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips