Hur många kalorier behöver man per dag?

Hur många kalorier/dag behöver man under en längre expedition? Det beror ju naturligtvis på typ av aktivitet, kroppsvikt, temperatur osv.
Finns det bra tabeller över detta?
Hur brukar ni planera er mat?

En påse REAL-mat innehåller 500-600 kalorier och jag kan gissa att man kanske behöver över 3000 kalorier. Ganska många påsar alltså.

/Nils
 
Kaloribehov

Det här finns utrett i diverse böcker. T ex The Backpackers Handbook av Chris Townsend. Han menar att en "syntetisk" beräkning av kaloribehovet hamnar väl högt. Hans erfarenhet är att han behöver ca 4000 kcal per dygn under de inledande veckorna av en längre vandring. Efter detta ökar hans kaloribehov "dramatically" och han menar sig ligga på minst 5000 kcal per dygn efter dessa inledande veckor.

Kroppsbyggnad och ålder påverkar naturligtvis också, Chris Townsend är av medellängd. Min egen erfarenhet är att jag behövde mer kalorier när jag var i 20-årsåldern än vad jag gör nu, i 40-årsåldern.
Hälsningar
Jörgen
 
Vad är det för aktivitet du tänker ägna dig åt?

Vid höghöjdsklättring ökar t.ex. ämnesomsättningen, samtidigt som många erfar problem med aptiten, så det är inte ovanligt att höghöjdsklättrare går ned dramatiskt i vikt.

Jag har läst en del tabeller om det här, och det varierar, som sagts tidigare. En mycket bra tabell och bra kapitel finns i "Mountaincraft and leadership" av Eric Langmuir. Där tas saker som "relative fitness" in.

Men - vad gäller frågan EGENTLIGEN? Vad planerar du för aktivitet?
 
horten; sa:
Hur många kalorier/dag behöver man under en längre expedition? Det beror ju naturligtvis på typ av aktivitet, kroppsvikt, temperatur osv.
Finns det bra tabeller över detta?
Hur brukar ni planera er mat?

En påse REAL-mat innehåller 500-600 kalorier och jag kan gissa att man kanske behöver över 3000 kalorier. Ganska många påsar alltså.

/Nils

Alla har sina hyss och vanor. För mig handlar det om
att det ska vara enkelt, att jag aldrig ska
gå hungrig och jag inte ska bli trött. Min diet ser
ut såhär:

http://www.mai.liu.se/~pehac/huthyfs/mat.html

vilket är lätt att förbereda (tar väl två timmar
att inhandla och paketera), bränslesnålt och
mättande. För en tur på, säg 10,dagar.
Det är väl strax under 3.000 kcal - jag skulle storkna
om jag åt detta hemma, men jag går ned i vikt
säkert ett kilo i veckan,
ungefär så mycket jag tål, och jag har APTIT efteråt.

Det kan vara så, som ngn säger, att det upplevda dagsbehovet växer efter ett tag, å andra sidan
går jag knappast längre än 10 dagar utan att proviantera på vägen.
 
Kotten; sa:
Vad är det för aktivitet du tänker ägna dig åt?

Vid höghöjdsklättring ökar t.ex. ämnesomsättningen, samtidigt som många erfar problem med aptiten, så det är inte ovanligt att höghöjdsklättrare går ned dramatiskt i vikt.

Jag har läst en del tabeller om det här, och det varierar, som sagts tidigare. En mycket bra tabell och bra kapitel finns i "Mountaincraft and leadership" av Eric Langmuir. Där tas saker som "relative fitness" in.

Men - vad gäller frågan EGENTLIGEN? Vad planerar du för aktivitet?

Det är framförallt havspaddling jag sysslar med men tycker inte vi behöver begränsa diskussionen till det. Jag har tidigare ätit ganska lyxig mat under paddling eftersom det är ganska lätt att ta med mycket last i kajaken. Men under en 10 dagars lite jobbigare paddling i Nordnorge tröttnade jag på min "lyxiga" mat. Det blev för mycket plockande i och ur kajaken med burkar, kök, kastruller osv. Jag ville ju snabbt ha mat och sedan vila innan vi fortsatte paddlingen. Om det dessutom regnade och blåste blev det ju ännu värre. Det blev för komplicerat och kajaken blev tung att bära upp för tidvattenzonen.

Frystorkad mat typ REAL är ju enkelt och bra men en påse innehåller ju bara 500-600 kalorier och det känns som jag vill ha betydligt mer till lunch eller middag. Därav funderingarna kring antalet kalorier.
Om man skall äta 3000-4000 kalorier/dag borde ju lunch och middag innehålla kanske 1000-1200 kalorier.

Havspaddling är väl inte en så intensiv aktivitet som klättring eller tuffare vandring men man är aktiv under många timmar per dag.
 
horten; sa:
...
Frystorkad mat typ REAL är ju enkelt och bra men en påse innehåller ju bara 500-600 kalorier och det känns som jag vill ha betydligt mer till lunch eller middag. Därav funderingarna kring antalet kalorier.
Om man skall äta 3000-4000 kalorier/dag borde ju lunch och middag innehålla kanske 1000-1200 kalorier.
...

Glöm inte frukosten!
Precis som man har fått lära sig så är ju frukosten dagens viktigaste mål. Det är där man lägger grunden för resten av dagen. Ca 30% av dagens energibehov bör intas i samband med frukost, vilket i detta fall skulle innebära 900-1200 kalorier.

// Lars
 
Frystorkade kalorier

Jag drog samma slutsats som du när jag började räkna kalorier en gång. Det som jag trodde var den huvudsakliga kaloribäraren, den frystorkade middagen, stod för en ganska liten del av dagsbehovet.

Så jag räknade på vad jag åt och fann att smörgåsmaten stod för en stor del av kalorierna. Jag tycker fortfarande att detta är en underskattad typ av utemat.

Min färdkost:
Frukost är havregrynsgröt, med russin och socker. Två mackor med smör ost och korv. Vill jag kalorimaxa tar jag rökt sidfläsk istället för korv.

Lunch är tortellini ca 200 g torrvikt första dagen. Dag 2 är 3 port potatismospulver samt hemmatorkat kött/köttfärs. Den tredje dagen någon form av frystorkad rätt. Denna bör gärna innnehålla ca 200 g torrvikt. Sedan börjar jag från början igen.

På kvällen nudelpaket och två mackor igen. Under dagen tuggar jag i mig 50-100 g hasselnötter, 50 g russin och 100 g mjölkchokladkaka. Nötter är en suverän kaloribärare och dessutom inte så kläggigt sött.

När jag var yngre blev det tre mackor istället för två till de olika målen. Jag tycker smörgåsmat är mycket bra. Det är inte särskilt high-tech, men en macka, eller komponenterna ätna var för sig, kan man stoppa i sig nästan oavsett omständigheter och väder.

Bröd, hårdost, korv och smör håller sig utan problem 1-2 veckor även sommartid. I dessa kylskåpshysterins dagar är det bra att tänka på att samtliga dessa komponenter en gång uppfanns för att bevara/lagra råvaror, långt innan det fanns kylskåp. Observera att hårdost håller bättre än mjukost utanför kylskåpet. Dessutom ser man om den blir dålig...

Jag vet faktiskt inte exakt hur många kalorier den här kosten innehåller, men under en treveckorstur med långa dagar i somras utökade jag det hela med ytterligare två mackor per dag. Jag gick ned ca 3-4 kilo, men detta berodde nog på att jag provianterade på vägen och då inte kunde få tag på hårdost, hasselnötter och tillräckligt rejäla middagsrätter. Min ambition är att kaloriintag skall balansera kaloribehovet, man skall alltså varken gå upp eller ned. För de flesta av oss gör det ju inget om man tappar något kilo, men på verkligt långa turer bör man nog akta sig för att ligga på minus om det går att undvika. Man kan ju alltid göra som Ola Skinnarmo och äta upp sig ordentligt före en tripp.

Hälsningar
Jörgen
 
horten; sa:
Frystorkad mat typ REAL är ju enkelt och bra men en påse innehåller ju bara 500-600 kalorier och det känns som jag vill ha betydligt mer till lunch eller middag. Därav funderingarna kring antalet kalorier.
Om man skall äta 3000-4000 kalorier/dag borde ju lunch och middag innehålla kanske 1000-1200 kalorier.

Men REAL äter du väl då bara till middagen? Ska man få i sig mycket energi måste man äta ofta. Gör tvärtmot alla råd för att få ner i vikt (de säger ju att ska man gå ner i vikt gäller det att skippa småätandet).

Jag har nerskrivet lite stolpar, inte helt säker på hur mycket av siffrorna som jag hittat på själv och hur mycket jag hittat på Nätet.

Det är räknat för patrullscouter så jag har räknat med bara 3100 kcal/dygn.

Frukost, 25% = 775 kcal
Mellanmål 1, 5% = 155 kcal
Lunch, 20% = 620 kcal
Mellanmål 2, 10% = 310 kcal
Mellanmål 3, 10% = 310 kcal
Middag, 20% = 620 kcal
Kvällsmål, 10% = 310 kcal

Och detta kan man t.ex. få i sig genom att äta:

Frukost, havregrynsgröt på 2 dl gryn, 4 knäckemackor med mjukost och torrmjölk till gröten
Mellanmål 1, 50 g kexchoklad
Lunch, dubbel portion fruktsoppa, 4 knäckemackor med smör och ost
Mellanmål 2 och 3 kan vara kex och saft eller mer kexchoklad
Middagen där hade du ju din REAL på 600 kcal
Kvällsmål, choklad och ett par mackor

Lägger man till lite fett till varje mål så blir det ännu mer.


Vill man se hur mycket energi saker innehåller så rekommenderar jag livsmedelsdatabasen på Linsmedelsverkets hemsida. Där kan man söka på både per portion och per vikt, och man kan även se fördelningen av fett, protein och kolhydrater.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.