Mattorkning i en modern varmluftsugn jämfört en gammal? Någon som testat?

God luftväxling (luckan på glänt) och vettig temperatur (40-60 grader) sen spelar ugnsmodell mindre roll. På vissa ugnar finns en strömbrytare som stänger av fläkten om man öppnar luckan, den kan sitta synlig i ramen och kan gå att trycka in med en träbit eller liknande.

Svamp verkar känsligare och bör inte torkas på för hög temperatur, torkolla kan ge bättre resultat.
 
Luftombytet är det viktiga. Vattenångan som avdunstar från ytan behöver transporteras bort. För mycket uppvärmning är en nackdel. Ej över 40 grader. Både fisk och kött kan tillagas vid 49 grader. Tillagning bör ej göras i torken utan i en separat process innan torkning om tillagning är önskvärd.
eg Jag brukar tillverka hundgodis av fläskfilé eller kycklingfilé. Skivar tunt. Badar skivorna i kokande vatten tills de är tillagade. Torkar vid 35 grader i svamptork. Matte o husse tjuväter hundarnas godis!
/John
 
Uppdatering!
Nu har vi köpt en modern superugn (torkprogram, ångfunktion, sous-vide, WiFi, dvs allt lull-lull som kanske egentligen bara är för prylnördar) från Electrolux. Hur som helst har jag nu testat att torka lite olika saker och kan avlägga rapport. Det kanske finns fler som funderar i samma banor eller kommer att göra det och då kan hitta tillbaka till denna tråd.

En tunnskivad kycklingfilé fyllde en plåt och fungerade utmärkt att torka på torkprogrammet med stängd lucka, 70 grader. (Tillagade den först på en kvart i 150 grader.)
Köttfärs 125 g, stekte i teflonpanna utan fett först och spred sedan ut den på ett bakplåtspapper - fungerade utmärkt att torka på torkprogrammet 70 grader.
Hur lång tid det tog att torka kycklingen resp köttfärsen kan jag inte säga, men det var definitivt torrt då jag kom hem från jobbet efter ca 20 h.
Men, när jag stoppade in flera saker blev det värre: en plåt med strimlad purjo (typ 15 cm råvara), en plåt med tunnhyvlad morot (en och en halv normalstora), och en plåt med tunnskivad svamp (ca 6 champinjoner). Det här fick gå på 50 grader (kommer inte längre ner i temperatur på torkprogrammet) och mycket av detta var inte alls torrt efter 14 h trots att jag flyttade runt plåtarna ett par gånger. Det var en hel del kondensvatten i ugnen dock, i botten och som rann nerför ugnsluckans insida.
Torkade då bort kondensvattnet och växlade till varmluftsprogrammet, där jag kunde dra ner temperaturen till 30 grader, och satte luckan på glänt (kräver en liten träbit för att fläkten skall gå när luckan är öppen) och det torkade till nästan helt perfekt på 4 h till.

Min slutsats är att den inbyggda torkfunktionen fungerar bra till mindre mängder mat, och då skall det vara sådan som skall torkas på 50-70 grader. Det känns bra att kunna torka kyckling och köttfärs på ett sådant program eftersom det nog är betydligt bättre temperaturkontroll med luckan stängd, och därmed mindre risk för bakterietillväxt.
För sådant som kan/bör torkas på mindre än 50 grader så kommer jag nog köra varmluft och öppen ugnslucka.
 
Torkade precis mat för två veckor i min moderna varmluftsugn, körde på varmluft med grill (? Tror jag den heter, en fläkt med tre nedåttrianglar ovanför), på 50 grader och en träslev i luckan för att hålla en glipa på en centimeter. Gick jättebra och jag körde med fyra plåtar per omgång. Vissa grejer som förvälld sötpotatis tog uppemot ett dygn att torka, andra grejer gick fortare och var färdiga efter 10 tim.
 
Skaffa, böj till ollor till varmluftugnen, täck dem med rf eller aluminumnät, i min ugn går det in sju ollor, i mitt torkskåp 20. Torkar bäst i torkskåpet. Torkapparat stor kupevärmare, har en 2a hands uppgift vintertid.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
WilliamGurebo försvinner fett under mattorkning? Friluftsmat 8
efred Problem vid mattorkning Friluftsmat 2
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.