Ja, vi har alla våra preferenser. Det finns säkert de som packar ned även vattenflaskan och eventuella stegjärn och isyxa, ett intressant geometriskt problem. Förmodligen skulle jag kunna packa ned tältduken, men det är ju bara opraktiskt (det är den enda detalj jag inte kan packa
när jag är kvar i tältet!)
och madrassen, ja en Ridgerest är inte det lättaste att knöla ned. Givetvis har många förmanat mig att tältet, som står i en ficka och omges av en rem teoretiskt, om jag snubblar våldsamt, och rullar utför en brant sluttning, kan hoppa ur fickan och trilla ur, men på de 100 dagar jag använt denna säck har det inte hänt. Som sagt, jag skrev fäster, inte (ex.vis) hänger.
21,5 kg låter extremt tungt och skrymmande för en veckotur. För mig vore det lagom till en fjälltur på 15-16 dagar, om jag nu inte var rädd om mina leder och senfästen och säkerheten på
utsatta passager.
På min senaste fjälltur hade jag mat för 7 dagar och 13 kg på ryggen. Exakt varför TS vill packa för en vecka förstår jag dock inte riktigt, om turen bara är två dagar - är det ofta så ihållande dåligt väder i de trakterna? Och varför flera ombyten kläder? En skrymmande detalj verkar annars vara sovsäcken, 1,3 kg, som jag antar är syntet. Det finns väl också ett och annat som jag finner onödigt, t ex har jag själv aldrig någon handduk, men den diskussionen hör säkert hemma i annat möte.