Mattorkning i en modern varmluftsugn jämfört en gammal? Någon som testat?

Jag prövade att torka ingredienser en enda gång för 20 år sedan (på order från kompisar jag skulle vandra med) och insåg att det var rätt krångligt med den inexakta varmluftsugnen vi då hade. Endast markeringarna för 100 respektive 75 grader fanns ju att förhålla sig till. Önskade man någon annan temperatur var det bara att pröva sig fram. Jag lade in en termometer, försäkrade mig om att spetsen hamnade fritt i luften. Det slog rätt friskt mellan för varmt och för kallt. Minsta justering av temperaturvredet kunde göra att temperaturen ändrades ingenting eller 15-20 grader. Problemet blev ju heller inte enklare av att man skall ha luckan lite på glänt.

Sedan dess har jag inte praktiserat torkning alls, men nu är det snart dags igen. Lite vandringar väntar i sommar. Samtidigt är vi sugna på att byta ut vår gamla inbyggnadsugn mot en ny, och då har jag hittat att vissa (iaf Siemens och Bosch) nu anger specifikt i manualen att de passar för att torka mat. Se t.ex. denna manual från Siemens, sid 38.
Tekniken skall tydligen heta 4D-varmluft, till skillnad från vanlig varmluft. Det har ju också hänt en hel del med andra finesser -- digital inställning av temperaturen t.ex, åtminstone ner till steg om 5 grader, ända ner till 40 grader. Jag tänker mig också att ugnens egen reglering av temperaturen har blivit mer exakt, kanske fler mätpunkter för att justera värmen, och detta med 4D-funktion innebär som jag förstår att det finns flera fläktar för att kunna styra varmluften lite olika.

Min fundering nu är hur pass mycket lättare/enklare/effektivare/roligare torkning av mat blir om man byter upp sig från en 20-30 år gammal varmluftsugn till en modern ugn som har en sådan här mer specifik funktion för mattorknig.
Är det någon som har erfarenheter av detta. Någon specifik ugnsmodell att rekommendera, eller varna för? (av de moderna ugnssorterna alltså)

Jag vet att många tänker 'men köp en riktig mattork istället', men jag är inte särskilt intresserad av sådana svar. Problemet är att vi har för lite utrymme för det; det skulle kräva att vi slänger ut något annat. Kanske är det därför värt pengarna att satsa på en lite extra dyr vanlig ugn istället.

Jag medger att jag inte har letat upp 20-30 år gamla manualer för att se om de även på den tiden angav mattorkning som en lämplig uppgift för ugnar på den tiden, men det spelar inte så stor roll. Funktionerna har i alla fall ändrats ganska mycket.
 
Inga problem

Min fundering nu är hur pass mycket lättare/enklare/effektivare/roligare torkning av mat blir om man byter upp sig från en 20-30 år gammal varmluftsugn till en modern ugn som har en sådan här mer specifik funktion för mattorknig.

Utan större fördjupning i ämnet så anser jag att det inte är några som helst problem att torka i en modern ugn. Något speciellt märke behövs inte. Det är bara att ställa in önskad temperatur och låta det stå över natten. Någon gång kan man "röra om" på plåten om det är mycket tjocka bitar.

Den stora skillnaden är att det går betydligt fortare i en mattork som är byggd för ändamålet.
 
En torkapparat kör igenom betydligt större luftmängd per tidsenhet, därför är en torkapparat bättre än en varmluftsugn.

go tur
 
Min spis med varmluftsugn närmar sig 10 år. Har inga digitala finesser med finlir på temp utan bara hederliga gamla vred med godtycklig inställning och temp som varierar.

Har aldrig upplevt att det varit problem med att torka mat i den förutom en gång när jag av misstag ställde den för högt. Men det var mer mitt fel än ugnens.

Luckan på glänt, rör om nån gång ibland, håll lite koll så kommer det fungera bra oavsett vilken ugn du väljer tror jag.

(Ska tillägga att jag i princip aldrig torkar under natten då jag inte gillar att elprylar är igång när jag sover...)
 
Jag skulle vilja inflika att temperaturen är inte det viktiga vid torkning, luftflödet är oftast viktigare.

Om man kan sin fysik från grundskolan inser man ju att vatten inte dunstar fortare på grund av högre temperatur (så länge man håller sig under kokpunkten), det handlar om att tillföra vattnet energi så det dunstar. Och mycket energi kan man tillföra på två sätt:

1. Högt energiinnehåll (d.v.s. hög temperatur)
2. Lägre energiinnehåll (temperatur) men högt flöde

Eftersom man också vill ventilera bort vattenångan som vattnet ger så är ett högt luftflöde av torr luft mer intressant än stillastående varm luft. Den senare blir bara mättad av ångan och tillagar livsmedlet.

En fördel med att värma luften lite är dock att den relativa luftfuktigheten sjunker, så luften kan ta åt sig mer fukt.
 
Jag skulle vilja inflika att temperaturen är inte det viktiga vid torkning, luftflödet är oftast viktigare.

Om man kan sin fysik från grundskolan inser man ju att vatten inte dunstar fortare på grund av högre temperatur (så länge man håller sig under kokpunkten), det handlar om att tillföra vattnet energi så det dunstar. Och mycket energi kan man tillföra på två sätt:

1. Högt energiinnehåll (d.v.s. hög temperatur)
2. Lägre energiinnehåll (temperatur) men högt flöde

Eftersom man också vill ventilera bort vattenångan som vattnet ger så är ett högt luftflöde av torr luft mer intressant än stillastående varm luft. Den senare blir bara mättad av ångan och tillagar livsmedlet.

En fördel med att värma luften lite är dock att den relativa luftfuktigheten sjunker, så luften kan ta åt sig mer fukt.

Fel. Evaporation beror på temperatur, men bara linjärt, medan det är ett kvadratiskt beroende av luftflödet. Högre temp ger högre rörelseenergi i ytlagret som ger snabbare evaporation.
 
Där ser man, det tror jag aldrig vi tog upp i högstadiefysiken.

Men varifrån är det linjärt? Borde vara från 0 K?

Så att höja från 20 grader C till 75 grader C ger inte 375% ökning utan bara 20% ökning?

Sen är ju frågan vad som händer när luften blir mättad av fukt. Inte evaporerar det mer för man höjer temperaturen då? Jag menar, har jag en sluten glasburk med vatten i lär det vattnet inte torka bort hur mycket jag än höjer temperaturen? Man måste ventilera bort den fuktiga luften för att den ska fungera?
 
Det känns som att det spårar ur lite mot fysik. Även jag har läst en hel del fysik i grundskola, gymnasie och högskola. Men det är inte det som är frågan riktigt.
Jag funderar mer på sådant som att jag läst att vissa råvaror kan bilda ett läderartat skal om man har för hög värme, och skälet till att andra råvaror skall torkas på högre värme kanske är att det kan bli bakterietillväxt om det är för låg värme.

Eftersom luckan måste vara lite öppen (elementär fysik) så kommer temperaturfördelningen inne i ugnen att påverkas. På vissa ställen (nära luckan) kanske det då är 40 grader, medan det är 70 på andra ställen (närmst värmeelementen).

Kanske är det då så att moderna ugnar, avsedda att användas för torkning, förmår att styra uppvärmningen mer specifikt så att värmen hålls jämn i hela ugnen även om man lämnar luckan på glänt. (Även ugnstillverkarna borde känna till att det behös luftombyte för torkning.) Eller kan det vara så att de moderna ugnarna har löst luftombytet utan att man behöver öppna luckan??

Så, åter till ugnarna ...

fördelningen av värme i ugnen kanske har blivit klart bättre.
 
Där ser man, det tror jag aldrig vi tog upp i högstadiefysiken.

Men varifrån är det linjärt? Borde vara från 0 K?

Så att höja från 20 grader C till 75 grader C ger inte 375% ökning utan bara 20% ökning?

Sen är ju frågan vad som händer när luften blir mättad av fukt. Inte evaporerar det mer för man höjer temperaturen då? Jag menar, har jag en sluten glasburk med vatten i lär det vattnet inte torka bort hur mycket jag än höjer temperaturen? Man måste ventilera bort den fuktiga luften för att den ska fungera?

Jag sa att termen var linjär, däremot nämnde jag inte koefficienten framför. Jag tog inte heller upp alla andra termer. Det är en hyffsat stökig diffekvation. där d(luftfuktighet)/dx är mer relevant och även mättnadsgraden. Kan ge en noggrannare utläggning senare, men att säga att temperaturen inte påverkar är direkt fel.
 
Eftersom luckan måste vara lite öppen (elementär fysik) så kommer temperaturfördelningen inne i ugnen att påverkas. På vissa ställen (nära luckan) kanske det då är 40 grader, medan det är 70 på andra ställen (närmst värmeelementen).

Kanske är det då så att moderna ugnar, avsedda att användas för torkning, förmår att styra uppvärmningen mer specifikt så att värmen hålls jämn i hela ugnen även om man lämnar luckan på glänt. (Även ugnstillverkarna borde känna till att det behös luftombyte för torkning.) Eller kan det vara så att de moderna ugnarna har löst luftombytet utan att man behöver öppna luckan??

Så, åter till ugnarna ...

fördelningen av värme i ugnen kanske har blivit klart bättre.

Är inte det där själva poängen med varmluftsugnar? De cirkulerar luften så att det blir lika varmt i hela ugnen, och därför går det bra att köra flera plåtar samtidigt (bortsett från grillfunktion och sådant då). Viss skillnad blir det ju ändå, såklart.

Även i en riktig torkugn har man ett liknande problem, då luften får successivt sämre förmåga att ta åt sig fukt ju mer råvaror den passerar. Närmast utloppet torkar det sämst, och man får rotera torkollorna ett par gånger om man vill ha jämn torkning.


Problemet med varmluftsugnar är snarare att de inte är tillverkade för att torka mat.
Mattorkning kräver mycket luftväxling. Fläkten i varmluftsugnar är avsedd för att cirkulera, inte leda bort luft.

I min varmluftsugn tog jag bort den där spridarplåten som satt framför fläkten. Den var avsedd att rikta om luften åt olika håll, men begränsade också luftflödet. Den torkade mat betydligt bättre då.
Min riktiga torkugn torkar 3 ggr så mycket mat på halva tiden jämfört mot min varmluftsugn (fritt ur minnet).

När det kommer till temperaturreglering så är problemet med ugnar att deras termostater och värmeelement inte är anpassade till att hålla en liten massa råvaror i en viss temperatur. De är anpassade för att hålla jämn temperatur på en stor massa råvaror. Värmelementen kanske bara har två lägen (på eller av), och så ligger de på 2,3 kW. När termostaten avbryter så har du eftervärme, och då blir temperaturen svajig.
Det problemet finns även på många torkugnar. Mot slutet av torkningen är den nästan ingen fukt kvar som stjäl värmen, och så svajar det tio grader hela tiden.


Min tro är att en modern varmluftsugn inte är ett dugg bättre, hårdvarumässigt, på att torka mat, än vad en äldre är.
Varmluftsugnar som säger sig ha en torkfunktion borde ju klara detta bättre, men jag har aldrig testat någon



Sen är min fasta uppfattning att man inte behöver göra torkning mer komplicerat än vad det är, om man inte vill nörda ner sig totalt (och då gör man sig bäst med en riktig torkugn).

Någorlunda rätt temperatur och tillräcklig luftväxling. Inget kommer att bli förstört. Enbart om man ska torka relativt tjocka saker ner till en viss fukthalt är det väldigt viktigt med rätt temperatur. Små bitar som ska torkas ordentligt torrt är inte så kräsna.
 
En annan lösning

Nu ville du ju inte ha tips om att köpa riktig mattork, men..

..det är ju en perfekt grej att äga tillsammans med anda människor! Många använder den ju inte så ofta, den tar mycket plats och en bra kostar lite grann också. En bonus är att det lätt blir så att man byter lite torkad mat med varandra när man har en tork ihop.

Angående ugnen så tror jag som flera andra varit inne på att det hänger mest på luftväxlingen. Min gissning är att olika modeller är olika bra baserat på annat än just ålder.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
WilliamGurebo försvinner fett under mattorkning? Friluftsmat 8
efred Problem vid mattorkning Friluftsmat 2
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.