Hur långt ner törs man dricka vattnet?

I fjällen brukar man ju inte ha några problem med att dricka vattnet i bäckarna. Men hur långt ner anses vattnet vara drickbart? Det är ju egentligen samma vatten som till slut rinner ut vid Norrlandskusten, men det känns ju lite kymigare att dricka ur Ljungan vid Torpshammar än att dricka ur fjällbäcken i Sylarna. Var drar ni er gräns för att dricka vattnet?
 
Jag dricker ogärna vatten nedanför bebyggelse. Städer och industrier säger sig självt, men så fort det börjar finnas jordbruk aktar jag mig. Som sagt jag dricker om jag vet att det mest bara finns orörd natur uppströms.

Mvh /Joel
 
Jag kollar också vad som finns uppströms. Om det inte finns bebyggelse sörplar jag på även om det ibland både luktar och smakar "myr" eller "järn". Men det är klart... jag har kanske plåtmage?
I jordbruksbygd ratar jag vattnet.

Håkan
 
Vad finns uppströms. Renarna brukar söka svalka i mygg och knotteländet på glaciärtungor, har ni sett en sån plats någon gång?
Överskatta inte vattnets renhet, ett kadaver kan finnas på många ställen.
go tur
 
Vad finns uppströms. Renarna brukar söka svalka i mygg och knotteländet på glaciärtungor, har ni sett en sån plats någon gång?
Överskatta inte vattnets renhet, ett kadaver kan finnas på många ställen.
go tur

Förvisso, men det är ju inte möjligt att garantera sig mot alla eventualiteter. Visst, kan man använda reningsfilter/-droppar osv. men jag dricker ofta direkt ur jokkar. Däremot skulle jag inte chansa om det gäller att det finns jordbruk uppströms.

Mvh /Joel
 
Vi tog en gång vattenprover tämligen högt upp, samtliga var tveksamma. Just på grund av urin och fekalier.
Nej du har helt rätt man kan inte garantera sig mot allt, men den som fått Montezumas hämnd någon gång vet att akta sig. Den grävda grusgropen 1-1,5 m från bäcken brukar vara vida renare än bäcken. Pepparpeppar!
go tur
 
Vi tog en gång vattenprover tämligen högt upp, samtliga var tveksamma. Just på grund av urin och fekalier.
Nej du har helt rätt man kan inte garantera sig mot allt, men den som fått Montezumas hämnd någon gång vet att akta sig. Den grävda grusgropen 1-1,5 m från bäcken brukar vara vida renare än bäcken. Pepparpeppar!
go tur


Alla däggdjurs urin är steril! Att man skulle finna termotoleranta koliforma bakterier i fjällbäckar betraktar jag inte som speciellt troligt, det kräver tämligen omfattande kontaminering som måste vara mycket färsk.
 
Nu ett svar från en som inte vet men tror en massa :) Sunt förnuft räcker nog långt skulle inte dricka ur någon dypöl mitt i stan men utan tvekan ur en bäck i skogen. Är man för kinkig med vad man dricker så får man nog ingen större tolerans mot bakterier.
 
Tack för alla svar. Det där med bebyggelse var förstås en ganska uppenbar skiljelinje som jag inte tänkte på. Järnmage verkar jag i och för sig ha, men det får väl finnas gränser även för mig, åtminstone så länge man inte har anledning att chansa.
 
Forsande vatten

Även om det givetvis inte är någon garanti mot allt, så ska man inte förakta den reningseffekt som forsande vatten har i kontakt med luften. I fjällen har jag aldrig tvekat att dricka vattnet.
Växte upp i Södra Hallands skogsbygd där det finns massor av porlande vattendrag, både större och mindre, där jag tog dricksvatten åtskilliga gånger utan några olägenheter. Bor nu sedan många år i Sörmland, och där finns nästan inga sådana vattendrag, men jag vet hushåll som tar sitt dagliga dricksvatten utan någon som helst rening från landskapets största sjö, Båven (trots att den delvis omges av jordbruk).
 
Lagans vatten Helt OK
Bolmens vatten Helt OK
Är vad jag tycker har inte fått några mèn dom gånger jag druckit av det.
Sunt förnuft är väll att föredra, men gränsen går väll om det ligger döda djur/fiskar i/vid vattnet.
 
vidga vyerna

Det finns väl vattdrag jag inte ens skulle tänka tanken att dricka.

Men hur många miljoner människor (miljarder kanske) tror ni får nöja sig med vatten som är avsevärt sämre än Mälaren/Vättern/Vänerns vatten. Ja de kanske aldrig i hela sitt lev kommit i kontakt med så fint vatten som finns i våra stora sjöar.

Drack en del sjö- åvatten under mina fisketurer i min ungdom. Eftersom det var i småland såg vattnet inte så roligt ut men upplevde aldrig några problem, idag kanske jag skulle vara mer försiktig men
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.