Hyra satellittelefon?

Jag och min man ska ut och vandra i Sarek i början av augusti och p.g.a. tidigare händelser, så vill jag inte ge mig ut i vildmarken utan möjlighet att tillkalla hjälp, om så skulle behövas. Vi tänkte hyra satellittelefon men det är rent hopplöst att försöka lista ut var det är bäst att hyra och vilken/vilka modeller man ska satsa på, om man är okunnig inom området. Hjälp? Någon som kan tipsa om en bra och pålitlig uthyrare samt lämplig modell?

Om man bara är ute efter att påkalla hjälp finns det andra billigare varianter tex SPOT eller PLB. SPOT vet jag finns att hyra och troligen även PLB.

http://www.rei.com/c/plbs-and-satellite-messengers

Jag har kollat (både med REI och ACR direct) upp alternativet att köpa ex en PLB i USA pga betydligt bättre pris. Problemet är bara att de som säljs i USA är kodade coutry code 366 (del av serienumret som sänds ut vid ett larm) och kan bara registeras hos NOAA i USA. Vill man kunna registrera en PLB hos JRCC i Sverige måste den vara kodad 266. Det går inte ens att specialbeställa en PLB kodad 266 för leverans i USA.
Omkodning kan bara göras av tillverkaren eller auktoriserad agent och det är kostsamt.

avslutad210712

Gäst
Jag har kollat (både med REI och ACR direct) upp alternativet att köpa ex en PLB i USA pga betydligt bättre pris. Problemet är bara att de som säljs i USA är kodade coutry code 366 (del av serienumret som sänds ut vid ett larm) och kan bara registeras hos NOAA i USA. Vill man kunna registrera en PLB hos JRCC i Sverige måste den vara kodad 266. Det går inte ens att specialbeställa en PLB kodad 266 för leverans i USA.
Omkodning kan bara göras av tillverkaren eller auktoriserad agent och det är kostsamt.

Lade mest in länken för att visa vad som finns. Köpte min SPOT i Sverige eftersom det kändes enklast.

Aktuellt

Vinn Haglöfs Breeze Mimic Hood!

Nu har du chansen att vinna vinterns nya favoritjacka från Haglöfs. Vi tävlar ut en vardera av dam- och herrmodellen i valfri färg och storlek!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips