Hyra satellittelefon?

Jag och min man ska ut och vandra i Sarek i början av augusti och p.g.a. tidigare händelser, så vill jag inte ge mig ut i vildmarken utan möjlighet att tillkalla hjälp, om så skulle behövas. Vi tänkte hyra satellittelefon men det är rent hopplöst att försöka lista ut var det är bäst att hyra och vilken/vilka modeller man ska satsa på, om man är okunnig inom området. Hjälp? Någon som kan tipsa om en bra och pålitlig uthyrare samt lämplig modell?

Om man bara är ute efter att påkalla hjälp finns det andra billigare varianter tex SPOT eller PLB. SPOT vet jag finns att hyra och troligen även PLB.

http://www.rei.com/c/plbs-and-satellite-messengers

Jag har kollat (både med REI och ACR direct) upp alternativet att köpa ex en PLB i USA pga betydligt bättre pris. Problemet är bara att de som säljs i USA är kodade coutry code 366 (del av serienumret som sänds ut vid ett larm) och kan bara registeras hos NOAA i USA. Vill man kunna registrera en PLB hos JRCC i Sverige måste den vara kodad 266. Det går inte ens att specialbeställa en PLB kodad 266 för leverans i USA.
Omkodning kan bara göras av tillverkaren eller auktoriserad agent och det är kostsamt.

avslutad210712

Gäst
Jag har kollat (både med REI och ACR direct) upp alternativet att köpa ex en PLB i USA pga betydligt bättre pris. Problemet är bara att de som säljs i USA är kodade coutry code 366 (del av serienumret som sänds ut vid ett larm) och kan bara registeras hos NOAA i USA. Vill man kunna registrera en PLB hos JRCC i Sverige måste den vara kodad 266. Det går inte ens att specialbeställa en PLB kodad 266 för leverans i USA.
Omkodning kan bara göras av tillverkaren eller auktoriserad agent och det är kostsamt.

Lade mest in länken för att visa vad som finns. Köpte min SPOT i Sverige eftersom det kändes enklast.

Aktuellt

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?
Kan naturområden gynnas genom att talas om likt idrottsanläggningar? Det och mycket mer diskuteras i det senaste avsnittet av Outdoor & Friluftsliv!

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.