Infästning i sele...

Teoek, jag vet faktiskt inte. Som du säger, kärt barn.... och då blir det risk för missförstånd. Jag blev nyfiken nog att gå och slå i Calleberg, men han omnämner bara att "De felsta selar av den här typen har en kort sydd bandslinga som håller ihop benslingorna med midjebältet framtill." Dock finns i bokens ordlista "belay sling = säkringsslinga".
 
Jag vet inget om olycksfall på grund av felaktig inknytning rent statistiskt, men det ska ju till två faktorer för att det ska bli en olycka: dels att man är felaktigt inkuten och dels att det blir ett materialfel/fall just vid det här tillfället.

I sammanhanget kan dock nämnas en olycka på en svensk klättervägg för mindre än ett år sedan, då en pojke störtade i golvet och skadade sig allvarligt. Han hade använt karbin som mellanhand och inte knutit insig direkt i selen, men kopplat karbinen fel i selen, vilket han tydligen upptäckte precis innan han föll av leden.

Visst kan man knyta in sig felaktigt också, men eftersom det är lite mer handgrepp inblandande är nog risken mindre än att bara koppla en karbin fel.

Dessutom ska man alltid alltid alltid göra kamratkontroll av inknytning och bromskoppling innan man ger "säkring klar - jag klättrar". När jag är ensam på en standplats gör jag först alla kopplingar och sedan en egen säkerhetskoll då jag går igenom kedjan igen för att se att allt sitter rätt. Detsamma får ju föräldrar göra som säkrar barn som är för små för att förstå säkerhetscheken själva - först koppla och knyta in barnet och sen göra säkerhetschecken.

Klättring inomhus/på topprep är en relativt säker sport förutsatt man gör den säker genom att vara noggrann.
 
rockmater; sa:
Vill tillägga till denna disskussion att:
Om man klipper in sig vid stand och använder sig av inknytningsöglan så är det INTE tillåtet att använda sig av pålstek som inknytning eftersom den knuten inte är lämpad för belastning från mer än 2 riktningar.

Om du med "inknytningsögla" menar den ögla som blir på repet när man trär det genom benslingor/bälte så bör man inte koppla in sig på detta sättet med en åttaknop heller. Dubbelåttan riskerar att invertera om öglan belastas på tvären. Koppla istället in i på selen för ändamålet avsedd ögla.
 
teoek; sa:
rockmater; sa:
Vill tillägga till denna disskussion att:
Om man klipper in sig vid stand och använder sig av inknytningsöglan så är det INTE tillåtet att använda sig av pålstek som inknytning eftersom den knuten inte är lämpad för belastning från mer än 2 riktningar.

Om du med "inknytningsögla" menar den ögla som blir på repet när man trär det genom benslingor/bälte så bör man inte koppla in sig på detta sättet med en åttaknop heller. Dubbelåttan riskerar att invertera om öglan belastas på tvären. Koppla istället in i på selen för ändamålet avsedd ögla.
Ojdå, det var verkligen en nyhet för mig, är detta ett antagande/uppfattning/gissning/eget tycke eller är det fakta. Är det fler här på forumet som har samma åsikt? Jag har själv mycket svårt att tro att en dubbel 8a skulle invertera sig själv. Att med hjälp av inknytningsöglan (vid användning av dubbel 8a) klippa in sig i stand med en karbin lärs ut på klippklätterkurser. Mycket egendomligt..
 
teoek; sa:
rockmater; sa:
Vill tillägga till denna disskussion att:
Om man klipper in sig vid stand och använder sig av inknytningsöglan så är det INTE tillåtet att använda sig av pålstek som inknytning eftersom den knuten inte är lämpad för belastning från mer än 2 riktningar.

Om du med "inknytningsögla" menar den ögla som blir på repet när man trär det genom benslingor/bälte så bör man inte koppla in sig på detta sättet med en åttaknop heller. Dubbelåttan riskerar att invertera om öglan belastas på tvären. Koppla istället in i på selen för ändamålet avsedd ögla.

Två snabba synpunkter:

1) Referenser tack! Jag har aldrig hört talas om att inknytningsöglan inte får nyttjas för att klippa in i. Snarare uppmanas just till detta. Hur gör man när selen saknar belayloop?

2) Ordvalet "INTE tillåtet" för tanken till någon form av fasta regler. Klättringen är en sport utan regler. Dock finns det god praxis och säkerhetstips bland annat de som ges ut av SKF.
 
rockmater; sa:
Vill tillägga till denna disskussion att:
Om man klipper in sig vid stand och använder sig av inknytningsöglan så är det INTE tillåtet att använda sig av pålstek som inknytning eftersom den knuten inte är lämpad för belastning från mer än 2 riktningar.

Jag har svårt att förstå vad du menar.
Menar du att man inte får t.ex. sätta en karbin i repöglan om man har gjort en pålstek?!? Så att det skulle blir tre dragriktningar, selen, repet och karbinen vid stand??
 
brandmansmicke; sa:
2) Ordvalet "INTE tillåtet" för tanken till någon form av fasta regler. Klättringen är en sport utan regler. Dock finns det god praxis och säkerhetstips bland annat de som ges ut av SKF.
Att klättring får utövas efter eget tycke och smak är en självklarhet. Uttrycket "INTE tillåtet" användes för att poängtera att det verkligen inte är lämpligt. Om vad som var ämnad som ren omtanke tolkas som en påtvingning ber jag om ursäkt.
 
Keras2006; sa:
rockmater; sa:
Vill tillägga till denna disskussion att:
Om man klipper in sig vid stand och använder sig av inknytningsöglan så är det INTE tillåtet att använda sig av pålstek som inknytning eftersom den knuten inte är lämpad för belastning från mer än 2 riktningar.

Jag har svårt att förstå vad du menar.
Menar du att man inte får t.ex. sätta en karbin i repöglan om man har gjort en pålstek?!? Så att det skulle blir tre dragriktningar, selen, repet och karbinen vid stand??
Japp, du förstod det hela rätt.
 
Möjligt att pålsteken inte är den bästa knuten, men man gör ju alltid en stopp-knut vid pålsteken. Borde inte det hjälpa??
 
Keras2006; sa:
Möjligt att pålsteken inte är den bästa knuten, men man gör ju alltid en stopp-knut vid pålsteken. Borde inte det hjälpa??
Jodå, visst hjälper den att hålla ihop knuten men den hjälper inte särskillt mycket om det kommer drag från flera håll. Enklast är ju att testa själv att göra en pålstek i byxlinningen, ta tag med båda händerna inuti öglan och dra åt varsitt håll tvärs över öglan, då ser man lätt vad som är risken med att belasta denna knut fel. Jag använder själv pålsteken, men är då noga med att inte klippa in mig i öglan utan istället använda loopen i selen för detta.
 
brandmansmicke; sa:
teoek; sa:
rockmater; sa:
Vill tillägga till denna disskussion att:
Om man klipper in sig vid stand och använder sig av inknytningsöglan så är det INTE tillåtet att använda sig av pålstek som inknytning eftersom den knuten inte är lämpad för belastning från mer än 2 riktningar.

Om du med "inknytningsögla" menar den ögla som blir på repet när man trär det genom benslingor/bälte så bör man inte koppla in sig på detta sättet med en åttaknop heller. Dubbelåttan riskerar att invertera om öglan belastas på tvären. Koppla istället in i på selen för ändamålet avsedd ögla.

Två snabba synpunkter:

1) Referenser tack! Jag har aldrig hört talas om att inknytningsöglan inte får nyttjas för att klippa in i. Snarare uppmanas just till detta. Hur gör man när selen saknar belayloop?

2) Ordvalet "INTE tillåtet" för tanken till någon form av fasta regler. Klättringen är en sport utan regler. Dock finns det god praxis och säkerhetstips bland annat de som ges ut av SKF.

Håller med. Önskar referenser om åttan. Har haft en "Bod" utan belayloop länge och använt inknytningsöglan (från åttan) hela tiden, bland annat på kamraträddningskurs och isklätterkurs med bergsguide. Då var det inga problem... Sålunda är jag lite nyfiken nu, har det har kommit helt nya rön?
 
Åttan känns ju som en himla bra knut.

Fast jag har ett minne från en kurs att den kan ge efter vid upprepade "tvärbelastningar" inne i öglan. Alltså ungefär som en vattenknut kan vandra.

Det var i ett annat sammanhang än vad som ovan nämnts, och jag tror då att butterfly var ett bättre alternativ.

Jag är dock klart osäker på detta, och tror nog att vi tillät oss att klippa karbiner i åttan vid stand.

Intruktören ifråga figurerar stundom på detta forum så vi borde väl kunna få klarhet eller fler synpunkter här.

Provade för övrigt med en knut med anledning av diskussionen, och visst fanns tendenser till att den krängde runt. Repänden kom då närmare knuten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Arytmica SRT-klättring (sele) Klättring allmänt 2
busnicke Bör jag köpa en ny sele? Klättring allmänt 2
jetoma Sele för hela familjen Klättring allmänt 4
Lakritsglass Vilken, helt justerbar, sele? Klättring allmänt 2
Callmepg Vad ska jag ha för sele? Klättring allmänt 14
Arytmica Nybörjarfråga ang. sele Klättring allmänt 2
Climba Sele XS hjälp!! Klättring allmänt 17
Climba Hur tajt ska en klätter sele sitta? Klättring allmänt 17
red_tag2002 Trad sele Klättring allmänt 1
Pandan Bekväm sele, långa häng Klättring allmänt 11
Bloggomann Sele till tioåring? Klättring allmänt 6
Lantbo Vad är viktigast titta på en sele? Klättring allmänt 23
fredrik.markussen Tips om sele Klättring allmänt 11
_lia Hyra sele/skor i sthlm Klättring allmänt 0
Arytmica Fundering ang. sele Klättring allmänt 1
forslund Sele vägg/vinter Klättring allmänt 1
Saye Wild Country Sele Klättring allmänt 15
Cremytos Storlek på sele Klättring allmänt 2
K9-Dalarna Sele Klättring allmänt 13
Hedin Bekväm Sele?? Klättring allmänt 16
Same Sele till barn. Klättring allmänt 6
singus livslängd på sele Klättring allmänt 13
FatClimber Bekväm sele (Yates/Misty Mountain?) Klättring allmänt 4
wberg2 Tips om rep och sele till grymt ringrostig! Klättring allmänt 3
Carlarmfelt Hyra skor/sele en dag Klättring allmänt 3
zeromaker Vilken sele Klättring allmänt 1
jonsa Ny sele - Petzel Calidris? Klättring allmänt 0
beggat sele köpes bor i stockholm Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.