Hur långt ner törs man dricka vattnet?

men sällan bör man dricka vatten nära havet i vilket fall som helst.
Och hur ska man tolka det där då? Jag som paddlar gör det ju i Östersjön en hel del och jag dricker vattnet takt av, kokar kaffe på det och använder det till matlagning. Några somrar for jag runt i skärgården med egen båt och jobbade lite här och var och tog vattnet direkt ur havet och aldrig så mycket som en magsjuka nån gång.

Det sprids så mycket myter,,,,,,,,,,
 
Angående annat vi utsätts för.
Senast igår kväll tog jag en tur runt grössjön här i umeå. Stannade och kokade mig en kaffe och njöt av livet. Med sot på knogarna slog det mig. Hur många tvättar händerna efter att de fått sot från bensinbrännaren på händerna? Alkylatbensin är ju tämligen ren i jämförelse med vanlig, men sotet kan ju inte vara nyttigt att få i maten =)
Och handen på hjärtat, hur många tvättar händerna och morakniven innan vi använder dom ibland livsmedlen när vi är ute i spenaten? Jag gör det då iallafall inte och smörgåspålägget skuret med samma morakniv som jag karvat tände med eller använt till annat utan tvätt emellan är ju mer regel än undantag och att plocka fram grillkorvarna med bara fingrarna, otvättade förstås, för att såtta dom på grillspettet gör väl dom flesta eller?.
 
Och handen på hjärtat, hur många tvättar händerna och morakniven innan vi använder dom ibland livsmedlen när vi är ute i spenaten? Jag gör det då iallafall inte och smörgåspålägget skuret med samma morakniv som jag karvat tände med eller använt till annat utan tvätt emellan är ju mer regel än undantag och att plocka fram grillkorvarna med bara fingrarna, otvättade förstås, för att såtta dom på grillspettet gör väl dom flesta eller?.

Jag ser en viss skillnad på att hantera livsmedel med "normalt" nedsmutsade händer/kniv, jämfört med att hantera livsmedel med redskap som dryper av petroluemprodukter/gifter.

Med andra ord.
Jag diskar inte kniven när jag skär korv, men jag diskar kokkärlet om det läckt ut fotogen i det.
 
Menat inläggande bakåt ovanstånde , generellt

Du har fel

Fotogen,bensin och så - även t-doja är sterilt - speciellt det sistnämda.

Du skall oroa dig dig för bakterie/virussmitta där det kan växa - det lär det inte göra på kniv med bensin på......däremot en knivslida med matrester.

Tänk om och tänk rätt - era nötter
 
Alla däggdjurs urin är steril! Att man skulle finna termotoleranta koliforma bakterier i fjällbäckar betraktar jag inte som speciellt troligt, det kräver tämligen omfattande kontaminering som måste vara mycket färsk.

Det där har jag hört förr, men inte förstått då heller. Det är ju ändå slaggprodukter som lämnar kroppen via urinen. Och det fanns väl en anledning till att ha p-gropen ett antal meter från lägret i lumpen.
 
Smutsiga händer och vattenreningsfilter

Om vi snackar bakterier så lär händerna vara svårslagna. De flesta montezumas hämnder kommer nog den vägen.

Filter som tar en del tungmetaller och annat från jordbruk. Det är dessutom lätt, ganska billigt och har bra flöde. http://www.purehydration.com/aquapure-traveller/ Detta filter får kallas purifier vilket ställer extra höga krav på filtret.
 
www.supertrap.com/ST_Downloads_files/Pb5-stdy.pdf

Har ju förekommit i diverse felkopplade vattensystem Växjö, Åre, Östersund m fl.

Numera är det ju så att bävrar sprider det här nerströms i de vattensystem de vistas i.

Vi svenskar brukar vara världsmästare att förneka problem tills de är helt uppenbara.

Kommunala vattenverk använder förutom, slamning, flockning och luftning även klorering samt uv-ljus.

De praktiska problemen med vattenledningsnät verkar som sagt vara att hålla reda på rören.

go fortsättning
 

Vafan! Jag som hade så roligt på skutbanan förra veckan - och det var inte lite som sköts heller... ;-)

EXPOSURE TO LEAD THROUGH FIREARMS
The exposure to lead on firing ranges (military or civilian) occurs as soon as a
shooter pulls the trigger on a firearm. This action causes the primer of the cartridge in the
weapon's chamber to explode, which - in turn - ignites the main powder charge. At this
point, a respirable cloud of lead particulates is expelled from the cartridge primer into the
air, with minute particles of lead dust spraying the shooter's hands, face, and clothing.

With exposed lead types of projectiles, minute lead particles also shear off from
them as the projectile travels through the barrel of the weapon. In jacketed ammunition
with exposed lead bases, minute particles are shed from the small exposed base area.
When the projectile leaves the barrel, a second cloud of contaminants, in the form of the
muzzle blast, bursts into the air. These contaminants contain particles of lead and other
chemicals from the projectile and the residue of unburnt powder and burnt powder
gasses. Then, as the bullet travels through the air and strikes the impact area, another
contaminated cloud rises if the projectile strikes a solid object causing it to break up,
releasing small particles of lead dust into the air.

When shooters inhale these various clouds of contaminants, lead particles travel
directly into their lungs and are quickly absorbed from there into the bloodstream. The
blood then transfers this inhaled lead into soft body tissue and bone. Heat from smoking,
sweating, or physical activity accelerates this process.

Lead can also settle on the skin and hair, and in turn, be absorbed through the
pores of the skin. If lead particles reach the mouth, they can be ingested directly into the
digestive system.

Exposure increases when it is time for the individual to clean-up, because
handling empty casings can result in lead being transferred to the skin, or to clothing and
other garments from where it will eventually find its way into the body. The actual cleaning
process for the weapon also removes much of the remaining lead in the barrel and lead
particulates from other parts of the weapon and transfers it to the cleaner's hands. Oils
and solvents used to clean and lubricate weapons cause the natural oils in the skin to
evaporate, leaving dry skin and open pores through which the lead can more easily pass.
 
En ny förorenare i skogslandskapet är bävern. Vet någon om vi ännu fått in bäverfeber i faunan?

Giardia är väl lokalt förekommande i Sverige, men jag vet inte om det finns så många rapporterade fall varje år.

Vi har under lägerverksamhet i mycket bävertäta områden i värmland druckit sjö/älv-vatten dagligen utan rengöring. En gång på 10 år har vi fått en magsjuka som sannolikt berodde på virus som en av deltagarna hade med sig hemifrån. I övrigt har det inte varit några problem trots ca 6500 persondygn drickandes orenat sjövatten (80 pers x 8 dagar x 10 år =6400).
 
Fel länk men nu ser det rättare ut

http://matförgiftning.se/giardia.html

Har ju förekommit i diverse felkopplade vattensystem Växjö, Åre, Östersund m fl.

Numera är det ju så att bävrar sprider det här nerströms i de vattensystem de vistas i.

Vi svenskar brukar vara världsmästare att förneka problem tills de är helt uppenbara.

Kommunala vattenverk använder förutom, slamning, flockning och luftning även klorering samt uv-ljus.

De praktiska problemen med vattenledningsnät verkar som sagt vara att hålla reda på rören.

go fortsättning
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.