Tips för juni vandring i norrbotten.

Västekblåsa/vattenhämtare

Jag vill slå ett slag för Dromedary Bag, relativt tokdyr vätskeblåsa. Min 6-liters kostade ca 350 spänn när jag köpte den men den är grymt praktisk. Obs! Jag både jagar och fiskar och har ibland basläger i några dagar så på ren vandring kanske 120 gram kan anses som onödig vikt. Oavsett det så är den liten hopvikt och 6 liter räcker till mycket; matlagning, dricksvatten och tvätt. Väldigt skönt att inte vara väldigt beroende av att ha vatten i närheten av tältet. När träd finns så hänger jag upp den och då har man rinnande vatten.

BF9010MR.jpg

- Vad gäller bälte så vill jag nog ha ett men ett tunt. Nograd Aerobelt är väldigt skönt och bygger nästan ingenting. På mina Klättermusen Megin-byxor sitter det dock redan ett extremt platt och slimmat bälte(sspänne).

- Termos lämnar jag hemma pga vikten och volymen, förutom på vintern. Kör ett Primus Eta Express kök så det går väldigt fort att koka vatten i alla väder.

- På knoppen kör jag med keps på sommar och höst men tar med en BUFF. Den har jag runt halsen i regel men den går att göra om till mössa om det behövs.

Senast ändrad:

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Norrbotten är enormt, var ska du lite mer specifikt?

Exakt hur jag kommer gå vet jag inte. Jag kommer gå runt i Kebnekaise området och förmodligen bistiga någon eller båda topparna på kebnekaise. Funderar på att kanske börja denna vandring vid lapporten för att sedan ta mig neråt genom Kebnekaise området. Planerar på att avsluta i Nikkaloukta med buss till Kiruna.

Exakt hur jag kommer gå vet jag inte. Jag kommer gå runt i Kebnekaise området och förmodligen bistiga någon eller båda topparna på kebnekaise. Funderar på att kanske börja denna vandring vid lapporten för att sedan ta mig neråt genom Kebnekaise området. Planerar på att avsluta i Nikkaloukta med buss till Kiruna.

Då ska du inte ha så bråttom, inte före midsommar med tanke på snön.

/Ulf

Okej, det ska ja tänka på, vet du ungefär var temperaturen brukar ligga under dagen respektive natten i juni, juli och agusti? Skulle va bra att veta på ett ungefär.

Okej, det ska ja tänka på, vet du ungefär var temperaturen brukar ligga under dagen respektive natten i juni, juli och agusti? Skulle va bra att veta på ett ungefär.

...dessutom är det ett antal broar som läggs ut varje år i kebnekaisefjällen. Broarna brukar vara på plats efter midsommar. Om du ska vandra i området före midsommar så är det nog läge att gå där det inte finns broar som läggs ut...

Och som sagt, snöläget kan vara vanskligt...kolla före!

//Johan

Köpte mina kängor i fredags, var ute för att gå in dom igår förmiddag, tänkte från början ta det lungt och gå max 5 km för att inte få skavsår, men märkte efter fem avklarade km att det inte var några problem alls, skon sitter perfekt så jag gick 7 km till, blev inte sämre av att det var i det bästa vädret ja sett på hela året, 9 plusgrader och skinande sol.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips