Ok. Jag planerar att börja tälta i framtiden tillsammans med min son(förhoppningsvis han mor också). Vår, sommar och höst. Grabben blir tre i vår så jag antar att jag kommer få bära både min egen och hans packning med ombyten, sovsäckar, mat osv.. Ja ni vet
Tänkte börja samla utrustning redan nu och då börja med ryggsäcken. Tanken är att börja med en natt och sedan får vi se om det blir två. Nu är frågan hur stor ryggsäck jag behöver?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hur stor ryggsäck?
- Trådstartare williek
- Start datum
Hur lite utrustning litar du på?
Vad är din egen erfarenhet?
Klokt att börja med en natt, hemma på gräsmattan är lagom första gången.
Go tur
Vad är din egen erfarenhet?
Klokt att börja med en natt, hemma på gräsmattan är lagom första gången.
Go tur
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
En eller två nätter kräver ju inte så mycket proviant eller extra kläder etc, däremot får du nog räkna med att bära grabbens sovsäck+liggunderlag de första åren som skrymmer en hel del. Dessutom behöver du ju alltid bära grundkit som tält (2-3p), kök, sovsäck, liggunderlag, regnkläder även för en natt ute. Förbrukning som bränsle och proviant tillkommer och är beroende på tiden ni skall vara ute. När grabben är äldre kanske han kan bära sin egen sovsäck etc och du får lite utrymme över i ryggsäcken för proviant till lite längre turer
. Hans mor räknar jag med kan bära sin egen utrustning.
Min rekommendation är att satsa på en ryggsäck kring 75 liter som borde fungera nu och i framtiden.
Min rekommendation är att satsa på en ryggsäck kring 75 liter som borde fungera nu och i framtiden.
Ta en stor!
Min erfarenhet med tre söner och ett antal fjällturer är att du behöver, om byte "med allt", extra skor/stövlar etc. Sovsäck och liggunderlag tar mkt plats. Jag har provat olika varianter, slutade med en 135 L ryggsäck, lätt att packa in mycket skrymmande packning och slippa komprimera samt att kunna ta med extra ombyte, när sonen fallit i en jokk, gått ner sig i en myr samt missat att gå på toa samma dag så är det skönt med många ombyten
Mitt tips - välj en stor!
Min erfarenhet med tre söner och ett antal fjällturer är att du behöver, om byte "med allt", extra skor/stövlar etc. Sovsäck och liggunderlag tar mkt plats. Jag har provat olika varianter, slutade med en 135 L ryggsäck, lätt att packa in mycket skrymmande packning och slippa komprimera samt att kunna ta med extra ombyte, när sonen fallit i en jokk, gått ner sig i en myr samt missat att gå på toa samma dag så är det skönt med många ombyten
Mitt tips - välj en stor!
Håller med Seobserver här, börja med lätt tältande, på gräsmattan hemma, hos vänner eller ta bilen ut första gången/gångerna ni ska tälta. Bara det är ett riktigt äventyr när man är 3 år. Tar du också en kort tur ut i skogen innan övernattningen och gör i ordning mat på stormkök är det en expedition! Då får du också en viss möjlighet att se vad sonen behöver ha med sig, så blir det lättare att välja ryggsäck sedan.
En sån liten behöver ju också som sagt ombyten i flertal och också varma kläder, en liten kropp kyls fortare.
Lycka till med turen.
En sån liten behöver ju också som sagt ombyten i flertal och också varma kläder, en liten kropp kyls fortare.
Lycka till med turen.
Jag drog till med 100l för att kunna gå med två barn samt med resonemanget att jag ska ha möjlighet att bära allt om barnen tröttnar eller blir skadade. Förra sommaren blev jag också tvungen att ta över största killens 30 liters när han fick ont i knät. Den gick att trycka ner så jag kunde bära bekvämt. Är barnen lite mindre så går man kanske inte så långt så att man behöver oroa sig för att en lite större ryggsäck väger mer.
Sent from my C6603 using Tapatalk
Sent from my C6603 using Tapatalk
Fötter, ben, höfter och rygg tar stryk långt innan man märker att det var för tungt.
Bättre att lasta ur hemma före tur.
go tur
Bättre att lasta ur hemma före tur.
go tur
3-åringen kan bära 3 kg i en 12 liters rygga. Jag säger "kan" - valet är ditt. Packar du UL betyder det att vid 4-6 årsåldern kan han/hon bära sin egen utrustning för en vecka, exkl. mat, men inkl någon leksak, papper, pennor, bok för föräldrar att högläsa ur eller annat.
Mitt tips är att tänka så obekvämt som möjligt - vad är lägsta standarden ni klarar er med? 0,3 dl tvättmedel väger mindre än ett ombyte. Är det dåligt väder kan kläderna torka innanför din tröja (det går på ca 2 h - ej bomullskläder).
Osv, osv. Mycket beror på vad ni ska göra: vandra lite och slå nytt läger varje dag eller basläger med dagsturer? Hur långt till baslägret, bl a, är också faktorer att tänka på.
Börja i trädgården; det kanske tar lite tid för 3-åringen att vänja sig att sova i en säck, att sova i kyla och att inte kunna springa på toa så fort man vaknar. Är man inte van att sova i samma trånga utrymme som sitt barn så kan det vara svårt - de små liven har en tendens att röra sig en del i sömnen.
Lycka till.
Mitt tips är att tänka så obekvämt som möjligt - vad är lägsta standarden ni klarar er med? 0,3 dl tvättmedel väger mindre än ett ombyte. Är det dåligt väder kan kläderna torka innanför din tröja (det går på ca 2 h - ej bomullskläder).
Osv, osv. Mycket beror på vad ni ska göra: vandra lite och slå nytt läger varje dag eller basläger med dagsturer? Hur långt till baslägret, bl a, är också faktorer att tänka på.
Börja i trädgården; det kanske tar lite tid för 3-åringen att vänja sig att sova i en säck, att sova i kyla och att inte kunna springa på toa så fort man vaknar. Är man inte van att sova i samma trånga utrymme som sitt barn så kan det vara svårt - de små liven har en tendens att röra sig en del i sömnen.
Lycka till.
Tanken är att slå upp tältet utanför sommarstugan en varm sommarnatt. Det känns som bästa scenariot. Och göra det ett par gånger innan man testar en längre tur. Vi är ofta ute hela dagar i skogar med matsäck och korvgrillning och det går jättebra. Självklart bär jag hans packning de närmsta åren om han själv inte vill ha sin kånken mini på ryggen med en bok eller leksak i.
Liknande trådar
- Svar
- 5
- Visningar
- 2 K
- Svar
- 43
- Visningar
- 6 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar