Hur långt ner törs man dricka vattnet?

Det finns väl vattdrag jag inte ens skulle tänka tanken att dricka.

Men hur många miljoner människor (miljarder kanske) tror ni får nöja sig med vatten som är avsevärt sämre än Mälaren/Vättern/Vänerns vatten. Ja de kanske aldrig i hela sitt lev kommit i kontakt med så fint vatten som finns i våra stora sjöar.

Drack en del sjö- åvatten under mina fisketurer i min ungdom. Eftersom det var i småland såg vattnet inte så roligt ut men upplevde aldrig några problem, idag kanske jag skulle vara mer försiktig men

Menar du att man skall dra på sig sjukdomar bara för att andra människor på planeten måste dricka smutsigt vatten?
 
Vatten vatten

Supergeten
Självklart skall man inte dricka dåligt vatten, men ibland har jag en känsla att vi är något överdrivet försiktiga i västvärlden, klart jag inte bälgar i mig vilket vatten var som helst, men jag har varit med om folk som vägrat äta potatis som varit kokta i Östersjövatten, känns lite överdrivet för mig. Eller den vikarien vi hade på jobbet som blev upprörd när vattnet i vattenautomaten tog slut, hon vägrade nämligen dricka kranvattnet i Kista (Stockholm ).

Om jag inte får tag i vatten på bensinstationer - campingplatser etc brukar jag fråga i någon stuga om jag kan få hjälp fylla mina vattenflaskor, senast SÖ Gotland. Men har hänt att jag tagit en mindre mängd vatten i något rinnande vattendrag, eller smuttat på en isbit på någon skridskotur. Aldrig givit några följdverkningar för mig.

Men var och en sätter väl sina egna gränser,
 
Supergeten
Självklart skall man inte dricka dåligt vatten, men ibland har jag en känsla att vi är något överdrivet försiktiga i västvärlden, klart jag inte bälgar i mig vilket vatten var som helst, men jag har varit med om folk som vägrat äta potatis som varit kokta i Östersjövatten, känns lite överdrivet för mig. Eller den vikarien vi hade på jobbet som blev upprörd när vattnet i vattenautomaten tog slut, hon vägrade nämligen dricka kranvattnet i Kista (Stockholm ).

Om jag inte får tag i vatten på bensinstationer - campingplatser etc brukar jag fråga i någon stuga om jag kan få hjälp fylla mina vattenflaskor, senast SÖ Gotland. Men har hänt att jag tagit en mindre mängd vatten i något rinnande vattendrag, eller smuttat på en isbit på någon skridskotur. Aldrig givit några följdverkningar för mig.

Men var och en sätter väl sina egna gränser,


Då förstår jag, och instämmer nog med din tanke på att vi kanske är lite för ängsliga överlag.
 
Jag har hållit på med friluftsliv i snart 40 år här i Östergötland. Jag har alltid använt sjövatten och små bäckar som både dricksvatten och till matlagning m.m. och har aldrig blivit dålig eller sjuk.
Det har både luktat och smakat dy ibland och sett ut som svagt kaffe, men sjuk har jag aldrig blivit.
Nu på senare år så använder jag en vattenrenare om jag ska ha dricksvatten, men det är väl mest en åldersnoja eller en biverkning utav att jag blivit lite prylgalen:)
Sen tycker jag att det är lite jobbigt att koka vatten för att dricka, jag vill ju inte dricka varmvatten och att sitta och vänta på att det ska svalna är inte min grej när jag är törstig...

/Dennis
 
Det som jag ser som största "faran" är resterna av bekämpningsmedel, gödningsmedel osv som riskerar ha tagit sig ner i diverse vattendrag från jordbruk osv. Sen är väl frågan om nivåerna är så pass höga att de kan orsaka några besvär om man dricker vattnet ett par gånger om året.

Tyvärr verkar inte de gravitationsfilter som finns ta hand om tungmetaller och gifter utan då blir det ett pumpfilter.

En bekant som forskar på frjärilar och insekter i afrika chockade sköterskan på instutitionens hälsokontroll när han meddelade att så länge som det inte finns någon bebyggelse eller boskap i närhetet så funkar fritt flödande vatten i djungeln utmärkt att dricka.
 
Är vattnet fritt flödande, ser klart och fint ut, smakar OK, samt ligger långt/uppströms från bebyggelse/avverkningar/diverse markpåverkan, boskap och så vidare, då har iaf jag inga större problem med att ta mig en slurk.
Trots allt är det en försvinnande liten del av det årliga vattenintaget som utgörs av "tveksamt vatten", och med tanke på allt annat vi utsätts för känns det försumbart.
 
Under de förutsättningarna så håller jag med dig.

Det är väldigt beroende på var man befinner sig tycker jag, kokning dödar ju av det obehagliga ganska enkelt och som sagt mängden "annat" är nog ganska ringa sett mot normalexponeringen.
 
Under de förutsättningarna så håller jag med dig.

Det är väldigt beroende på var man befinner sig tycker jag, kokning dödar ju av det obehagliga ganska enkelt och som sagt mängden "annat" är nog ganska ringa sett mot normalexponeringen.

Ibland skiter jag i att koka också. Det är ju en sak långt bort från bebyggelse där eventuella akuta magbesvär kan bli rent livsfarliga, men handlar det om kortare turer "bakom knuten" är det en annan historia. Gå törstig en timme till i sommarvärmen eller dricka litet ur den fina bäcken? Då dricker jag. Man måste välja sina strider =)

Angående annat vi utsätts för.
Senast igår kväll tog jag en tur runt grössjön här i umeå. Stannade och kokade mig en kaffe och njöt av livet. Med sot på knogarna slog det mig. Hur många tvättar händerna efter att de fått sot från bensinbrännaren på händerna? Alkylatbensin är ju tämligen ren i jämförelse med vanlig, men sotet kan ju inte vara nyttigt att få i maten =)
 
Det som jag ser som största "faran" är resterna av bekämpningsmedel, gödningsmedel osv som riskerar ha tagit sig ner i diverse vattendrag från jordbruk osv. Sen är väl frågan om nivåerna är så pass höga att de kan orsaka några besvär om man dricker vattnet ett par gånger om året.

Tyvärr verkar inte de gravitationsfilter som finns ta hand om tungmetaller och gifter utan då blir det ett pumpfilter.

Pumpfilter, dvs keramiska filtrerar inte bort tungmetaller, men vissa av keramiska filter har kolfiltertillsatser som tar bort tungmetaller mm.
Mängden tungmetaller kemikalier mm som finns i våra vatten är så låg att det inte finns några hälsorisker vid normal konsumtion, skulle du däremot ta allt ditt dricksvatten från en sådan källa så blir det något annat

Det finns en sjö som man definitivt inte ska dricka vattnet ifrån och det är Ala lompolo uppe i Kiruna, förorenad med bly, kvicksilver mm råder fiske och badförbud (finns förstås ingen fisk då allt är dött) lite läsning om sjön
 
Hur är det med kraftigt flödande glaciärvatten som för med sig mycket sten, grus och sand från fjällsidorna? Har en känsla av att det kan finnas tungmetaller mm däri. Försöker dricka vatten som gått genom växtlighet och jord och haft lite "mer tid på sig" så den filtrerats innan, hellre än det turkosa livliga glaciärvattnet, när jag är i fjällen.

Renskit ser ganska fattig och ointressant ut ur gödningssynpunkt för växter och nedbrytare så den kanske inte förorenar så mycket? Ser mest ut som en hög uttorkade russin eller något och inte som kornas motsvarighet direkt.
 
Även om det givetvis inte är någon garanti mot allt, så ska man inte förakta den reningseffekt som forsande vatten har i kontakt med luften. I fjällen har jag aldrig tvekat att dricka vattnet.

Det här har jag aldrig förstått. Blir alltså vattnet renare av att det forsat och virvlat omkring?

Att inte dricka stillastående vatten tolkar jag ju som att inte dricka ur isolerade gölar, men när det gäller utflödesbäckar känns det skumt att vattnet i en stillastående tjärn vore otjänligt medan vattnet i bäcken 50 m nedströms vore rent?

Appropå glaciärer så är det ju inte speciellt rent på ytan med lämmelkadaver, avföring och allehanda skit så det tar emot lite att tänka sig att dricka av det vattnet. Men kadaver kan ju finnas överallt, som sagt.
 
Det här har jag aldrig förstått. Blir alltså vattnet renare av att det forsat och virvlat omkring?

Att inte dricka stillastående vatten tolkar jag ju som att inte dricka ur isolerade gölar, men när det gäller utflödesbäckar känns det skumt att vattnet i en stillastående tjärn vore otjänligt medan vattnet i bäcken 50 m nedströms vore rent?

Appropå glaciärer så är det ju inte speciellt rent på ytan med lämmelkadaver, avföring och allehanda skit så det tar emot lite att tänka sig att dricka av det vattnet. Men kadaver kan ju finnas överallt, som sagt.


Skulle kunna säga ja för att göra det enkelt , men enkelt är det inte. I stillstående vatten finns bl a bättre förhållanden för insekter och parasiter att lägga ägg och det är inte på pluskanten. Eftersom stillstående vatten också har en låg omsättning av vatten är utbytet litet vilket innebär att en koncentrering av oorganiska liksom organiska substanser är högre. Risken för "skadliga" halter av gifitiga substanser av olika sort är "nästan" alltid högre. Undantag kan vara exempelvis underiordiska strömmar. Där kan säkerligen det variera i hög grad beroende på berggrund, koppling till havet och förekomst av diverse bakteriekolonier. Finns säkert mycket mer att säga om detta...

Skulle lägga till att kadaver är olika vanliga i olika miljöer efter som dödsfall är vanliga i vissa mijöer än andra. Det har att göra med var ett djur söker sig vid skada/sjukdom och var djur jagas. Exempelvis vågverkan och tidvatten kan också ha betydelse, men sällan bör man dricka vatten nära havet i vilket fall som helst.
 
Senast ändrad:

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.