Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hur stor ryggsäck behöver jag?
- Trådstartare desireman
- Start datum
Ja visst måste Matrix ha abnormt stora litrar? Jag har en 40 liters som sambon brukar bära ~10-11 kg i, hon väger bara 47-48 kg, och den är jättestor för att vara 40 liter.
Du behöver en kartong för klättermusenlitrar, och en kartong för haglöfslitrar osv....
...en mjölner 100L har i stort sett samma packvolym som en Matrix 60...
//J
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Min Osprey Exos 58 räcker för en fjälltur på 10 dagar. Då bär jag cirka 15 kg på ryggen,
För kontintenalt bruk bär jag större matportioner; jag vet att jag kan klara 8 dagar - då är matportionerna större, och jag har gas för två veckor och kartor för tre. Jag fäster förstås
madrassen och tältduken på sidorna av säcken, eftersom tältet ska fram först.
Så det avgörande här är väl hur stora matportionerna är och hur pass skrymmande matförpacknngarna är. Mina fjällportioner är 700 gram torrmat, många vill nog ha större.
För kontintenalt bruk bär jag större matportioner; jag vet att jag kan klara 8 dagar - då är matportionerna större, och jag har gas för två veckor och kartor för tre. Jag fäster förstås
madrassen och tältduken på sidorna av säcken, eftersom tältet ska fram först.
Så det avgörande här är väl hur stora matportionerna är och hur pass skrymmande matförpacknngarna är. Mina fjällportioner är 700 gram torrmat, många vill nog ha större.
Jag föredrar att packa allt i vattentäta påsar inuti säcken. Ingen risk att nåt ramlar av eller blir skadat på utsidan plus att det bara känns bättre på något vis. Lyckades komma ner i 21,5 kg för en vecka senast, går väl att banta men det kändes ganska bra att bära, och hade då min 100 liters Fjällräven Kajka med luft i, hade enkelt klarat mig med min 75 liters Norröna men den var utlånad. Pga att Kajka inte höll ihop för jaktpackning på 32 kg så fick jag den reklamerad och har nu beställt en Norröna Recon så i den får jag i sambo, hund, 14" TV, ved, vapen osv. 
Jag förespråkar inte tungpackning men tycker nog att det är skönt med en säck där allt verkligen ryms inuti.
Jag förespråkar inte tungpackning men tycker nog att det är skönt med en säck där allt verkligen ryms inuti.
Ja, vi har alla våra preferenser. Det finns säkert de som packar ned även vattenflaskan och eventuella stegjärn och isyxa, ett intressant geometriskt problem. Förmodligen skulle jag kunna packa ned tältduken, men det är ju bara opraktiskt (det är den enda detalj jag inte kan packa
när jag är kvar i tältet!)
och madrassen, ja en Ridgerest är inte det lättaste att knöla ned. Givetvis har många förmanat mig att tältet, som står i en ficka och omges av en rem teoretiskt, om jag snubblar våldsamt, och rullar utför en brant sluttning, kan hoppa ur fickan och trilla ur, men på de 100 dagar jag använt denna säck har det inte hänt. Som sagt, jag skrev fäster, inte (ex.vis) hänger.
21,5 kg låter extremt tungt och skrymmande för en veckotur. För mig vore det lagom till en fjälltur på 15-16 dagar, om jag nu inte var rädd om mina leder och senfästen och säkerheten på
utsatta passager.
På min senaste fjälltur hade jag mat för 7 dagar och 13 kg på ryggen. Exakt varför TS vill packa för en vecka förstår jag dock inte riktigt, om turen bara är två dagar - är det ofta så ihållande dåligt väder i de trakterna? Och varför flera ombyten kläder? En skrymmande detalj verkar annars vara sovsäcken, 1,3 kg, som jag antar är syntet. Det finns väl också ett och annat som jag finner onödigt, t ex har jag själv aldrig någon handduk, men den diskussionen hör säkert hemma i annat möte.
när jag är kvar i tältet!)
och madrassen, ja en Ridgerest är inte det lättaste att knöla ned. Givetvis har många förmanat mig att tältet, som står i en ficka och omges av en rem teoretiskt, om jag snubblar våldsamt, och rullar utför en brant sluttning, kan hoppa ur fickan och trilla ur, men på de 100 dagar jag använt denna säck har det inte hänt. Som sagt, jag skrev fäster, inte (ex.vis) hänger.
21,5 kg låter extremt tungt och skrymmande för en veckotur. För mig vore det lagom till en fjälltur på 15-16 dagar, om jag nu inte var rädd om mina leder och senfästen och säkerheten på
utsatta passager.
På min senaste fjälltur hade jag mat för 7 dagar och 13 kg på ryggen. Exakt varför TS vill packa för en vecka förstår jag dock inte riktigt, om turen bara är två dagar - är det ofta så ihållande dåligt väder i de trakterna? Och varför flera ombyten kläder? En skrymmande detalj verkar annars vara sovsäcken, 1,3 kg, som jag antar är syntet. Det finns väl också ett och annat som jag finner onödigt, t ex har jag själv aldrig någon handduk, men den diskussionen hör säkert hemma i annat möte.
Jag är bara 40 och i hyfsat god form så 21,5 kg, 18,2 på slutet, är inte extremt för mig men med stigande ålder så blir det säkert mer fokus på vikt. Jag bar 3,2 kg tält och 1,5 kg systemkamera i en 3,2 kg:s ryggsäck och vi hade inte särskilt lätt mat, blev inte ens en frystorkad lunch om dagen. På den här turen som var ren vandring så hade jag varken fiskegrejer (spön, håv, vadare, vadarkängor, flugor m.m.) eller jaktprylar (vapen och ammo = 7 kg) heller och hundtillbehör för den delen. Då drar det fort iväg. Det där med saker i eller utanför säcken är nog ett mindset bara. Visst sitter säkert grejerna kvar men det känns prydligare med allt inuti och jag vill säkert ha allt kvar om jag ramlar i en jokk. Är sällan till någon fjällstation men vi avslutade i Salto i år och där sågs en del "julgranar" där man inte fått in allt inuti utan hade fått spänna och hänga saker runtom säcken. Då kör jag hellre på för stor säck som man får ha lite karaktär för att inte fylla i onödan.
Ursäkta urspårningen, TS behöver nog inte så särskilt stor säck för sin tripp. Kan tillägga att jag har humor också och kan inse att det blir lite väl tungt ibland. På årliga ripjakten när det knakar i säcken, min gamla reklamerade Kajka i alla fall, brukar vi skoja om "Blytungt.se för tungpackare"
Ursäkta urspårningen, TS behöver nog inte så särskilt stor säck för sin tripp. Kan tillägga att jag har humor också och kan inse att det blir lite väl tungt ibland. På årliga ripjakten när det knakar i säcken, min gamla reklamerade Kajka i alla fall, brukar vi skoja om "Blytungt.se för tungpackare"
Senast ändrad:
Ja visst måste Matrix ha abnormt stora litrar? Jag har en 40 liters som sambon brukar bära ~10-11 kg i, hon väger bara 47-48 kg, och den är jättestor för att vara 40 liter.
Ja, eller så har andra små...poängen är att bara för att det står liter på en säck så är det inte säkert att det är sant
Jag äger t ex en norröna recon pack, gamla rörmodellen. Den rymmer enligt spec 125 L. Sen har jag också av olika skäl en para ranger från samma tillverkare. Enligt spec rymmer den 120L.
Nu är det emellertid så att den rymmer ungefär 75% av vad rammodellen tar i säck och ytterfack..så någon gång de senaste åren har norröna bytt metod för att mäta volymen i sina säckar.
Och som sagt klättermusen har skapat sitt eget metriska system tror jag..deras säckar är extremt små inuti
//J
Min kollega sa precis det att Recon rymmer mycket mer så därför slog jag till på Recon i fredags. Får den nog imorgon.
Nu är det emellertid så att den rymmer ungefär 75% av vad rammodellen tar i säck och ytterfack..så någon gång de senaste åren har norröna bytt metod för att mäta volymen i sina säckar.
Liknande trådar
- Svar
- 26
- Visningar
- 2 M
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg