Hur många kalorier behöver man per dag?

Knorreria fungerar bra, men bäst är mina egna blandningar
Blå Bands vegofärs eller diverse soppor
(men jag gör inte soppa av dem) plus snabba
spaghetti eller änglahår.
 
Ahhh blåBand får man inte glömma. Mycket trevliga och prisvärda. Finns även i 3 smaker thai, tandori och bolognese för det ynka priset 17kr/påse.
 
Frågan är ju om killen som rekommenderar GiantBlocks verkligen själv har testat att käka dom ute i naturen?!
Alla som testat vet att dom är i stort sett omöjliga att få i sig om dom inte är ordentligt varma.
Att käka en nollgradig GB eller tom en fryst är lönlöst.
Lösningen måste alltså bli att lägga en frusen GB innanför kläderna ett antal timmar innan man äter eller värma den på köket kanske. Inte så lyckat och alla övriga fördelar med GB faller. Dessutom är GB för stora och tunga i förhållande till energiinnehåll.

För riktiga utflykter där man ligger på gränsen av sin kapacitet så finns det inga alternativ till frystorkat och olja och ev gel och bars. Försöker man sig på någonting annat så kommer man inte orka bära sin mat alternativt få med sig alldeles för lite energi. Dessutom ska maten få plats i packningen.
Ska man ut på en fjällpromenad på 10 dagar eller så funkar det kanske med bröd och annat men på mer seriösa turer gör det det inte.

Frystorkat och olja är helt enkelt den perfekta kompromissen mellan näringsinnehåll, volym och vikt samt hållbarhet både i tidsperspektiv och slitagemässigt när maten ligger i packningen. Dessutom existerar inga skitiga grytor eller annan disk.
Bara smält snö och var glad :)
 
Maten skall inte bäras hem igen.

Basala behov.

Fett innehåller mest kalorier per kg. Så man skulle kunna klara sig med vatten ur bäckar och olivolja i varje fall några veckor. Men skulle man tycka att det var gott och en av dagens höjdpunkter? Knappast troligt. Men att ha med rökt sidfläsk eller annat fett att förstärka den överiga kosthållningen med är en god idé förutsätt att man inte mår illa av blotta tanken.

Förutom trevnaden med varierad kost så behöver man en liten mängd kolhydrater per dygn för att tillgodogöra sig fett och för att hjärnan skall fungera bra.

På ett par veckors sikt behövs också vitaminer så att man inte får skörbjugg och andra symtom på vitaminbrist.

Proteiner behövs också på några veckors sikt men inte några stora mängder. Det räcker med de mängder som finns t ex i bröd eller potatismos.

Fibrer innehåller inte så mycket näring men kan hålla fart på tarmfunktionen så det kan vara idé att ha med t ex grovt bröd av det skälet.

Torkad frukt innehåller både ganska mycket näring per gram (kolhydrater) och fibrer och andra saker som kan hålla tarmen igång.

Undertecknad är tillräcklig mycket livsnjutare för att satsa en hel del onödig? tid, pengar, kilo i ryggsäcken, kryddor och pyssel på variationsrik kost ute i fält.

Ibland är faktiskt ätandet den största behållningen med friluftslivet.

Frågan är mycket personlig. Satsa på det som passar dig.

Thure
 
GoLite meny

GoLites grundare kör med något man kallar Alpine Style hiking, vilket innebär att man bär med sig allt från början på turen, även mat. Se länken och hans Gear list så hittar ni hans, non-cooking, matsedel. Den känns ungefär lika svår att svälja som ingredienserna förmodligen skulle vara efter tre veckor. Men den funkar ju uppenbarligen. Det verkar vara mest torkad frukt och nötter.
http://www.golite.com/team/athletes/coup/index.asp

Hälsningar
Jörgen
 
_Erik_; sa:
Frågan är ju om killen som rekommenderar GiantBlocks verkligen själv har testat att käka dom ute i naturen?!
Alla som testat vet att dom är i stort sett omöjliga att få i sig om dom inte är ordentligt varma.

Ähhh jag bara nämde Gb för att det var tufft!? Ha ha klart man kan äta GB i naturen. Kan man bara äta dom i storstaden eller?? Sist jag åt dom på tur i Sarek gick det bra!! Just det! Vem har nämt att dom funkar på vinterfjället? Du gosse, glassfunkar inte på sommarfjället, bara så du vet.. =D
 
Jag har för mig att man bör få isig 500-600 kcal per måltid...när man vandrar. Jag tror jag kanske ligger där, kanske lite mindre ibland. Ska kolla lite nu på energibehov och vad det blir när jag ska vandra v30.
Maten blir nog mest hemmatorkat. Latmaskar jag mig kan det bli att jag köper typ tortellini eller ngt liknande.
Går väl ned ett kg men det går bra att nalla lite på fläsket :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.