Tips för juni vandring i norrbotten.

Västekblåsa/vattenhämtare

Jag vill slå ett slag för Dromedary Bag, relativt tokdyr vätskeblåsa. Min 6-liters kostade ca 350 spänn när jag köpte den men den är grymt praktisk. Obs! Jag både jagar och fiskar och har ibland basläger i några dagar så på ren vandring kanske 120 gram kan anses som onödig vikt. Oavsett det så är den liten hopvikt och 6 liter räcker till mycket; matlagning, dricksvatten och tvätt. Väldigt skönt att inte vara väldigt beroende av att ha vatten i närheten av tältet. När träd finns så hänger jag upp den och då har man rinnande vatten.

BF9010MR.jpg


- Vad gäller bälte så vill jag nog ha ett men ett tunt. Nograd Aerobelt är väldigt skönt och bygger nästan ingenting. På mina Klättermusen Megin-byxor sitter det dock redan ett extremt platt och slimmat bälte(sspänne).

- Termos lämnar jag hemma pga vikten och volymen, förutom på vintern. Kör ett Primus Eta Express kök så det går väldigt fort att koka vatten i alla väder.

- På knoppen kör jag med keps på sommar och höst men tar med en BUFF. Den har jag runt halsen i regel men den går att göra om till mössa om det behövs.
 
Senast ändrad:
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Norrbotten är enormt, var ska du lite mer specifikt?

Exakt hur jag kommer gå vet jag inte. Jag kommer gå runt i Kebnekaise området och förmodligen bistiga någon eller båda topparna på kebnekaise. Funderar på att kanske börja denna vandring vid lapporten för att sedan ta mig neråt genom Kebnekaise området. Planerar på att avsluta i Nikkaloukta med buss till Kiruna.
 
Exakt hur jag kommer gå vet jag inte. Jag kommer gå runt i Kebnekaise området och förmodligen bistiga någon eller båda topparna på kebnekaise. Funderar på att kanske börja denna vandring vid lapporten för att sedan ta mig neråt genom Kebnekaise området. Planerar på att avsluta i Nikkaloukta med buss till Kiruna.

Då ska du inte ha så bråttom, inte före midsommar med tanke på snön.

/Ulf
 
Okej, det ska ja tänka på, vet du ungefär var temperaturen brukar ligga under dagen respektive natten i juni, juli och agusti? Skulle va bra att veta på ett ungefär.
 
Okej, det ska ja tänka på, vet du ungefär var temperaturen brukar ligga under dagen respektive natten i juni, juli och agusti? Skulle va bra att veta på ett ungefär.

...dessutom är det ett antal broar som läggs ut varje år i kebnekaisefjällen. Broarna brukar vara på plats efter midsommar. Om du ska vandra i området före midsommar så är det nog läge att gå där det inte finns broar som läggs ut...

Och som sagt, snöläget kan vara vanskligt...kolla före!

//Johan
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Köpte mina kängor i fredags, var ute för att gå in dom igår förmiddag, tänkte från början ta det lungt och gå max 5 km för att inte få skavsår, men märkte efter fem avklarade km att det inte var några problem alls, skon sitter perfekt så jag gick 7 km till, blev inte sämre av att det var i det bästa vädret ja sett på hela året, 9 plusgrader och skinande sol.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.